Na zdjęciu: Jacek Świderski, CEO Wirtualna Polska Holding | fot. materiały prasowe
Cele finansowania
– Zabezpieczyliśmy finansowanie na dalszy, dynamiczny rozwój Wirtualnej Polski. Będziemy kontynuować inwestycje w e-commerce w Polsce i za granicą – mówi Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding. Jednak planowane akwizycje stanowią tylko część wydatków, na które spółka przeznaczy 500 milionów złotych. Podała w komunikacie giełdowym, że zamierza również zrealizować dwa cele.
Pierwszym z nich jest refinansowanie bieżącego zadłużenia, które wynika głównie z umowy kredytowej zawartej wiosną 2015 roku, drugim natomiast: finansowanie bieżącej działalności i kapitału obrotowego. Nowa umowa kredytowa została zawarta z mBankiem, PKO BP i ING Bankiem Śląskim oraz nie jest pierwszą, którą Grupa Wirtualna Polska ostatnio podpisała. W ten sam sposób pozyskała 50 mln złotych na początku 2016 roku.
Obszary działania
Cele były podobne: chodziło bowiem o akwizycje. – Do tej pory WP koncentrowała się na czterech obszarach: modzie, wyposażeniu wnętrz, turystyce i usługach finansowych. To tam spółka upatruje największych synergii dla przyszłych inwestycji – czytamy w komunikacie prasowym. Jest to sygnał, że przedsiębiorstwo będzie szukać podmiotów e-commerce, które działają głównie w tych segmentach.
Przypomnijmy, że po wejściu na giełdę w 2015 roku, Grupa Wirtualna Polska zaczęła przejmować startupy. Efekt tego był taki, że pół roku później sfinalizowała siedem takich transakcji i nie miała zamiaru zwolnić tempa. Rok później wchłonęła więc kilka firm, w tym: warszawską spółkę Netwizor i jej platformę do obioru telewizji Videostar, serwis turystyczny Nocowanie.pl oraz porównywarkę finansową TotalMoney.pl.
84 mln złotych za Enovatis
Jednak największą akwizycję zrealizowała pod koniec grudnia 2015 roku, kiedy za 84 miliony złotych kupiła spółka Enovatis, do której należą popularne portale turystyczne: Wakacje.pl, Easygo.pl i Wypoczynek.pl. Oznaczało to, że Grupa Wirtualna Polska weszła na rynek agencji turystycznych online, który ma rosnąć w Polsce od 15 do 17 procent.
– Inwestujemy w segment o silnych napędach rynkowych wspieranych megatrendami bogacenia się społeczeństwa, wzrostu częstotliwości wyjazdów urlopowych i aktywności turystycznej mieszkańców mniejszych miejscowości – mówił przy tej okazji Grzegorz Czapski, VP Corporate Development w Grupie WP.