W poczekalni stomatologicznej jak w przytulnej kawiarni. „Rytuał Uśmiechu” chce zniwelować strach przed dentystą

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

W poczekalni stomatologicznej jak w przytulnej kawiarni. „Rytuał Uśmiechu” chce zniwelować strach przed dentystą

Udostępnij:

– Zdefiniowaliśmy wszystkie bariery związane z negatywnymi doznaniami z gabinetu stomatologicznego z którymi spotykał się pacjent: dźwięk wiertła, zapach środków do dezynfekcji, „chłód” poczekalni. Zastąpiliśmy je kojącą muzyką, aromaterapią oraz kameralnymi fotelami z kawą i biblioteczką oraz naturalnymi roślinami – mówi Marta Halska, Dyr. Marketingu i Komunikacji odpowiedzialna za opracowanie i wdrożenie strategii konceptu Rytuał Uśmiechu.

Skąd pomysł na stworzenie koncepcji Rytuału Uśmiechu? Co było główną inspiracją dla tego projektu? 

Koncept Rytuału Uśmiechu powstał w wyniku wnikliwej analizy potrzeb pacjentów. Jak wynika z badań Medicover Stomatologia, do dentysty przychodzimy za późno – dopiero wtedy, gdy wystąpią pierwsze dolegliwości. Dodatkowo ponad połowa pacjentów deklaruje strach przed wizytą. Postanowiliśmy temu zaradzić.

W jaki sposób badaliście Polaków, aby poznać przyczyny lęku przed wizytą u stomatologa? 

Przeprowadziliśmy badania ilościowe metodą CAVI wśród grupy osób w wieku 18-60 lat mieszkających w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców. Badania z 2020 roku pozwoliły nam stwierdzić, że aż 56 % ankietowanych kojarzy wizytę u dentysty z bardzo nieprzyjemnym obowiązkiem. Badania wykonała firma Zymetria.

Czym Rytuał Uśmiechu różni się od tradycyjnych gabinetów stomatologicznych? 

Centra Medicover Stomatologia otwarte w koncepcie Rytuału Uśmiechu są odpowiedzią na potrzeby pacjenta. Nasze gabinety stomatologiczne oferują nie tylko kompleksowe leczenie, lecz także ciepłe i przyjemne wnętrza oraz co najważniejsze najwyższy standard opieki. Pacjentom już od pierwszej wizyty przydzielany jest osobisty opiekun, który wspiera leczoną osobę na każdym etapie realizacji planu leczenia. 

Co już udało Wam się osiągnąć? Ile klinik otworzyliście? Jakie są Wasze plany na przyszłość?

W maju tego roku uruchomiliśmy 32 centrum dentystyczne w formacie „Rytuał Uśmiechu”, tym razem przy ul. Powązkowskiej 42 na warszawskim Żoliborzu. Pod koniec II kw. 2023 r., sieć Medicover Stomatologia dysponowała 112 centrami dentystycznymi w Polsce i w Niemczech. Naszym biznesowym celem jest rozwój autorskiego konceptu „Rytuał Uśmiechu”, dzięki czemu chcemy zapewnić Polakom nielimitowany dostęp do usług na najwyższym poziomie, które łamią stereotyp dentysty. Zmieniamy podejście do stomatologii, włączając wizyty u dentysty w szereg codziennych aktywności, które wpływają na nasze zdrowie i dobre samopoczucie.

Jak uczestnictwo w Innovation zmieniło Wasz biznes? 

Udział i wygrana w konkursie Innovation udowodniły nam, że nasza praca ma ogromną wartość. Chcemy stale pomagać i wspierać pacjentów w drodze po piękny, ale przede wszystkim zdrowy uśmiech!

 


 

Opis innowacji

Jaki jest kontekst zgłoszonego projektu (tło, pomysł, realizacja)?

