Wisdy – aplikacja dla nauczycieli. Wesprze ich w pracy w czasach koronawirusa ale również po pandemii

Dodane:

Marta Wujek Marta Wujek

Wisdy – aplikacja dla nauczycieli. Wesprze ich w pracy w czasach koronawirusa ale również po pandemii

Udostępnij:

Z powodu pandemii koronawirusa edukacja stanęła na głowie. Wielu nauczycieli z dnia na dzień zostało wrzuconych na głęboką wodę i zmuszonych do korzystania z narzędzi online, z którymi do tej pory nie mieli do czynienia. Poznański edutech Wisdy postanowił ułatwić im pracę w tym trudnym okresie.

Wisdy tworzy aplikację dla nauczycieli. Dzięki temu narzędziu będą oni mogli tworzyć, oceniać i analizować sprawdziany i kartkówki (lub zestawy zadań dla uczniów) w wersji papierowej oraz online. W narzędziu wykorzystywana jest technologia OCR/OCM do skanowania kart odpowiedzi uczniów, co przyspiesza proces sprawdzania testów.

W dalszej perspektywie startup planuje stworzenie narzędzia, które będzie wspierało koncepcję personalized learning dostarczając zestawy narzędzi do tworzenia zindywidualizowanych sprawdzianów i zestawów zadań. Postanowiłam porozmawiać z Łukaszem Jaruzalem, co-founder i CEO Wisdy, o projekcie, o tym skąd wziął się pomysł na jego stworzenie i jakie są dalsze plany zespołu.

Kto stoi za projektem?

Łukasz Jaruzal: Każdy z nas posiada inne doświadczenia i specjalizuje się w czymś innym, ale to co nas łączy, to pasja do edukacji. Wszyscy chcemy tworzyć wspaniałe produkty i to staramy się robić w Wisdy. Za projektem stoi najbardziej niesamowity zespół z jakim miałem okazję współpracować: Hubert Jaruzal (co-founder), Radek Janicki (co-founder), Olga Staromłyńska (co-founder), Magdalena Waligórska i ja.

Czym zajmowaliście się wcześniej?

Realizowaliśmy projekty i budowaliśmy produkty w różnych branżach i technologiach – od web developmentu, przez aplikacje mobilne, kończąc na VR/AR.

Znaliście się wcześniej?

Z Radkiem i Hubertem współpracowaliśmy kiedyś nad innym wspólnym projektem edtechowym. Hubert natomiast pracował wcześniej z Magdą, rozwijając produkt dla startupu ze Stanów (także edtech). Z Olgą poznaliśmy się w trakcie tworzenia koncepcji dla Wisdy i od tej pory działamy, jako zgrany zespół.

Skąd pomysł na aplikację dla nauczycieli?

Razem z Hubertem jesteśmy związani z sektorem edukacji od zawsze – nasi rodzice są nauczycielami. Co więcej, ja sam uczyłem w szkole pod Poznaniem, a moja żona jest nauczycielką. Problemy, z którymi zmagają się nauczyciele nie są nam obce i osobiście zależy nam na tym, aby choć małą część z nich rozwiązać. Każdy z nas (w całym zespole) ma też świadomość, jak ważna jest edukacja. Nauczyciele naprawdę są przepracowani i przeładowani ogromem biurokracji. Komuś, kto nigdy nie pracował w tym zawodzie lub nie ma bliskiej osoby, która zajmuje się nauczaniem, ciężko jest czasem zrozumieć, jak trudne bywają warunki pracy oraz co może być takie męczące i stresujące.

Nauczyciele są niedoceniani?

Odnoszę takie wrażenie. Oczywiście są lepsi i gorsi, są też tacy, którzy nigdy nauczycielami nie powinni zostać, ale tak jest wszędzie, z każdym zawodem. Nasz zespół uwielbia tworzyć produkty. Jesteśmy w tym naprawdę dobrzy i chcemy to wykorzystać tworząc Wisdy. Mamy nadzieję, że uda nam się rozwiązać te problemy, którym poświęcamy uwagę.

Jak dokładnie działa aplikacja?

Na dzień dzisiejszy Wisdy daje nauczycielom możliwość tworzenia sprawdzianów w wersji papierowej oraz online. Nie jest to jednak tylko generator zestawów zadań. Jeśli nauczyciel zdecyduje się na wersję papierową, to ma do dyspozycji aplikację mobilną pozwalającą zeskanować karty odpowiedzi uczniów, tym samym zaoszczędzi sporo czasu na sprawdzanie – aplikacja przeanalizuje wszystkie zadania typu wielokrotny wybór oraz prawda/fałsz, a wyniki zostaną wyświetlone na ekranie urządzenia. Działa to tak, że uczeń rozwiązuje test i wypełnia arkusz odpowiedzi, który jest następnie skanowany przez nauczyciela. Zadania otwarte sprawdzane są przez nauczyciela. Wybierając testy online nauczyciel tworzy sprawdzian, który później udostępnia swoim uczniom.

Uczeń musi mieć konto w Wisdy?

