Ministerstwo Finansów zapowiedziało zmiany, które pomogą w prowadzeniu działalności gospodarczej. Poza nowymi przepisami ordynacji podatkowej przedstawiono plan wprowadzenia stanowiska asystenta podatnika. Zadaniem takiej osoby będzie wspieranie przedsiębiorcy.
Zdjęcie royalty free z Fotolia
Zmiany w administracji podatkowej oraz nowe przepisy mają na celu poprawienie relacji między podatnikami a państwem. Ich zadaniem jest również redukcja szarej strefy. Minister Finansów zapowiedział także wsparcie konkurencyjności mikro, małych i średnich firm. W jaki sposób zamierza zrealizować obietnice?
Nowe uregulowania prawne
Zapowiedziane dla małych przedsiębiorstw uproszczenia będą polegały na możliwości sporządzania krótkiego sprawozdania finansowego, zwolnieniu ze sporządzania sprawozdania z działalności w określonych w ustawie okolicznościach oraz zwolnieniu z obowiązku sporządzania zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych. Zaproponowane zmiany pozwolą na obniżenie kosztów prowadzenia rachunkowości.
Poza uproszczeniami, ministerstwo zapowiedziało wprowadzenie instytucji asystenta dla osób, które dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą. Z pomocy asystenta będzie można skorzystać we właściwym podatnikowi urzędzie skarbowym. – Mogę obiecać, że ze strony urzędnika skarbowego będziecie mieć sojusznika, a nie kogoś, kto rzuca kłody pod nogi, aby obowiązek płacenia podatków był z jednej strony uczciwie ponoszony przez wszystkich, a z drugiej strony był mało uciążliwy – zapewnił Minister Finansów, Mateusz Szczurek, w rozmowie z infor.pl1.
Urzędowy pomocnik przedsiębiorcy
Stanowisko asystenta jeszcze przed wprowadzeniem budzi wiele kontrowersji. Eksperci obawiają się, że urzędnicy nie zawsze są w stanie wybrać optymalne rozwiązanie dla danego przedsiębiorcy. Dr Irena Ożóg, była wiceminister finansów, kwestionuje rolę takiego asystenta. – W urzędach skarbowych są obecnie urzędnicy, którzy są kompetentni, którzy powinni udzielać pomocy podatnikom, a nie być ich doradcami. Jest bowiem różnica między doradzaniem a pomocą. Pomoc wynika ze służebnej roli urzędnika – powiedziała dr Ożóg w rozmowie z Polskim Radiem2.
Eksperci podważają to stanowisko także przez wzgląd na konsekwencje wynikające z podejmowanych przez przedsiębiorców decyzji. – Rozumiem, że asystent ma pomagać podatnikowi, czyli doradzać. Ale skoro tak, to chciałbym wiedzieć, na kogo spadnie odpowiedzialność za ewentualne błędy, które byłyby wynikiem takich porad – powiedział Krzysztof Musiał, doradca podatkowy, partner w kancelarii Musiał i Partnerzy w rozmowie z serwisem prawo.rp.pl3. Zaproponowane usprawnienia mają na celu wsparcie przedsiębiorczości w Polsce. Czy zmiany urzędowe wpłyną na jej faktyczny obraz?