Raport AWS „Wykorzystanie cyfrowego potencjału Polski” przedstawia stan przygotowania Polski oraz innych krajów UE do realizacji celów Dekady Cyfrowej. Jednym z nich jest osiągnięcie pułapu co najmniej 75 proc. przedsiębiorstw w Unii Europejskiej korzystających z usług chmury obliczeniowej, big data i sztucznej inteligencji. Zdaniem autorów raportu, ponad połowa potencjalnych efektów realizacji Dekady Cyfrowej jest uzależniona od chmury obliczeniowej.
Chmura kluczem do dalszego rozwoju technologicznego firm
W Polsce wiele firm korzysta już z chmury obliczeniowej do stosunkowo podstawowych celów, takich jak przechowywanie dokumentów online (67 proc.) czy kopii zapasowych (64 proc.). W raporcie „Wykorzystanie cyfrowego potencjału Polski” lekko ponad połowa użytkowników chmury (55 proc.) stwierdziła, że zaczęła z niej korzystać dopiero w ciągu ostatnich trzech lat. Jednocześnie w Europie w ciągu każdego dnia powstaje średnio 5 tysięcy firm opartych na chmurze.
– O ile jeszcze kilka lat temu chmura w Polsce wydawała się być nieoczywistym wyborem, o tyle powoli to się zmienia i firmy coraz częściej przechodzą na to rozwiązanie, które daje wymierne korzyści. Po pierwsze redukcję kosztów, po drugie gwarancję bezpieczeństwa, a po trzecie przyspieszenie innowacji. Jak pokazuje raport, te i inne korzyści są dostrzegane przez firmy, które już wdrożyły chmurę – mówi Tomasz Stachlewski, Solution Architecture Lead, CEE, AWS. – Z doświadczenia wiem, że często za wyborem chmury idzie rozpoczęcie przygody firm z innymi technologiami, takimi jak sztuczna inteligencja (AI) czy uczenie maszynowe (ML). Właśnie dlatego uważam, że to właśnie chmura jest kluczem do rozwoju cyfrowego Polski i zbliżenia się do realizacji celów Cyfrowej Dekady.
Polskie firmy chcą korzystać z nowych technologii
Podczas gdy większość polskich przedsiębiorstw twierdzi, że używa narzędzi online głównie do sprzedaży produktów lub usług bądź reklamowania się w sieci (średnio po 63 proc.), to firmy zaawansowane technologicznie zdecydowanie częściej korzystają z bardziej rozbudowanych procesów, takich jak wsparcie dla pracy zdalnej (73 proc.) lub używanie własnych aplikacji (72 proc.). Jednocześnie duża część respondentów ocenia, że zwiększenie wykorzystania technologii cyfrowych może być pomocne, nie tylko w sprzedaży i reklamie, ale chociażby przy zastąpieniu istniejących ręcznych procesów biznesowych aplikacjami.
– Pomimo wciąż niewielkiego odsetka firm wykorzystujących w swojej działalności nowe technologie, ponad połowa jest zgodna co do tego, że technologia cyfrowa stała się ważniejsza dla ich działalności w ciągu ostatnich pięciu lat. Warto uświadomić sobie to, że wdrażanie technologii w firmie można wprowadzać metodą małych kroków. Najprostszym sposobem jest rozpoczęcie zarządzania relacjami z klientami poprzez systemy CRM czy planowanie zasobów przedsiębiorstwa, tzw. ERP. Jest to zmiana, która pozwala na włączenie chmury czy narzędzi cyfrowych nawet do małej firmy, jednocześnie znacząco zwiększając jej wydajność – mówi Tomasz Stachlewski, Solution Architecture Lead, CEE, AWS.
Badanie na zlecenie Amazon Web Services (AWS) przeprowadzono w pierwszej połowie 2022 roku. Przeprowadzono reprezentatywne ekonomicznie sondaże biznesowe, w których wzięło udział 7 184 europejskich decydentów wyższego szczebla, w tym 1 316 w Polsce.