Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, akceleratory i fundusze podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.
W Orange Fab rozwijamy, testujemy i wdrażamy innowacyjne rozwiązania. Nasi partnerzy mogą liczyć na wsparcie mentorskie kadry zarządzającej, wsparcie techniczne w zakresie dostępu do platform chmurowych np. Live Objects, Integrated Computing oraz łączności LTE-M czy 5G, a także na możliwość wspólnego z Orange oferowania i komunikowania swoich produktów i usług. Dla Orange taka współpraca oznacza dostęp do nieszablonowych pomysłów, technologii i modeli biznesowych naszych partnerów. Pozwala nam to na identyfikację, definiowanie oraz prezentację nowych źródeł przychodów lub oszczędności, a w rezultacie na budowanie przewagi konkurencyjnej.
Cyfryzacja w czasie pandemii
W kontekście Covid-19 rozwój nowych technologii nabrał większego znaczenia. Cyfryzacja okazała się najlepszym sposobem na przetrwanie w czasach pandemii. Nasze wcześniejsze podejście wpisało się więc w obecną sytuację, która przyspieszyła jeszcze realizację tak zdefiniowanych projektów. Musieliśmy znacząco spowolnić jedynie niektóre przedsięwzięcia dotyczące analizy obrazu. W działaniach wspierających wewnętrzną cyfryzację w Orange skupiliśmy się na zwiększeniu efektywności kampanii online oraz technologiach AR i VR po to, by stworzyć atrakcyjne narzędzia usprawniające obsługę klientów oraz szkolenia dla naszych pracowników. Podjęliśmy też działania zwiększające efektywność procesu tworzenia i modyfikowania aplikacji w zintegrowanym środowisku IT, tak aby uwzględnić dynamicznie zmieniającą się ilość i strukturę danych.
Pracując nad rozwiązaniami dla naszych klientów jako priorytet wybraliśmy uproszczenie ich działalności biznesowej. Postawiliśmy głównie na cyfryzację i automatyzację procesów w takich obszarach, jak płatności bezgotówkowe, zdalny odczyt danych oraz zarządzanie infrastrukturą ciepłowniczą i energetyczną z uwzględnieniem zarówno odnawialnych źródeł energii, jak i samych odbiorników.
Dużą wartością dla Orange w mijającym roku były wdrożenia z udziałem Orange Fab:
- platformy analitycznej integrującej dane biznesowe z różnych źródeł w jednym miejscu. Umożliwia to realizację przez obszar marketingu efektywniejszych kampanii promocyjnych w kanale online,
- rozwiązania do zdalnego odczytu liczników energii elektrycznej oraz sterownika do zarządzania węzłami ciepłowniczymi z wykorzystanie technologii LTE-M. Rozwiązania te umożliwiły stworzenie nowych usług IoT dla sektora energetycznego i ciepłowniczego,
- wirtualnego Laboratorium Orange, dzięki któremu pracownicy obsługi klienta, wykorzystując technologię VR poznają urządzenia i możliwości usług, z których korzystają klienci. Są to m.in.: Smart WiFi Box, FunBox, Orange TV GO czy multinagrywarka. Więcej informacji tutaj.
Projekty realizowaliśmy przy wsparciu akceleratorów, wśród których znalazły się między innymi Space3ac, Accelpoint, Brinc, czy The Heart. Tylko w ramach współpracy ze Space3ac przeanalizowaliśmy ponad 300 zgłoszonych pomysłów, aby wybrać rozwiązania, które najpełniej wpisują się w nasze potrzeby rozwojowe i potrzeby naszych klientów.
Efekty współpracy z firmami w ramach Orange Fab w 2020 roku pokazały nam trafność przyjętej strategii, którą chcemy kontynuować. Widzimy, że firmy wychodzące spod parasola akceleracyjnego stają się wiarygodnymi partnerami biznesowymi, a to otwiera przed nami perspektywę długofalowej kooperacji korzystnej dla obu stron.
W 2021 roku zaangażowanie nasze ukierunkowane będzie na takie rozwiązania jak:
- usługi ICT dające małym firmom i indywidualnym przedsiębiorcom możliwość digitalizacji swojej działalności;
- rozwiązania ICT z obszaru Industry 4.0, wykorzystujące nowe możliwości oferowane przez sieć 5G i bazujące na rozwiązaniach Orange, w tym na platformie Live Objects. Pozwolą one na automatyzację i usprawnienie procesów przemysłowych w takich dziedzinach, jak produkcja, handel czy logistyka.
Jesteśmy przekonani, że rozwój w tym kierunku dodatkowo wzmocni pozycję Orange jako lidera w cyfrowej transformacji.
–
Autorzy: Sylwia Biegańska, Łukasz Skiba, Tomasz Pawlikowski, Leszek Tomaszewski – Orange Polska.