Na terenie zajezdni Annopol zmieści się ponad 150 tramwajów. Właśnie dziś podpisaliśmy umowę na zarządzanie budową zajezdni Annopol, co oznacza, że mamy profesjonalny zespół wsparcia, który będzie dbał o jakość dokumentacji technicznej oraz nadzorował budowę zajezdni. Zespół ekspertów zweryfikuje czy wszystkie procedury UE, która współfinansuje budowę, będą stosowane np. podczas rozliczeń finansowych. Konsultant będzie wspierał nas w przetargu na roboty budowlane. Do jego zadań będzie należało m.in. sprawdzenie poprawności projektu. W tym celu opracuje on wirtualny model zajezdni.
Realizację zajezdni poprowadzimy z wykorzystaniem technologii BIM – Building Information Modeling. Jest to pierwsza inwestycja w Tramwajach Warszawskich, w której wykorzystamy tę technologię i jedyna tramwajowa w Polsce, która ją wykorzysta. Przeczytaj tekst o szczegółach technologii na stronie Tramwajów Warszawskich!
Jaka będzie nowa zajezdnia?
Zajezdnia na Annopolu będzie zajmowała powierzchnię niemal 12 hektarów i nocować będzie w niej ponad 150 tramwajów. Znajdą się tu stanowiska do sprawdzania, czy wagony są sprawne, lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa. Będziemy zajmowali się też bardziej codziennymi czynnościami – sprzątaniem, uzupełnianiem piasku w mechanizmach hamulcowych czy codziennymi przeglądami.
Długość wszystkich torów w zajezdni przekroczy 14 km, zbudujemy także wjazdy na torach na ul. Annopol. Na terenie zakładu znajdzie się też kryty tor do testowania hamulców w tramwajach.
Jak ulżyć matce naturze i mieszkańcom?
Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Zastosujemy pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo przewidzieliśmy magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych. W myjniach będzie zamknięty obieg wody. Pamiętamy też o mieszkańcach najbliższej okolicy – teren zajezdni będzie odizolowany ekranami akustycznymi pochłaniającymi część wytwarzanego przez zajezdnię hałasu.
Czy ta zajezdnia jest inteligentna?
Specjalny system informatyczny zastąpi pracę człowieka w wielu czynnościach podczas obsługi tramwajów. Po otrzymaniu danych związanych ze stanem technicznym tramwaju system wyznacza trasy, miejsca postojowe na torach lub na stanowisko. Wytyczy im drogę do myjni, na sprzątanie albo do przeglądu. Przykładowo – przekładanie zwrotnic będzie się odbywać automatycznie i nie będzie trzeba angażować do tego pracowników odpowiedzialnych za manewrowanie wagonami. System zintegruje pracę maszyn, urządzeń i przesyłanie informacji do pracowników.
Trochę historii i trochę liczb
Zajezdnia na Annopolu będzie piątą zajezdnią w stolicy. Najmłodszą zajezdnią jest zajezdnia „Żoliborz” na Bielanach, która powstała w 1963 roku. Zajezdnia na Annopolu jest planowana w Warszawie od lat 60. Obejrzyj wszystkie zdjęcia, jak miała ta zajezdnia wyglądać. Zobacz unikalne zdjęcia makiety!
Plany odłożono, bo w latach 60. i 70. tramwaje w stolicy były zagrożone likwidacją. Dziś nowa zajezdnia okazuje się bardzo potrzebna, ponieważ Tramwaje Warszawskie prowadzą rozbudowę sieci tramwajowej oraz przygotowują budowę nowych tras – np. do Winnicy, do Wilanowa, w ul. Kasprzaka czy na Gocław. Łączna długość planowanych nowych tras w najbliższych latach wyniesie około 20 km. Dodatkowo wkrótce w Warszawie pojawią się pierwsze z nowo zamówionych 123 tramwajów, które potrzebują miejsca do garażowania i obsługi obok obecnie używanych, których jest już 430.