#WhoIsWho Greg Albrecht: dobry PR foundera może być odwrotnie proporcjonalny do wyników firmy

Dodane:

Maroa Maria Czekańska

#WhoIsWho Greg Albrecht: dobry PR foundera może być odwrotnie proporcjonalny do wyników firmy

Udostępnij:

Dobry PR foundera – czy warto mu ufać? Czy należy inwestować wspólnie z innymi? W kolejnym odcinku #WhoIsWho Greg Albrecht dzieli się swoim anielskim doświadczeniem, opowiadając o udanych projektach i pułapkach, które czyhają na inwestorów w startupach.

Co skłoniło Cię do zostania aniołem biznesu?

Miałem wrażenie, że to naturalne uzupełnienie mojego modelu działania. Na co dzień doradzam założycielom firm, jestem mentorem startupów, poznaję dużo ludzi, prowadząc podcast. Inwestowanie pieniędzy w obiecujące projekty wydawało mi się właściwym krokiem, który w oparciu o mój know-how może pomóc founderom, a mnie służyć jako dywersyfikacja majątku.

Z perspektywy lat mam nieco inny pogląd na kwestię inwestowania w startupy, a szczególnie łączenia roli doradcy i inwestora. Mam poczucie, że brak zaangażowania kapitałowego paradoksalnie zdecydowanie ułatwia współpracę z founderami.

Jakie cechy uważasz za kluczowe dla sukcesu w roli anioła biznesu?

Gotowość do tracenia pieniędzy oraz zdolność do zaufania founderom i nie przeszkadzania im w pracy.

W co dotychczas zainwestowałeś?

Między innymi w Sundose, edrone, Archdesk i Sunroof.

Jakie kryteria są dla Ciebie najważniejsze przy wyborze startupów do inwestycji?

Zaufanie do zespołu zarządzającego , a także temat, który mnie interesuje na tyle, bym mógł pomagać i aktywnie wspierać.

Jakie branże najbardziej Cię interesują i dlaczego?

Interesują mnie projekty, które mają realną przewagę na poziomie produktu czy technologii. Lepiej rozumiem projekty B2B, tam mogę wnieść więcej wartości.

Jakie zmiany widzisz w ekosystemie startupowym w ostatnich latach?

Na przestrzeni 10 lat obserwuję diametralne zmiany – podnieśliśmy zdolność prezentowania projektów oraz budowania startupów, mamy ekosystem wspierania firm przez dojrzalszych founderów i ex-founderów, doświadczeni menedżerowie zakładają startupy i dołączają do nich, jest dostęp do kapitału, czyli pre-seed, seed, runda A. Jednocześnie nadal jesteśmy na początku drogi pod kątem rezultatów i popychania projektów do przodu w growth stage.

Jakie są Twoje największe sukcesy i porażki jako anioł biznesu?

Too early to tell. Dysponuję relatywnie niewielkim doświadczeniem, ale mam następujące, może niepopularne przemyślenia:

  • zazwyczaj, gdy jest możliwość wyjścia w secondaries, to warto  to zrobić.
  • Dobry PR foundera może być odwrotnie proporcjonalny do wyników firmy i zarządzania.
  • Tematy „nieoczywiste”, ale z trakcją, mogą rokować lepiej niż piękne obietnice.

Czy możesz opowiedzieć o najbardziej udanym projekcie, w który zainwestowałeś?

To zależy od definicji „udanego”. Czasem projekt, który nie wygląda na udany, pomaga zrealizować dobry zwrot finansowy, a projekt ciekawy biznesowo i wizerunkowo nie daje dobrej przestrzeni dla aniołów. Chodzi tu o to, że na przykład ich interes w kolejnych rundach jest marginalizowany. Jestem wdzięczny i szanuję wszystkich founderów, którzy dali mi możliwość zainwestowania.

Podziwiam m.in. Michała Blaka z edrone za konsekwentną realizację celów firmy, a także Michała Gołkiewicza i Tomka Styka z Sundose za determinację w obliczu wyzwań.

Jakie zasoby (książki, kursy, mentorzy) polecasz przyszłym aniołom biznesu?

Myślę, że jest kilka zasad, które mogą pomóc:

  • inwestuj wspólnie z innymi, którzy są mądrzejsi od ciebie.
  • Jeśli chcesz to robić „na serio”, to wymaga to ogromnej inwestycji czasu w wybór projektów i bycie na bieżąco – tu czuję, że szybko zostaję z tyłu.
  • Nie oczekuj, że naprawisz firmę, w którą zainwestowałeś lub pokierujesz founderami.

Polecam Greg Albrecht Podcast i w nim rozmowy np. z Pawłem Chudzińskim z Point Nine, Andrzejem Różyckim z Tar Heel Capital, Marcinem Kurkiem z Market One Capital.

Warto czytać, to, co pisze Robert Ditrych, Tomek Karwatka, także gość podcastu Greg Albrecht Podcast czy Wiktor Namysł.

Książka, którą również mogę polecić, to „Mastering the VC Game” Jeffrey’a Busganga.

Czytaj także: