W mentalności userów nastąpiła zdecydowana zmiana – NK

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Jak zmienił się użytkownik NK od czasu wprowadzenia mikropłatności? Jakie jest zainteresowanie nowymi płatnym usługami w portalu? Czy NK będzie emitować reklamy video? Na te i inne pytania odpowiedział nam Marcin Biłos, Dyrektor Finansowy i Operacyjny w Nasza Klasa Sp. z o.o..

Jak zmienił się użytkownik NK od czasu wprowadzenia mikropłatności? Jakie jest zainteresowanie nowymi płatnym usługami w portalu? Czy NK będzie emitować reklamy video? Na te i inne pytania odpowiedział nam Marcin Biłos, Dyrektor Finansowy i Operacyjny w Nasza Klasa Sp. z o.o..


Mikropłatności w NK zostały wprowadzone już w 2008 roku. Jak wtedy zostały przyjęte? Użytkownicy potrafili płacić za dodatkowe usługi i robili to często?

Od początku wprowadzenia mikropłatności, usługa spotkała się z pozytywnym przyjęciem naszych użytkowników. Największym powodzeniem cieszyły się produkty, które były wysyłane znajomym z okazji świąt lub osobistych uroczystości, jak imieniny czy urodziny. Warto także odnotować, że NK jako jeden z pierwszych serwisów wprowadził tego typu usługi i stąd w pewien sposób przecieraliśmy szlaki. Było to zatem wyzwanie. Sądząc jednak po zaangażowaniu naszych użytkowników (także w odniesieniu do wirtualnych zakupów) udało nam się mu sprostać, użytkownicy NK chętnie wysyłają wirtualne prezenty, a także dokonują zakupów dodatkowych funkcji w grach.

Jak zmieniła się ta liczba wysyłanych wirtualnych prezentów?

Naturalnie produkt ten, jak każdy inny, ma swój cykl życia i dlatego też dzisiaj nie sprzedajemy tylu prezentów co na początku funkcjonowania tej usługi. Nadal jednak utrzymuje się na dobrym i stałym poziomie. Wciąż też sprzedajemy dużo prezentów okazjonalnych (Boże Narodzenie, Sylwester, Walentynki itp.) choć już nie tyle co na początku usługi.

Spadek ten wynika jednak z kilku czynników: usługa nie jest nowa więc jej atrakcyjność spada (cykl życia produktu), użytkownicy mają znacznie większy wachlarz możliwości wydania pieniędzy w serwisie, duża część tych płatności została przeniesiona na gry, gdzie użytkownicy często też mogą podarowywać sobie różnego rodzaju prezenty.

Jakie działania wykorzystywaliście, aby zachęcić ich do mikropłatności?

Naszą komunikację prowadziliśmy dwutorowo. Dużą część funkcjonalności promowaliśmy standardowymi mechanizmami występującymi w serwisach społecznościowych – tzn. wirusowo. Wykorzystywaliśmy do tego np. mechanizmy tzw. sharowania. Z drugiej strony komunikację z użytkownikami prowadziliśmy i prowadzimy wykorzystując kanały serwisu. Stale, np. przez blog, informujemy użytkowników o nowościach i przypominamy o ważnych świętach. Podobnie, gdy użytkownicy chcą korzystać z dodatkowych funkcji portalu, jak „Super zdjęcie”. Wsparciem dla promocji wirtualnych prezentów są też konkursy, w których nagrodami są chociażby pakiety Eurogąbek.

Jak bardzo zmienił się użytkownik od czasu wprowadzenia pierwszych elementów płatnych w Naszej Klasie?

Od momentu, gdy wprowadziliśmy mikropłatności, w mentalności userów nastąpiła zdecydowana zmiana. Mimo tego, że gdy wprowadzaliśmy usługę (mikropłatności), użytkownicy uczyli się dopiero za nią płacić, to chętnie z niej korzystali. Dziś wybór tego typu produktów jest dużo większy i użytkownicy zastanawiają się, zanim wydadzą pieniądze. Innymi słowy – mamy jeszcze więcej wyzwań, dlatego stale pracujemy nad tym, aby oferować użytkownikom usługi o najwyższej jakości.

W październiku ogłosiliście, że od bieżącego roku chcecie więcej “zarabiać na użytkownikach”. Co oprócz integracji z Kinoplex.pl planujecie wdrożyć?

