Visa kupuje Plaid za 5,3 mld dolarów

Udostępnij:
Jak poinformował portal techcrunch.com Visa ogłosiła, że kupuje usługi finansowe API startupu Plaid za 5,3 mld dolarów.

Plaid rozwija interfejsy API usług finansowych. Rozwiązanie pomaga deweloperom łatwiej udostępniać komunikaty bankowe i inne informacje finansowe.

Startp kupił Quovo dwa lata temu, aby wyjść poza bankowość i przejść do szerszych usług finansowych i inwestycji. Ideą było stworzenie bardziej holistycznej platformy dla dostawców usług finansowych. Jak napisali założyciele w jednym z wpisów na blogu w momencie zakupu: – Aplikacje finansowe w przeszłości wykorzystywały Plaid głównie do interakcji z kontami czekowymi i oszczędnościowymi. Przejmując Quovo, rozszerzamy nasze możliwości na szerszą klasę aktywów.

Oczekuje się, że umowa zostanie zamknięta w ciągu najbliższych trzech do sześciu miesięcy, w oczekiwaniu na zatwierdzenie przez organy regulacyjne.

Cena wyjścia Plaid'a jest triumfem dla jego inwestorów, którzy według danych Crunchbase, włożyli w spółkę łącznie 353,3 mln dolarów. Najważniejszą z tych rund była infuzja w wysokości 250 mln dolarów, która nastąpiła pod koniec 2018 roku. Index i Kleiner poprowadzili tę rundę, wyceniając Plaid na 2,65 mld dolarów, czyli 50% jego końcowej ceny sprzedaży.

W tym samym czasie, jak później ujawniono, Mastercard i Visa również wzięły udział w tej rundzie, a TechCrunch poinformował w 2019 roku, że dwaj płatniczy giganci po cichu uczestniczyli w tej rundzie.

Nie jest jasne, czy inwestycje te były wystarczająco duże, aby przyznać Visa prawa do informacji, ale z pewnością dwaj giganci z branży kart kredytowych mieli większy wgląd w to, co robił Plaid niż przed inwestycją. Możemy więc przypuszczać, że Plaid dobrze sobie radził jako firma prywatna. Nikt nie płaci za firmę dwa razy więcej niż wielomiliardowa wycena, chyba że chce utrzymać ją z dala od swojej podstawowej działalności lub kluczowego konkurenta.

Visa zyskuje tym samym jeszcze jedną przewagę. Mianowicie, ma ona teraz wgląd w wiele szybko rosnących, prywatnych firm. Buying Plaid to dla Visy sposób na to, by wiedzieć, kogo kupić.

Inwestycje Visy

Pod koniec zeszłego roku informowaliśmy o innej inwestycji Visa związanej z API. Mianowicie gigant rozpoczął współpracę z londyńskim startupem TrueLayer, który stworzył platformę API zadedykowaną fintechom. Visa zainwestowała wtedy 35 mln dolarów w rozwiązanie.

Natomiast w 2018 roku Visa zainwestowała w startu z Izraela – Behalf, który również zajmuje się branżą fintechów. W ramach współpracy Visa zaoferowała klientom startupu Wirtualną Kartę Visa, która umożliwi dostęp małuym i średnim firmom do finansowania, które jest przyznawana na zasadach kredytowych.

Pod koniec 2019 roku powstał też portal dla twórców fintechów – Visa Partner. W jego ramach startupy otrzymują pomoc we wdrażaniu nowych usług płatniczych. Jak widać Visa bardzo mocno działa w obszarze fintech, a każda kolejna inwestycja w tej branży pokazuje, że gigant nie zamierza pozostać w tyle w obliczu zmian technologicznych, jakich jesteśmy świadkami na rynku finansowym.