Wprowadzimy własną metodę płatności online. Transakcje będą inicjowane przez nas i dokonywane bezpośrednio z banku do e-sklepu – Jarosław Olejarz i Tomasz Baliński (Femion Technology)

Dodane: 19.10.2021

Mam Startup

Udostępnij:

Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce wyniesie ok. 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12%, a jak wiadomo immanentną częścią tego rynku są płatności online. Jedną ze spółek zajmującą się tym obszarem jest Femion Technology S.A. Rozmawiamy z jej prezesem, Jarosławem Olejarzem oraz Tomaszem Balińskim, dyrektorem ds. rozwoju w Femion Technology S.A.

Czym zajmuje się Femion Technology?

Jarosław Olejarz: Femion Technology S.A. to spółka holdingowa, w skład której wchodzi kilka fintechów. Pierwszy z nich to TryPay S.A., spółka posiadająca również status Krajowej Instytucji Płatniczej. W tym momencie w TryPay zintegrowaliśmy z największymi bankami w naszym kraju, które zapewnia pokrycie ok. 90% wszystkich rachunków bankowych w Polsce. Kolejnym fintechem jest TryPay Later, czyli spółka będąca instytucją pożyczkową, która oferuje odroczone płatności (BNPL) dla podmiotów gospodarczych. Udzielając finansowania TryPay Later wykorzystuje scoring kredytowy oparty na danych z rachunków bankowych, za pomocą rozwiązanie (AIS) spółki TryPay S.A. Niedawno wprowadziliśmy na rynek również pierwszą w Polsce abonamentową e-platformę windykacyjną – VIBIL. W ramach miesięcznej subskrypcji klient otrzymuje narzędzie do windykowania niezapłaconych faktur, a także pomoc naszych prawników, którzy reprezentują klienta w sądzie oraz przed komornikiem.

Pracujecie nad technologią w obszarze dostępu do informacji o rachunku bankowym. Co to de facto oznacza dla posiadacza rachunku i czy jest bezpieczne?

Jarosław Olejarz: Usługa AIS (z ang. Account Information Services) jest jedną z usług otwartej bankowości. Jest to usługa płatnicza umożliwiająca dostęp do informacji z rachunku bankowego, która pozwala podmiotom mającym status Krajowej Instytucji Płatniczej za zgodą klienta, uzyskać dostęp do danych z rachunku bankowego i przeprowadzić analizę tych danych, które następnie mogą być wykorzystywane przez podmioty zewnętrzne m.in. z branży finansowej, ubezpieczeniowej, a nawet carsharingowej w celu oceny klienta, jego identyfikacji, co powinno przełożyć się na przedstawienie klientowi korzystniejszej i bardziej spersonalizowanej oferty produktowej. Możliwości wykorzystywania tej usługi są jednak dużo szersze, i usługa ta będzie się dynamicznie rozwijać. Dla przykładu już dziś na bazie tej usługi dostarczamy narzędzia do automatycznych procesów udzielania kredytów kupieckich w ramach B2B, jak również wspomagamy automatyzację procesów księgowych.

Odpowiadając na Pani pytanie, czy nasze rozwiązanie jest bezpieczne dla użytkownika – musi być bezpieczne. Spółka TryPay, jako Krajowa Instytucja Płatnicza, podobnie jak każda instytucja nadzorowana przez KNF w Polsce jest prawnie zobligowana do przestrzegania wszelkich wymogów w zakresie bezpieczeństwa danych, stawianych przez KNF. Dodatkowo chcę zaznaczyć, że w przeciwieństwie do wielu firm konkurencyjnych, nie korzystamy z metody tzw. screen scraping (dosł. 'zeskrobywanie z ekranu’), za pomocą której, firmy wchodzą w posiadanie danych do logowania. My korzystamy ze współpracy z bankami, z którymi połączyliśmy się poprzez PolishAPI i to banki przekazują nam dane. Klient wyraża jedynie dla banku zgodę na udostępnienie danych. W związku z tym, że posiadamy kwalifikowane certyfikaty wystawione przez KIR, a cała komunikacja z bakiem jest szyfrowana, podobnie jak nasze serwery, nie ma możliwości dostępu do tych danych przez osoby trzecie. Korzystamy z rozwiązań, w których dane w Data Center są szyfrowane sprzętowo, stąd brak jest możliwości dostępu do nich przez inne osoby.