Celem naszej strategii nie będzie to, aby jeszcze więcej zarabiać na użytkownikach, a raczej aby optymalizować aktualne źródła przychodów. Będziemy skupiali się na podnoszeniu jakości już istniejących funkcjonalności płatnych.

Jak wygląda strategia marketingowa tych działań? Jakie działania promocyjne planują państwo w najbliższym czasie?

Nie planujemy działań, których oś komunikacji będzie skupiała się w mediach zewnętrznych. Do promocji wszystkich naszych usług i funkcjonalności będziemy wykorzystywać kanały, które są dostępne na naszym portalu.

Jaki kanał dotarcia do użytkowników NK okazuje się najlepszy?

Wszystko zależy od tego co chcemy komunikować. Czasami wystarczy dodanie nowej funkcji, która promuje się sama. W niektórych przypadkach lepszym kanałem są nasze grupy, w jeszcze innych wpis na blogu z zajawką na stronie głównej. A czasami bezpośrednia informacja na temat nowej funkcji w miejscu jej występowania.

Ilu jak dotąd użytkowników skorzystało z “Kino NK”?

Usługę wprowadziliśmy niedawno i wiele z jej elementów wciąż optymalizujemy, stąd na tym etapie liczby nie są spektakularne. Aktualnie pracujemy nad tym, aby jak najlepiej uatrakcyjnić usługę VOD, jako jednej z elementów platformy Kino NK.

W jaki sposób chcecie „uatrakcyjnić usługę VOD”?

W celu uatrakcyjnienia wdrożonej przez nas usługi dodaliśmy ostatnio darmowe filmy i wyróżniliśmy je w ofercie. Chcemy też popracować nad sposobem prezentacji oferty oraz promocją najlepszych dla danego użytkownika tytułów.

NK zarabia również, pośrednio, na aplikacjach i grach. To jest kierunek, w którym pokładacie największe nadzieje?

W tym sektorze pokładamy duże nadzieje, jest to jedno z najważniejszych źródeł naszych przychodów. Stale rozwijamy platformę gier i aplikacji, a także pozyskujemy nowych deweloperów. A same gry cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem naszych użytkowników.

Co z reklamami w formie video na NK?

Jak komunikowaliśmy pod koniec ubiegłego roku, aktualnie finalizujemy umowę z firmą zewnętrzną, która wspomoże nas w zakresie sprzedaży powierzchni reklamowej NK do domów mediowych, także w zakresie reklam video. Rozwijamy również sprzedaż w tym segmencie z wykorzystaniem modeli automatycznych.

Jaki procentowy udział mają mieć reklamy w przychodach NK? A jaki płatności od użytkowników?

Przychody od użytkowników już w tej chwili stanowią więcej niż 50% przychodów NK. Obserwujemy, że użytkownicy NK chętnie korzystają z narzędzi, które im oferujemy jak również z gier i aplikacji (co miesiąc korzysta z nich kilkadziesiąt procent wszystkich użytkowników portalu), dlatego też nasza platforma rozrywki ulega ciągłemu rozwojowi.

Co z działem badań NK? Czy jego zawieszenie oznacza to, że nie badają państwo już zachowań użytkowników?

Wciąż utrzymujemy hurtownię danych i używamy jej do wewnętrznych analiz i testów. Wspiera ona także sprzedaż reklam (targetowanie, szacowanie rozmiarów grup zainteresowanych produktem itd.).

Jak wyglądają obecnie statystyki dotyczące urządzeń mobilnych?

Statystyki te są na stałym, stabilnym poziomie. Oznacza to, że z mobilnych aplikacji NK korzysta od 15 do 20 % naszych użytkowników.

W jaki sposób chcecie jeszcze więcej zarabiać na użytkownikach mobilnych NK?

Zwiększanie monetyzacji użytkowników mobilnych NK nie jest obecnie naszym najważniejszym celem. Oczywiście bierzemy pod uwagę fakt, że w przyszłości może być to rozwojowe źródło naszych dochodów.

Jaki jest plan na przyszłość NK?

Aktualnie naszym celem jest dalsze repozycjonowanie portalu, zapewnianie naszym użytkownikom coraz więcej możliwości związanych z rozrywką. Nieustannie też szukamy nowych form rozwoju. Wierzymy, że przyniesie to wiele korzyści zarówno naszym użytkownikom, jak i partnerom biznesowym.