Wizerunek strony internetowej z parallax

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Kreowanie wizerunku w sieci jest nieodzowną częścią kampanii promocyjnej przedsiębiorstwa, a jego trzon stanowi strona internetowa. Jednym z najciekawszych trendów w projektowaniu witryn jest obecnie efekt parallax. Jego wykorzystanie nie jest jednak zalecane w każdej sytuacji.

Kreowanie wizerunku w sieci jest nieodzowną częścią kampanii promocyjnej przedsiębiorstwa, a jego trzon stanowi strona internetowa. Jednym z najciekawszych trendów w projektowaniu witryn jest obecnie efekt parallax. Jego wykorzystanie nie jest jednak zalecane w każdej sytuacji.

Efekt parallax czyni użytkownika strony jej kreatorem, a więc wzmaga zaangażowanie przeglądających witrynę. Sprawdza się w przypadku stron wizytówkowych lub witryn, opisujących nie tyle firmę, co konkretny produkt. Wiedza na jego temat przyda się szczególnie grafikom, którzy odpowiadają za stworzenie strony naszego startupu. Czym cechuje się efekt parallax?

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Strona w ruchu

Podstawową cechą strony wdrożonej dzięki zastosowaniu efektu parallax jest płynność przemieszczania się poszczególnych elementów przy przesuwaniu kursora po ekranie, co sprawia wrażenie głębi i symuluje perspektywę. Użytkownik czuje się jakby był oprowadzany po stronie. Możemy wykorzystać to do pokazania mu ciekawych cech produktu.

Widz i kreator

Strona z parallax pozwala nam na ukazanie tylko pewnych cech wyrobu lub usługi, na które chcemy zwrócić uwagę czytelnika, ale również na stworzenie całościowego obrazu produktu i samej marki. Możliwe jest takie zaprojektowanie drogi scrollowania, gdzie odbiorca przy każdym przesunięciu myszką odkrywa nowe tajemnice artykułu, usługi lub firmy.

Zaciekawiony odbiorca

Za pomocą stron z efektem parallax można również opowiedzieć historię, której kolejne części będą odsłaniały się przed widzem w miarę scrollowania, zupełnie jak następne kartki książki. Możemy dawkować napięcie w miarę przesuwania myszką, a im dalej użytkownik ją przesuwa, tym ciekawsze informacje znajduje.

Daje to doskonałe efekty w przypadku akcji społecznych, kampanii promocyjnych konkretnego produktu i innych, tego typu działań, przez co jest znakomitym narzędziem promocyjnym i przyczynia się do pełniejszego ukazania konkretnego produktu czy usługi. Zastosowanym przykładem może być tutaj http://www.zensorium.com/tinke/

Kiedy nie wybierać efektu parallax

Są jednak przypadki, w którym efekt parallax, mimo swojej innowacyjności i niezaprzeczalnej oryginalności, nie jest polecany. Należy go unikać przy projektowaniu strony, która ma być użytkowana na tabletach, smartfonach i innych tego typu urządzeniach mobilnych.

Na ekranach desktopowych scrollowanie za pomocą myszki przynosi pożądany rezultat. Przesuwanie palcem po ekranie urządzenia nie pozwala jednak na płynne przemieszczanie się elementów, przez co nie mamy wrażenia perspektywy i głębi oglądanej strony.

Efekt parallax nie jest również polecany do stron z wieloma zakładkami. Witryny rozbudowane poprzez zastosowanie warstw mogą stać się mało czytelne. Budowa takich serwisów powinna być bowiem nastawiona na ułatwianie dostępu do interesujących nas danych.

Adekwatnie do potrzeb

Aby strona internetowa spełniała swoje zadanie, czyli była dla odbiorcy przydatnym i ciekawym źródłem informacji, powinna być odpowiednio zaprojektowana. Wykorzystywanie efektu parallax jest doskonałym rozwiązaniem w procesie wdrażania stron, jeśli zależy nam na wypromowaniu konkretnego produktu, ukazanie jego zalet lub opowiedzenie o czymś w formie historii, której widz będzie niejako kreatorem poprzez scrollowanie za pomocą myszki.

Zrezygnujmy z efektu parallax, tworząc wersje styli rozdzielczości dla tabletów i smartfonów oraz w przypadku witryn bardzo rozbudowanych, z wieloma zakładkami. Dlaczego? Bo efekt warstw w tych przykładach będzie zaburzony, a sama strona: mało czytelna i przejrzysta dla odbiorcy.

Korzystajmy więc z nowości rozsądnie, mając na uwadze zarówno atrakcyjność witryny, jak i oczekiwania jej odbiorców.

Mateusz Gawin

Młody przedsiębiorca i startupowiec.

Właściciel m.in marki cksite.pl oraz firmy Gavin Group. Student Wydziału Zarządzania na Uniwersytecie w Kielcach.