– Nauczenie się, jak właściwie przedstawić swój pomysł, jest jedną z najważniejszych umiejętności, jakie musi mieć założyciel – mówi Klaudia Babraj z Demium Startups.
Często jest tak, że osoby, które mają pomysł na biznes, nie potrafią go dobrze prezentować. To jedna z obserwacji przedstawicieli polskiego środowiska VC, którzy na co dzień rozmawiają z założycielami startupów. Tymczasem pitching jest nierzadko chlebem powszednim dla jednych i drugich.
– Istnieje prosty powód, dla którego pitching jest tak trudny: bardzo rzadko pitchujemy pomysły, a kiedy to robimy, nikt nie daje nam informacji zwrotnej – wskazuje Klaudia Babraj z Demium Startups, partnera warsztatów Startup Pitch Session, których głównym organizatorem jest Venture Cafe Warsaw Foundation.
Wiele zależy od dobrego pitchu
Czym może skutkować zły pitch? Tym, że inwestorzy nie będą zainteresowani naszym projektem, a my będziemy musieli prezentować swoje pomysły innym tak długo, aż sztuka dobrego pitchu wejdzie nam w krew.
Przykładem, który doskonale ilustruje powyższe twierdzenie jest historia pewnego startupowca-ilustratora, który utraciwszy pracę w gazecie, postanowił, że będzie podążać za swoimi marzeniami o zostaniu profesjonalnym twórcą animacji.
Mężczyzna potrzebował jednak aż 300 prób, aby w końcu trafić na inwestora, który powiedział “tak”. Ta historia pokazuje, że droga do sukcesu wiedze przez wytrwałość i dobry pomysł, ale przede wszystkim przez to, jak go prezentujemy. Człowiek, o którym mowa to Walt Disney, twórca imperium wartego dziś ponad 200 miliardów dolarów.
Feedback od liderów rynku
– Idealny pitch zawiera wszystkie informacje, których inwestor potrzebuje, aby podjąć decyzję. Te informacje obejmują problem, jaki twórca firmy zauważył, proponowane rozwiązanie, analizę rynku, trakcję i zespół, który będzie tworzył produkt. Warto wziąć pod uwagę, że inwestor jest osobą, której praca polega na wyłapywaniu najciekawszych pomysłów. Są inwestorzy, którzy chwalą się, że brali udział nawet w tysiącu pitchy. Przy takiej liczbie trudno oczekiwać od uczestników, aby chcieli słuchać informacji, które nie będą im potrzebne – tłumaczy Klaudia Babraj.
To tylko jedna z wielu wskazówek, którą uczestnicy warsztatów będą mogli otrzymać już w najbliższy czwartek, 25 sierpnia, o godzinie 19:00 w Venture Cafe przy ulicy Chmielnej 73 w Warszawie. Prezentacji startupów wysłuchiwać będą najważniejsi przedstawiciele polskiego środowiska VC, Maria Tyka-Majewska z PFR School of Pioneers, Jacek Korzeniak z Unicorn Hub Starting Platform, Jacek Murawski z Invento Capital oraz Klaudia Babraj z Demium Startups. Spotkanie poprowadzi Adam Hsakou.
Na scenie zaprezentują się: trzy firmy: Homy, który jest czymś w rodzaju carsharingu dla nieruchomości, EBM Pharma, firma produkująca płyn do płukania jamy ustnej dla pacjentów onkologicznych cierpiących na nowotwory głowy i szyi oraz PlayiO, platformy integrującej zawodników, trenerów i obiekty sportowe w jeden ekosystem.
Celem imprezy nie jest wyłonienie startupu, który najlepiej przedstawił swój pomysł, ale połączenie ze sobą środowiska biznesowego i innowatorów, zbudowanie sieci inwestorów, zachęcenie do networkingu z innymi uczestnikami, stworzenie startupom okazji do poznania i znalezienia inwestorów oraz edukowanie młodych startupów w zakresie cennej biznesowo umiejętności, w tym właśnie pitchingu.
Startup Pitch Session jest wydarzeniem cyklicznym, który odbywa się co miesiąc.
Szczegóły spotkania
Kiedy? Czwartek, 25 sierpnia
Gdzie? Venture Cafe, Chmielna 73 w Warszawie
O której? 19:00