Kto jest Waszym klientem? Komu potrzebne jest Wasze rozwiązanie?

Jarosław Olejarz: Naszymi klientami są podmioty, które po pierwsze realizują płatności on-line, ale nie tylko. Już dziś widzimy bardzo duże zainteresowanie naszymi rozwiązaniami w obszarze podmiotów B2B, które mają własne procesy udzielania kredytów kupieckich. My dostarczamy takim podmiotom gotowe rozwiązanie związane z automatyzacja procesów udzielania kredytów kupieckich, a także monitorowania tych limitów, a także działaniami windykacyjnymi. Dodatkowo cały czas rozwijamy nasze dodatkowe obszary świadczenia usług związanych z przekazami pieniężnymi, jak również z odroczonymi płatnościami.

W jaki sposób zarabiacie?

Jarosław Olejarz: W ramach Grupy Kapitałowej Femion Technology S.A. posiadamy zdywersyfikowane portfolio usług, oparte o tzw. integrację pionową. Oznacza to, że nasz model biznesowy zakłada uzyskiwanie przychodów w różnych obszarach procesu płatności, jakie są realizowane w sieci. Nasz proces rozpoczyna się weryfikacji użytkownika, poprzez realizację płatności, kończąc na scoringu, finansowaniu oraz windykacji. Przy takim modelu współpracując z naszymi klientami proponujemy usługi rozliczane w modelu flat-fee, jak również w modelu CPA (post per action).

Jesteśmy w trakcie budowy całego tego ekosystemu, planujemy wprowadzić własną metodę płatności internetowych, tzw. Open Banking Payments, gdzie transakcje będą inicjowane przez nas i dokonywane bezpośrednio z banku do e-sklepu. Jest to świetne rozwiązanie, w którym my nie wchodzimy w posiadanie środków klienta, a tym samym jest ono bezpieczniejsze od obecnie funkcjonujących na rynku, a także będzie mogło być tańsze. Zamiast systemu prowizyjnego od każdej transakcji, w modelu podstawowym planujemy pobierać opłaty flat-fee za dostarczenie tego rozwiązania.

W lipcu w Femion Technology zainwestował fundusz Millennials VC AS. Na co przeznaczacie pozyskane finansowanie?

Tomasz Baliński, Dyrektor ds. rozwoju w Femion Technology S.A.: W Femion chcemy budować otwartą bankowość, tzn. bez granic, opartą na najnowszych rozwiązaniach technologicznych. Rozwój fintechów w Polsce rośnie wykładniczo, m.in. przez skok rynku e-commerce w trakcie pandemii. Wszystkie prognozy wskazują na to, że branże fintech, w tym paytech, lendtech, szczególnie BNPL oraz otwartej bankowości będą stale się rozwijać. Dlatego też zebrane fundusze wykorzystamy na kolejne innowacje produktowe. Dzięki inwestorom realizujemy nasz cel wprowadzania nowatorskich narzędzi dla metod scoringu i platformy do odroczonych płatności.

Co macie w planach?

Jarosław Olejarz: W dalszej przyszłości planujemy stworzenie aplikacji multibankowej agregującą produkty bankowe i finansowe. W ramach naszej aplikacji TryPayApp chcemy, aby użytkownicy mogli korzystać za pomocą jednego kliknięcia ze wszystkich oferowanych produktów finansowych tych instytucji, np. kredyt w banku w Czechach lub depozyt w banku na Malcie. Cała aplikacja posiadać będzie naprawdę wiele innowacyjnych funkcjonalności, które z naszych obserwacji są niezwykle istotne w dobie obecnej migracji ludności.