Więcej merytoryki, a mniej splendoru w komunikacji – wyniki badania ITBC Communication

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Kameralne spotkania branżowe, artykuły przekrojowe oraz informacje na forach internetowych to czynniki mające wpływ na opinie i decyzje zakupowe specjalistów ds. IT w polskich firmach.

Kameralne spotkania branżowe, artykuły przekrojowe oraz informacje na forach internetowych to czynniki mające wpływ na opinie i decyzje zakupowe specjalistów ds. IT w polskich firmach.

Z badania „Efektywność narzędzi i kanałów komunikacyjnych w branży IT” zrealizowanego przez agencję ITBC Communication i firmę badawczą KB Pretendent wynika, że kluczowym elementem w skutecznym dotarciu do specjalistów IT w przedsiębiorstwach jest jakość przekazu. W komunikacji z producentami rozwiązań informatycznych oczekują oni przede wszystkim konkretnych danych oraz użytecznych informacji, które będą miały realne przełożenie na codzienne funkcjonowanie i rozwój firmy.

Zdaniem większości respondentów to właśnie warstwa merytoryczna decyduje o ich obecności na wydarzeniach organizowanych przez dostawców. 50 proc. specjalistów ds. IT uzależnia swój udział w danym spotkaniu od prezentowanych rozwiązań, 41 proc. od programu, a co trzecia osoba kieruje się występującymi prelegentami. Ponadto specjaliści IT nie przepadają za dużymi konferencjami. Aż 48 proc. preferuje kameralne spotkania do 30 osób.

Według respondentów warunkiem udanego spotkania branżowego jest dostęp do praktycznych i użytecznych informacji, które dają możliwość poszerzenia wiedzy. Jednak – jak pokazuje nasze badanie – często to właśnie oprawa i atrakcje znajdują się w centrum uwagi specjalistów od marketingu. W porównaniu ze specjalistami IT, osoby odpowiedzialne za marketing aż trzykrotnie częściej wskazywały na tę odpowiedź – tłumaczy Beata Lewandowska, Dyrektor Zespołu Nowych Technologii ITBC Communication.

Respondenci uważają za równie istotny sposób zaproszenia na wydarzenie. Przedstawiciele firm preferują zaproszenie w formie bezpośrednich emaili (71 proc.). Nie sprawdzają się natomiast bezimienne wiadomości zbiorcze, jak newslettery firmowe (6 proc.) czy e-mailingi realizowane przez podmioty zewnętrzne (4 proc).

Personalizacja dokumentów to aktualnie proces zaniedbywany przez specjalistów ds. marketingu. Chociaż platformy i aplikacje e-mailingowe znacznie podnoszą wydajność i tempo pracy, to negatywnie odbijają się na jakości. Wyniki badania dowodzą, że nie zawsze masowe działanie jest wartościowe – mówi Michał Kamiński, Specjalista ds. Badań Ilościowych z KB Pretendent.

Z raportu wynika również, że najczęstszym źródłem, do którego sięgają specjaliści w celu pozyskania interesujących danych, jest internet. 99 proc. badanych poszukuje informacji branżowych w sieci, a większość wykorzystuje do tego wyszukiwarkę Google.

Przewaga internetu nad prasą tkwi w łatwym i szybkim dostępie oraz komforcie użytkowania. Specjaliści korzystają z sieci przede wszystkim wtedy, gdy poszukują branżowych informacji oraz odpowiedzi na konkretne pytania – stwierdza Michał Kamiński z KB Pretendent.

Do grona najczęściej czytanych w internecie materiałów zaliczyć można artykuły przekrojowe/specjalistyczne (53 proc.), fora dyskusyjne (46 proc.) oraz informacje o nowościach (33 proc.). Chociaż przytłaczająca większość respondentów preferuje internet, to prasa w ich opinii jest bardziej wiarygodnym źródłem informacji. 79 proc. uznaje treści prezentowane na łamach tradycyjnych mediów za godne zaufania.

Rynek IT jest mocno konkurencyjny, a doświadczenie pokazuje, że organizacje bardzo często próbując odróżnić się od innych graczy, inwestują w działania, które są zupełnie nieefektywne lub mają znikome znaczenie w procesie zakupowym. Mam nadzieję, że raport ITBC Communication i KB Pretendent przyczyni się do lepszego zrozumienia potrzeb klientów końcowych i wpłynie na skuteczność komunikacji prowadzonej przez firmy z branży IT – wyjaśnia Beata Lewandowska z ITBC Communication.

Pełny raport „Efektywność narzędzi i kanałów komunikacyjnych w branży IT” jest dostępny tutaj.

Raport „Efektywność narzędzi i kanałów komunikacyjnych w branży IT” został zrealizowany przez firmę badawczą KB Pretendent na zlecenie i we współpracy merytorycznej z agencją ITBC Communication. Badanie przeprowadzono w terminie od 14 stycznia do 22 lutego 2013 r. na próbie N=200 wśród specjalistów z branży IT. Brali w nim udział pracownicy działów IT w firmach o rocznym przychodzie powyżej 10 mln euro, których po analizie danych przyporządkowano do jednej z dwóch kategorii: specjalista techniczny (78% wszystkich respondentów) oraz przełożony lub osoba mająca wpływ na decyzje zakupowe w firmie (22%). Dodatkową grupę badawczą stanowili specjaliści ds. marketingu, będący pracownikami spółek z rynku IT, co pozwoliło na zestawienie opinii dwóch stron zaangażowanych w proces komunikacyjny i zakupowy na rynku informatycznym.

źródło: informacja prasowa