Badając postawy Polaków wobec stomatologii (badania własne, n=700) okazało się, że lęk jest główną przeszkodą w regularnym kontrolowaniu zębów. 43% badanych zadeklarowało: „Strach powstrzymuje mnie przed chodzeniem na regularne przeglądy stomatologiczne”, 56% stwierdziło, że „Leczenie u dentysty jest dla mnie przykrą i bolesną koniecznością.” Jednocześnie 48% wskazało, że idealny gabinet to taki, w którym idzie się na wizytę „bez lęku i strachu”. Większość deklaracji była związana z nierzadko bolesnymi przeżyciami sprzed lat, które pokutują w naszym społeczeństwie do dziś. Badanie nadało nam misję. Postanowiliśmy poprzez doświadczenia pacjentów w naszych klinikach kompletnie zmienić, wręcz „odczarować” postrzeganie wizyty u stomatologa oraz zniwelować wszystkie towarzyszące pacjentom lęki wynikające z wieloletnich złych doświadczeń. Chcieliśmy sprawić aby pacjenci włączyli wizyty w naszych centrach i dbanie o zęby w szereg swoich codziennych rytuałów związanych ze zdrowym stylem życia i czuli się w nich w bezpiecznie i komfortowo. Nasze podejście do stomatologii zamknęliśmy w koncepcie Rytuału Uśmiechu, który pozwolił nam wraz z nowymi otwarciami klinik wynieść markę sieci na zupełnie nowy poziom świadczenia usług stomatologicznych i doświadczeń pacjenta. Zdefiniowaliśmy wszystkie bariery związane z negatywnymi doznaniami z gabinetu stomatologicznego z którymi spotykał się pacjent: dźwięk wiertła, zapach środków do dezynfekcji, „chłód” poczekalni. Zastąpiliśmy je kojącą muzyką, aromaterapią oraz kameralnymi fotelami z kawą i biblioteczką oraz naturalnymi roślinami. Przeanalizowaliśmy relację pacjent-lekarz, gdzie brakowało partnerstwa, serdeczności i dostrzeżenia w lekarzu człowieka, a dominował brak zaufania, świadomości i bezradność. Nasi lekarze zawsze wychodzą do pacjenta z gabinetu i osobiście do niego zapraszają, poświęcają czas na konsultacje i tłumaczenie procesu leczenia, stworzenie flagowego produktu jakim jest Complete Smile Check pozwoliło nam wykorzystać najnowocześniejszą diagnostykę jak np. skany 3D do tego, żeby pokazać problemy i świadomie zaangażować w proces leczenia. Dodatkowo recepcja zyskała Opiekunów, którzy dzięki odpowiedniemu przygotowaniu potrafią skutecznie rozładować napięcie oraz rozwiać wszelkie wątpliwości pacjentów.

Zmiana

Co w zgłoszonym projekcie ma potencjał odmienić istniejące kierunki w biznesie/komunikacji/mediach lub wskazać nowe?

Szukając nowego bezstresowego standardu obsługi pacjenta postanowiliśmy złamać utarte schematy charakterystyczne dla branży medycznej, stawiającej na sterylne w odbiorze wnętrza oraz oczywistą troskę o pacjenta. Postawiliśmy na na wielowymiarowe Patient Experience kreując zupełnie nowy standard branży. Chcieliśmy zerwać z tym co pogłębia pogłębia dystans do lekarza i skutkuje brakiem poczucia bezpieczeństwa pacjentów. Otworzyliśmy się na naukę od innych liderów branży usługowej. Koncepcja wnętrz poczekalni została stworzona w oparciu o najlepsze wzorce z sieci kawiarni, w których klienci potrafią spędzić cały dzień: książki, zapach świeżo parzonej kawy, wygodne fotele, a także obecność roślin. Do przytulnych wnętrz dodaliśmy standard obsługi charakterystyczny dla hoteli, a rolę concierge zastąpiliśmy opiekunem pacjenta, który prowadzi przez ścieżką leczenia w taki sposób, żeby zachować maksimum komfortu emocjonalnego pacjenta.

Wpływ

Jaki jest potencjał oddziaływania zgłoszonego projektu na rzeczywistość?

Otwarcie każdej kolejnej kliniki w koncepcie Rytuału Uśmiechu tworzy nowe miejsce pozytywnych doświadczeń na mapie Polski. Aktualnie otworzyliśmy 12 centrów o takim charakterze (7 w 2021 roku), planujemy dalszą ekspansję oraz rebranding w ramach dotychczasowej sieci (posiadamy 70 centrów stomatologicznych). Poprzez tempo rozwoju konceptu Rytuału Uśmiechu chcielibyśmy wyznaczyć zupełnie nowy standard stomatologii w Polsce oraz zerwać z jej wciąż pokutującym traumatycznym stereotypem.

Dobro

Czy to oddziaływanie ma lub może mieć pozytywny charakter? Jeśli tak, to jaki i w jakim stopniu?

Wg danych GUS z 2020 roku aż 98% dorosłych Polaków ma próchnicę, a lęk przed bólem i złe doświadczenia z przeszłości są głównymi przeszkodami w podjęciu leczenia. Brak nawyków regularnego dbania o zęby ma odzwierciedlenie w danych, Polska w stosunku do innych państw UE znajduje się na końcu ilości wydatków na opiekę stomatologiczną per-capita (Niemcy 322 EUR, Hiszpania 153 EUR, Francja 123, Polska 15 EUR). Stworzenie sieci klinik w koncepcie Rytuału Uśmiechu stawiających na emocjonalny komfort pacjenta oraz budujących pozytywne doświadczenia ma szansę na zmianę postaw oraz poprawienie ogólnego stanu uzębienia Polaków.

 

Koncept Rytuał Uśmiechu jest laureatem konkursu Innovation. 

Laureatami Innovation są również:

Hałas może być tak samo poważnym problemem jak zanieczyszczenie powietrza – Marek Szulc (e-point Polska)

Konrad Pokora, prezydent Zduńskiej Woli – Chcemy wspólnie działać w duchu idei open innovation

Wspieramy ludzi w transformacji cyfrowej. Nie podmieniamy pracy ludzi na pracę robotów – Nina Różańska (DBR77)

 


 

Konkurs Innovation przeznaczony jest dla projektów z obszaru biznesu, mediów i komunikacji wyznaczających nowe kierunki w tych obszarach. MamStartup jest patronem medialnym wydarzenia.