Na zdjęciu: Iwona Cichosz | fot. materiały prasowe
Uber uruchamia w całej Polsce program dla głuchych i niedosłyszących kierowców, którzy chcą świadczyć usługi za pomocą technologicznej platformy. Tego dnia do aplikacji zostanie wprowadzona seria aktualizacji, która pomoże im ominąć trudności w szybkim i sprawnym porozumiewaniu się z pasażerami, a także poprawi funkcjonalność systemu, dostosowując go do potrzeb osób niesłyszących. Wśród nowych funkcji pojawią się m.in. wizualne powiadomienia o nowych zleceniach, zamiana telefonicznego kontaktu z niesłyszącym kierowcą na wiadomość tekstową, powiadomienia zachęcające użytkowników do dokładnego określenia celu przejazdu przy zamawianiu kursu, czy automatyczne powiadomienia dla użytkowników o przejeździe z głuchym kierowcą jeszcze przed rozpoczęciem kursu, aby partnerzy nie musieli informować o tym w wiadomości tekstowej.
-Sytuacja osób z niepełnosprawnością na rynku pracy jest trudna – obecnie aktywnych zawodowo jest tylko 26,2% osób z niepełnosprawnością w wieku produkcyjnym. Według raportu o tożsamości zawodowej osób głuchych i ich problemach na rynku pracy, aż 82% osób niesłyszących w Polsce aktualnie nie ma pracy, a 33% z nich nigdy nie pracowało. To bardzo ważne, aby uświadomić osobom głuchym oraz innym osobom z niepełnosprawnością, że technologia pozwala im być aktywnym zawodowo i niweluje trudności, które kiedyś wydawały się być nie do przeskoczenia – mówi Piotr Pawłowski z Fundacji Integracja.
Pomocną dłoń w dotarciu do osób niesłyszących, które mogłyby zacząć zarabiać dzięki Uberowi, podała firma Migam, które dostarcza na rynek narzędzi do komunikacji i edukacji, integrujące ludzi głuchych i słyszących oraz wyrównujące ich szanse w życiu codziennym. – Otwarcie się Ubera na społeczność Głuchych poprzez dostosowanie do nich aplikacji, daje możliwość ich aktywizacji zawodowej. Migam będzie w tym procesie pomostem ułatwiającym komunikację i spełnienie formalności przez osoby głuche które będą chciały zarabiać poprzez aplikację Uber – informuje współzałożycielka Migam, Agnieszka Osytek.
Iwona Cichosz z Migam.org, która jest tłumaczem języka migowego, zwraca uwagę, iż osoby głuche i niedosłyszące są dobrymi i bezpiecznymi kierowcami między innymi dlatego, że mają lepiej rozwinięty zmysł wzroku. – Dzięki temu są świetnymi obserwatorami i zwracają uwagę na to, co dzieje się na drodze. Potwierdzają to między innymi badania przeprowadzone w Finlandii, z których wynika, że głusi kierowcy uczestniczyli w mniejszej liczbie wypadków niż osoby pełnosprawne – dodaje Cichosz.
Potwierdza to przykład Pana Wiesława, niedosłyszącego partnera Ubera z Trójmiasta, który wykonał do tej pory 1500 kursów i uzyskał wysoką średnią ocen od pasażerów – 4.85 – Aplikacja pozwala mi w prosty sposób porozumiewać się z pasażerami poprzez wiadomości tekstowe, a także pokazuje mi adres docelowy zaraz po tym, jak użytkownik wybierze go na ekranie swojego smartfona – mówi pan Wiesław. – Jeżdżąc z Uberem odzyskałem wiarę w ludzi. Bałem się, że użytkownicy będą odrzucać przejazdy z niedosłyszącym kierowcą, a nic takiego nie miało miejsca. Pozytywne przyjęcie miło mnie zaskoczyło – dodaje.
Takich osób jak Pan Wiesław jest więcej. Osoby głuche i niedosłyszące mają trudności w znalezieniu pracy. Jednocześnie wielu z nich posiada samochód, który może wykorzystać w celach zarobkowych. Uber jest platformą technologiczną, która stwarza nowe możliwości zarobkowania dla osób, które cenią sobie niezależność, bezpieczeństwo, a także elastyczne godziny pracy. Jest też sposobem na wyjście z problemu bezrobocia – według raportu Millward Brown z lutego 2016 r., prawie 20% partnerów przed rozpoczęciem współpracy z Uberem nie pracowało, a dzięki możliwościom jakie daje im platforma zyskali elastyczne i dostosowane do indywidualnych potrzeb źródło dochodów.