Nie, co znacznie ułatwia pracę nauczycielom. Wiele z nich powiedziało nam, że to ogromna zaleta aplikacji. Uczniowie logują się za pomocą swojego numeru oraz kodu ucznia i rozwiązują test. Zarówno w jednym i drugim przypadku (papier/online) nauczyciel może przeanalizować wyniki uczniów w sekcji raportów. Statystyki pytań, raport dla każdego ucznia oraz dla całej klasy to tylko część rzeczy, dzięki którym nauczyciele mogą polepszyć jakość swojej pracy. Nie muszą tracić czasu na tworzenie raportów – my robimy to za nich, dając im możliwość podejmowania lepszych decyzji w oparciu o dane. Wcześniej nikt tego nie robił i nie ma się co dziwić – tworzenie raportów i zestawień jest czasochłonne i nauczyciele nie mają na to czasu. Daje im to jednak ogromną wartość i wpływa to na monitorowanie postępów w nauce.

Jakie jeszcze funkcjonalności ma Wasza aplikacja?

Kolejną ważną funkcjonalnością w Wisdy są Lekcje. Doskonale sprawdza się ona w prowadzeniu zajęć zdalnych. Nauczyciel ma możliwość podania tematu lekcji, instrukcji dla ucznia, a także określenia celu oraz kryteriów sukcesu, co jest ważnym elementem oceniania kształtującego. Następnie, analogicznie do udostępniania testów, nauczyciel wysyła uczniom link do lekcji. Funkcjonalność ta jest jeszcze w bardzo podstawowej fazie – chcieliśmy sprawdzić, jak się przyjmie, a patrząc na efekty, to wszystko wskazuje, że będziemy ją dalej rozwijać dając nauczycielom i uczniom możliwość większej integracji w czasie rzeczywistym.

Ile czasu zajęło Wam tworzenie tego rozwiązania?

Jesteśmy zwolennikami procesów Customer Development i Design Sprint. Od samego początku testujemy każdą koncepcję z użytkownikami i nic nie zostawiamy przypadkowi. Produkt rozwijamy iteracyjnie i nie boimy się zmian – ważne, aby zbudować narzędzie, z którego nauczyciele naprawdę będą chcieli korzystać. Przygodę z Wisdy rozpoczęliśmy w marcu 2019, a development ruszył w sierpniu 2019. MVP wypuściliśmy 20 grudnia 2019. Od tego czasu dodaliśmy szereg funkcjonalności lub staraliśmy się ulepszyć działanie już istniejących.

Na jakim etapie jesteście teraz?

Obecnie nauczyciele mają możliwość zakładania swoich klas oraz tworzenia, oceniania i analizowania sprawdzianów w wersji papierowej oraz online. Mogą również tworzyć lekcje i dzielić się nimi z uczniami. Dodatkową funkcjonalnością jest monitorowanie realizacji podstawy programowej. Każdy uczeń posiada statystyki, w które nauczyciele mają wgląd. Raporty dla klasy i każdego ucznia można też wydrukować w .pdf.

Wypuściliście testy online, czy wciąż można z nich skorzystać?

Testy online wypuściliśmy niedawno (19 kwietnia 2020). Wiele nauczycieli korzysta z tej funkcjonalności nie tylko po to, żeby stworzyć sprawdzian – często jest to po prostu zbiór zadań, czy ćwiczenia do wykonania podczas lub po lekcji. Dostajemy wiele pozytywnych wiadomości od naszych użytkowników. Bardzo nas cieszy, że aplikacja jest dla nich intuicyjna i bardzo łatwa w użyciu. Otrzymujemy wiele maili z pomysłami na rozwój istniejących funkcjonalności, co pomaga nam w dalszym planowaniu rozwoju produktu. Jesteśmy zadowoleni z dotychczasowych wyników, ale wiadomo – może być lepiej i do tego dążymy.

Myślicie już o kolejnych funkcjonalnościach?

Wisdy jest jeszcze na początku swojej drogi. Tak naprawdę możliwość tworzenia i analizowania testów to tylko mała część tego, co planujemy oddać w ręce nauczycieli. W najbliższym czasie skupimy się na bazie pytań oraz na rozwinięciu funkcjonalności tworzenia lekcji. Bardzo ważnym krokiem na naszej drodze jest stworzenie kolejnego rodzaju testu – CAT (computerized adaptive testing), a także dodanie kilku nowych narzędzi pozwalających na sprawdzenie wiedzy lub ocenę. Będziemy się teraz koncentrować na ocenianiu kształtującym, a także bardzo mocno na indywidualizacji procesu oceniania. Chcemy, aby testy w naszej aplikacji były tylko jednym z narzędzi do wyboru.

Skąd wzięliście finansowanie na ten projekt?

Zainwestował w nas anioł biznesu z Polski.

Jakie są Wasze dalsze plany?

W najbliższym czasie skupimy się na rozwoju aplikacji oraz poszukiwaniach inwestora, który zostanie naszym partnerem w tworzeniu tej niezwykłej firmy i produktu, który rozwiąże wiele z istniejących problemów, z którymi zmagają się nauczyciele.