Z raportu wynika, że około 740 tysięcy firm w Polsce korzysta dziś z rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję. Na czele zmian stoją startupy, które wyprzedzają duże przedsiębiorstwa, wdrażając AI nie tylko do automatyzacji zadań, ale integrując ją z całością operacji biznesowych. W tym samym czasie większe firmy wciąż eksperymentują z podstawowymi funkcjami, takimi jak generowanie tekstów czy rozpoznawanie obrazów.
– Jako kraj znacząco przyspieszyliśmy we wdrożeniu AI – mówi Tomasz Stachlewski, dyrektor ds. architektury w AWS – Jeśli Polska utrzyma obecne tempo rozwoju, to wskaźnik wdrożenia AI przez 75% przedsiębiorstw osiągniemy już w 2027 roku, czyli o trzy lata wcześniej niż przewiduje europejska Cyfrowa Dekada. Kluczowe będzie jednak, by rozwój ten był bardziej zrównoważony między dużymi i małymi firmami – dodaje.
Jakie korzyści zauważają przedsiębiorcy?
Firmy, które wdrożyły AI, dostrzegają konkretne korzyści. 87% z nich zauważyło wzrost przychodów – średnio o 35%. Ponad 90% odnotowało poprawę produktywności, szczególnie w obszarze automatyzacji rutynowych zadań oraz analizy danych. Dzięki temu 57% firm może poświęcić więcej czasu na obsługę klienta, a 37% rozwija działania kreatywne i innowacyjne.
Zauważalne są również inwestycje – polskie firmy zwiększyły nakłady na AI o 20% w ciągu ostatniego roku, co niemal pokrywa się ze średnią dla całej Europy.
Wzrost popytu na rozwiązania AI przekłada się też na rynek pracy. Przedsiębiorstwa deklarują gotowość do oferowania średnio o 42% wyższych wynagrodzeń specjalistom z kompetencjami w zakresie AI. 45% firm jako główną barierę we wdrażaniu AI wskazuje brak odpowiednio wykwalifikowanej kadry. Kolejnymi przeszkodami są koszty początkowe (33%) oraz niepewność regulacyjna (22%). Szczególnie ten ostatni czynnik wpływa na startupy – aż 80% z nich przyznało, że opóźnił on lub zmienił ich strategię rozwoju związaną z AI.
Badanie zostało przeprowadzone w Polsce przez Strand Partners na zlecenie Amazon Web Services. Uwzględniono 1000 respondentów indywidualnych oraz 1000 firm, z zachowaniem reprezentatywności pod względem wieku, płci, sektora, wielkości i regionu.