Ubezpieczyciele chcą współpracować ze startupami. Przygotowują się na zmiany w branży

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

Udostępnij:

Mimo że branża insurtech wciąż raczkuje w Polsce, to ubezpieczyciele przygotowują się na gwałtowną zmianę. Wymuszają ją klienci, którzy oczekują, że rozwiązania oferowane przez firmy ubezpieczeniowe będą cyfrowe. Dlatego niektóre podmioty, na przykład Allianz, już współpracują ze startupami.

fot. depositphotos.com

Kompleksowe rozwiązanie

– Cyfryzacja powoduje zmianę zachowań i preferencji klientów w zakresie poszukiwania informacji, sposobu zakupu produktów czy obsługi posprzedażowej – powiedział w rozmowie z Pulsem Biznesu Maciej Stankiewicz z departamentu digitalizacji i strategii klienta w Allianz Polska. Jego zdaniem, klienci oczekują, że odnajdą w branży ubezpieczeniowej podobne cyfrowe rozwiązania, które już funkcjonują w bankowości i telekomunikacji, co z kolei wymusza na firmach ubezpieczeniowych digitalizację biznesu.

Można więc się spodziewać, że taka zmiana obejmie z czasem wszystkich przedstawicieli sektora ubezpieczeniowego. Zdaniem Stankiewicza, będą oni pompować pieniądze w rozwiązania integrujące procesy w tym te dotyczące zarządzania polisami, sprzedaży i obsługi roszczeń ubezpieczeniowych. Tłumaczy, że powstanie wówczas jedno narzędzie odpowiedzialne nie tylko za obsługę klientów, ale także za planowanie kampanii marketingowych. Takie narzędzie będzie więc służyło także do pozyskiwania klientów.

Współpraca ze startupami

Puls Biznesu pisze, że według Stankiewicza, ubezpieczyciele już wprowadzają nowe rozwiązania technologiczne w wielu obszarach związanych ze sprzedażą i obsługą klientów oraz optymalizacją wewnętrznych procesów. Nie jest to jednak zasługa wyłącznie firm ubezpieczeniowych, ale także startupów, z którymi te podmioty współpracują. Jedną z firm otwartych na tego typu współpracę jest właśnie Allianz. W kwietniu ogłosił nabór do konkursu i zaprosił do jego udziału startupy technologiczne z sektora finansowego.

Przy tej okazji Manuel Holl, dyrektor departamentu Market Management w Allianz, powiedział, że cyfryzacja jest jednym z elementów globalnej strategii rozwoju Allianz i że doskonale zdaje sobie sprawę z potrzeby inwestycji w technologiczne rozwiązania. Mają one bowiem ułatwić spółce prowadzenie działalności i zostać wdrożone jeśli faktycznie przyczynią się do podniesienia wartości jaką oferuje przedsiębiorstwo. Dla startupów z kolei to szansa na zweryfikowanie, czy ich rozwiązanie rzeczywiści jest potrzebne na rynku.

Brak spektakularnych sukcesów

Nabór zakończył się w maju, a Allianz wyłonił kilka projektów. – Jeszcze za wcześnie na podsumowania, ale wśród wybranych firm są przedsiębiorcy oferujący rozwiązania między innymi wspomagające sprzedaż i CRM czy też ułatwiające personalizację reklam, a także podmioty specjalizujące się w ubezpieczeniach peer-to-peer – powiedział Maciej Stankiewicz. Zobaczymy więc jakie efekty przyniesie to przedsięwzięcie i kto na nim skorzysta.

Mimo tego, że branża insurtech wciąż jest mało popularna w Polsce, to ubezpieczyciele spodziewają się, że nabierze tempa i w efekcie odpowiednio się do tego przygotowują. – Gwałtownych zmian w sektorze ubezpieczeń może dokonać gracz spoza branży. Takie próby są już podejmowane. I choć na razie nie ma przykładu wyraźnego sukcesu, może to być jedynie kwestia czasu – powiedział nam wiceprezes TU Europa Marat Nevretdinov.

TU Europa chce współpracować ze startupami

Dodał, że przygotowania różnią się w zależności od firmy. Na przykład TU Europa od blisko dwóch lat przechodzi transformację. Jego zdaniem, przedsiębiorstwo przygotowuje się do tego, aby zacząć adaptować nowe trendy, wdrażać nowe produkty, rozwijać nowe kompetencje i szukać nowych partnerów spoza branży. – Pierwsze projekty już niedługo ujrzą światło dzienne, a w przyszłości jesteśmy otwarci na współpracę z szeroko rozumianą branżą technologiczną, w tym ze startupami – wspomniał.

Wyjaśnił, że wynika to wprost ze strategii B2B2C TU Europa, która w dużej mierze bazuje na wykorzystaniu technologii wspierających rozwój nowych kanałów, big data i wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań w obszarze posprzedażowej obsługi klienta.

Pytanie tylko, kiedy branża insurtech w Polsce będzie miała się dobrze? – Wielu z nas patrzy na branżę fintech z przymrużeniem oka, myśląc o niej jako o chwilowym trendzie. Ja jednak wierzę, że nasze dzieci będą już zupełnie innymi konsumentami niż my, co branża fintech mocno dostrzega, a często wręcz kreuje trendy – powiedział Marat Nevretdinov. Zmiany w branży ubezpieczeniowej mają być więc widoczne już w niedalekiej przyszłości.