Jednak w minionym roku stanęliśmy przed kolejnym wyzwaniem, do którego przygotowywaliśmy się już od dłuższego czasu.
Czytasz właśnie kolejny tekst podsumowujący mijający rok. Poprosiliśmy w nim członków zespołów polskich startupów, by opowiedzieli, co udało im się osiągnąć w 2017 roku. Jeśli chcesz przeczytać inne artykuły na ten temat, zajrzyj tutaj.
Na zdjęciu: zespół Netizens
Nadszedł czas smart maszyn
W 2017 roku zdecydowanie postawiliśmy na komercjalizację trzech kluczowych, autorskich produktów opracowanych przez dział R&D – GoodieBox, EON Beacon oraz MovStat. O tym, jak działa GoodieBox czytelnicy MamStartup mieli okazję już przeczytać. Połączenie trzech elementów, czyli: maszyny vendingowej, aplikacji mobilnej i wirtualnej waluty, okazało się w Netizens strzałem w dziesiątkę. Nasz system wzajemnego doceniania się pracowników spotkał się również z ogromnym zainteresowaniem na rynku. Pod koniec roku z GoodieBoxa skorzystało już kilkuset pracowników w Polsce, a cały czas pracujemy nad dużym wdrożeniem w firmie, w jednym z krajów na Bliskich Wschodzie.
Fenomen i popularność GoodieBoxa postanowiliśmy wykorzystać także podczas dużych eventów, dlatego stworzyliśmy wyjazdową wersję maszyny. Tym razem żeby z niej skorzystać, nie była potrzebna aplikacja, ale wystarczyło odwiedzić dedykowaną stronę www. Uczestnik imprezy, odpowiadając na kilka prostych pytań, mógł w bardzo łatwy sposób zdobyć punkt wymienny na nagrodę. Naszą smart maszynę można dopasować do dowolnego eventu, dlatego zagościła podczas trzech zupełnie różnych wydarzeń: Business Run w Katowicach, Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Akademii Marketingu w Krakowie. W sumie skorzystało z niej ponad pół tysiąca osób.
Mały nadajnik o wielkich możliwościach
Natomiast kilkaset beaconów naszej produkcji już zostało rozmieszczonych w kilkunastu różnych miejscach w Polsce i w Europie. Dzięki doskonałym fachowcom z działu mobile Netizens, naszym klientom mogliśmy oferować zarówno same beacony, jak i komunikujące się z nimi aplikacje mobilne. W minionym roku 90 proc. nadajników sprzedaliśmy właśnie w pakiecie. Oczywiście nie zabrakło nam również pomysłów, jak urządzenia działające w technologii Bluetooth Low Energy, wykorzystać bez użycia smartfonów.
Nasze beacony – dzięki współpracy z niemiecką agencją Sxces – dotarły między innymi na targi medyczne do Madrytu, gdzie były częścią stoiska koncernu B.Braun. Nadajniki umieściliśmy w specjalnie przygotowanej obudowie, do której zostały przymocowane produkty medyczne. W momencie kiedy klient podnosił konstrukcję – zamontowane na urządzeniach – czujniki aktywowały na ekranie film promocyjny aktualnie oglądanego produktu. Ten projekt tylko pokazuje, jak wielki potencjał drzemie w tych niewielkich urządzeniach.
W oku kamery
Na rynku doskonale odnalazł się także nasz trzeci produkt. MovStat pomaga w podejmowaniu decyzji biznesowych – zwłaszcza w retail – dzięki analizie wideo zachowania klientów. System dostarcza informacje zbliżone wartością do tych, które możemy uzyskać z Google Analytics. W minionym roku na jego wdrożenie zdecydowała się sieć marketów sportowych, gdzie MovStat analizuje długość kolejki przy kasach i czas obsługi klienta.
System doskonale sprawdził się w warszawskim oddziale i naszemu klientowi przyniósł realne korzyści biznesowe. Dzięki temu do naszego portfolio trafi kolejny sklep, tym razem w Lublinie. Z analizą wideo będzie zintegrowana – tak jak w Warszawie – aplikacja mobilna dla pracowników, której głównym zadaniem będzie wysyłanie alertów dotyczących powiększającej się kolejki.
Medyczna rewolucja
2017 rok był dla nas bardzo owocny również pod względem współpracy ze startupami. W tym modelu biznesowym zawsze stawiamy na relacje partnerskie i oferujemy pełne wsparcie technologicznie dla projektów, w których widzimy ogromny potencjał. Wystarczy tutaj przywołać medyczny startup CardioCube i produkt, który może zrewolucjonizować ochronę zdrowia. Efektem naszej współpracy będzie sterowana głosem aplikacja, pełniąca rolę asystenta dla pacjentów z chorobami serca.
Dane osób chorych są zbierane za pośrednictwem urządzenia głosowego (Amazon Echo), a następnie – po analizie przez odpowiednie algorytmy – trafiają do lekarzy. Dzięki temu pacjenci rzadziej mają odwiedzać szpitale, a lekarze podejmować szybsze i bardziej trafne diagnozy. Produkt – powstający w oparciu o technologie Laravel, Amazon AWS, NLP i AI – jest przygotowywany przede wszystkim na rynek amerykański.
Ostatnie 12 miesięcy oceniamy zdecydowanie na plus. W tym roku chcemy iść za ciosem, dlatego planujemy komercjalizacje kolejnych projektów, które powstały w 2017 roku, a które teraz zostaną skierowane na rynek usług marketingowych. Podobnie jak w przypadku GoodieBoxa, EON Beacon i MovStata, spodziewamy się ich znaczącego udziału w strukturze przychodów Netizens.
–
Autor tekstu: Adrian Leks, PR & Marketing Manager w Netizens Digital Innovation House