Wrocławscy naukowcy opracowują nowoczesne materiały stealth dla okrętów wojennych

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Wrocławscy naukowcy opracowują nowoczesne materiały stealth dla okrętów wojennych

Udostępnij:

Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej biorą udział w międzynarodowym projekcie ADMIRABLE, którego celem jest opracowanie nowego materiału dla okrętów wojskowych w technologii stealth.

Dzięki wytwarzaniu kompozytów i nowoczesnych technologii wytwarzania, nowy materiał ma zapewnić lepszą ochronę przed wykryciem i większą odporność batalistyczną. Projekt finansowany jest z Europejskiego Funduszu Obronnego, a jego budżet wynosi 10 mln euro.

Zespół naukowców z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej jest częścią międzynarodowego konsorcjum, które prowadzi badania nad nowym materiałem stealth dla marynarki wojennej. Konsorcjum składa się z firm stoczniowych i ośrodków badawczych z Hiszpanii, Włoch, Niemiec, Luksemburga, Cypru i Polski, a zarządza nim hiszpańska firma Navantia. Jednym z uczestników jest także włoskie przedsiębiorstwo Fincantieri – największy producent okrętów w Europie.

Ochrona przed radarami

Głównym celem projektu ADMIRABLE jest opracowanie materiału kompozytowego, który zapewni skuteczną ochronę przed wykryciem przez radary, a jednocześnie będzie lżejszy i bardziej odporny na uszkodzenia niż tradycyjne materiały stalowe. Prof. Tomasz Kurzynowski, kierownik grantu na Politechnice Wrocławskiej, podkreśla, że opracowywany materiał będzie nie tylko odporny balistycznie, ale również bardziej wydajny niż obecnie stosowane technologie.

Jak to działa?

Nowy materiał stealth będzie powstawał w wyniku połączenia kilku procesów produkcyjnych. Jak wyjaśnia dr inż. Wojciech Stopyra, lider zespołu ds. wytwarzania przyrostowego, jego struktura będzie miała budowę warstwową, tzw. „sandwichową”. Zewnętrzna warstwa ceramiczna o wysokiej twardości będzie miała za zadanie zmieniać trajektorię pocisków, warstwa środkowa ze stopów metalicznych pochłonie energię uderzenia, a ostatnia, wykonana z polimerów, zatrzyma odłamki pocisku.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, takich jak druk 3D, naukowcy zamierzają zredukować masę nowego materiału do około 160 kg na metr kwadratowy, co oznacza zmniejszenie o 10% w stosunku do obecnie stosowanych rozwiązań. Mniejsza masa oznacza również, że okręty wykonane z tego materiału będą mogły osiągać większe prędkości przy mniejszym zużyciu energii.

Czytaj także: