Branża eCommerce zdominowana jest przez mężczyzn. Według ubiegłorocznego badania eCommerce Index tylko około 28% sklepów internetowych prowadzonych jest przez Panie. To niewiele, nawet jeśli porównamy te dane z stosunkowo niewielkim odsetkiem kobiet prowadzących w Polsce swoją firmę (34%).
– To rzeczywiście niewiele, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że kobiety stanowią już blisko połowę klientek sklepów internetowych, a jednocześnie są w sieci znacznie bardziej aktywne od mężczyzn, chętniej umieszczają swoje komentarze, a także mają średnio niemal trzy razy tyle co mężczyźni znajomych na profilach społecznościowych – twierdzi Marcin Walocha z krakowskiego serwisu Dontpay.pl.
Faktem jest, że liczba kobiet zakładających sklepy internetowe stale rośnie, zwłaszcza wśród pań około trzydziestki. Tym, co według badań, przekonuje je do rozpoczynania działalności na rynku eCommerce jest możliwość kontynuowania kariery zawodowej, nawet wtedy gdy zmuszone są do opiekowania się dzieckiem i domem. Zachęca je do tego również niezależność finansowa, a także możliwość „bycia własnym szefem”. Z drugiej strony głównymi barierami do rozpoczęcia handlowania w sieci są wysokie koszty rozpoczęcia działalności, a także obawa o to, że nie potrafią poradzić sobie z założeniem sklepu poradzić.
– Najważniejszą rzeczą w momencie zakładania własnego sklepu internetowego jest pomysł – twierdzi Michał Kraus z Empathy Software House – Jeśli go mamy i dobrze go przemyślimy to koszty rozpoczęcia działalności są znacząco niższe niż przy sklepie tradycyjnym. Na rynku istnieje wiele rozwiązań, które pozwalają prowadzić sklep nawet przez osoby, które nie wymagają wysokich kompetencji technologicznych, a firma wdrażająca system zawsze powinna służyć swoimi kompetencjami.
Handel internetowy mimo szalejącego na świecie kryzysu nadal jest zieloną wyspą na gospodarczej mapie Polski. Według publikowanych na koniec roku badań, jego szacunkowa wartość wzrosła w 2011 około 30% i wyniosła ok. 18 mld zł. A szacunki na 2012 są równie optymistyczne. Dlatego w Dniu Kobiet wiele Pań powinna zastanowić się nad tym, czy założenie własnego sklepu, nie jest atrakcyjnym pomysłem na aktywny rozwój zawodowy i możliwością zarobienia dodatkowych pieniędzy.
eCommerce Index to odbywające się co kwartał badania koniunktury w sektorze eCommerce. Prezentowane wyniki pochodzą z fali pierwszej zostało zrealizowane na próbie 452 właścicieli sklepów internetowych w grudniu 2011. Zaproszenie do badania wysłane zostało do blisko 9 tys sklepów. Partnerami badania były firmy: Empathy, Dontpay.pl, Grupa Divante, Nokaut.pl i Manubia.pl.
źródło: informacja prasowa