Z oczywistych względów szczególnie dobrze radzą sobie e-sklepy, np. jak donosi portal branzafitness.com, w sklepach Shoper wzrost sprzedaży produktów z kategorii „Sport i Podróże” wyniósł rok do roku 91%. I trzeba tu podkreślić, że nie jest to wyłącznie efekt przeniesienia zakupów do sieci; sprzedaż takich artykułów, jak np. komputery, zabawki czy książki, nie zanotowała podobnych co artykuły sportowe wyników.
Ten trend niesie jasny sygnał dla startupów: sport, to branża, w którą ze względu na obecną sytuację i związaną z nią zmianą sposobów spędzania wolnego czasu warto inwestować. Czytając powyższe stwierdzenie, niejeden z Was zada sobie jednak uzasadnione pytanie: jak startup może osiągnąć sukces na tak tradycyjnym rynku jak np. odzież sportowa? Jak konkurować z mocnymi, panującymi na rynku niepodzielnie od wielu lat potentatami takimi jak Nike, Adidas, a z polskich firm np. 4F? Czy to na pewno miejsce dla startupów? Podpowiedź, która płynie od startupów z branży, jest jedna: nie konkurować, ale znaleźć niszę jeszcze przez wielkie marki niezajętą. Popatrzcie na poniższe przykłady startupów, które próbują swoich sił na tym rynku.
Wyprzedzić kontuzję
Higgsone rozwija coś, czego nie ma Nike ani Adidas – interaktywne ubrania, które pomagają uniknąć kontuzji. Startup założyła była siatkarka, Paulina Sołtysiak. Bodźcem do założenia firmy były jej własne doświadczenia – kontuzja gwałtownie przerwała karierę i zmusiła do rezygnacji z życiowej pasji. O kulisach powstawania innowacyjnego pomysłu Paulina Sołtysiak mówi tak: – Przede wszystkim wiedziałam, jaki problem chcę rozwiązać, rozmawiałam o nim z ludźmi, których on dotyczy – ze sportowcami, trenerami, prezesami klubów, fizjoterapeutami, lekarzami (…) Weryfikowałam możliwość badania poszczególnych parametrów, sprawdzałam dostępność technologiczną. Rysowałam, co mogą dać nam poszczególne korelacje i wracałam z pytaniami do grupy docelowej i tak w kółko. Tak powstał Higgsone (źródło: portal biotechnologia.pl). Prezes Higgsone w swojej wypowiedzi podkreślała również, jak duże straty nie tylko dla samych sportowców, ale również dla klubów je zatrudniających przynosi kontuzja. Stąd właśnie widzi duży potencjał sprzedażowy dla rozwijanych przez Higgsone rozwiązań – inteligentnych ubrań dla sportowców.
Mniej urazów przy upadku
XBrave to polska firma rozwijająca nowe technologie materiałowe tekstyliów i powłok ochronnych, głównie z myślą o sportowcach, ale w odróżnieniu od Higgsone myśli również o klientach hobbystycznie uprawiających sporty. XBrave wspierany jest przez fundusz Infini, który jest m.in. inwestorem w Skriware. Innowacyjnym materiałem rozwijanym przez XBrave są wytrzymałe i lekkie laminaty, w odróżnieniu od dostępnych na rynku plastików czy poliwęglanów.
Ubrania sportowe XBrave mają przede wszystkim amortyzować upadki: podczas jazdy rowerem czy motorem. Tym czym XBrave chce zawojować rynek, jest niska waga ubrań ochronnych: “lekkość, której nie czujesz”.
Narty przyjazne środowisku
Dla odmiany przykład startupu z zagranicy, branża sportów zimowych. Checkerspot to historia dwóch naukowców, którzy w 2016 roku z laboratorium biotechnologicznego przeszli do produkcji nart. Ich narty produkowane są z materiałów poliuretanowych, wytwarzanych z biomasy alg. Nowy materiał jest według startupu lżejszy i bardziej wytrzymały od tradycyjnie stosowanego do wyrobu nart. Co równie ważne dla wielu klientów, produkcja nart z tego tworzywa jest bardziej zrównoważona – nie pochodzi z produktów ropopochodnych. Ich narty Intention 110 zostały docenione otrzymując tegoroczną nagrodę Innovation by Design Award w kategorii Sport i Rekreacja.
Broyx – maska dla sportowca
Ze względu na obecne obostrzenia zakładać je muszą również sportowcy, na rynku znajdziemy wiele typów masek ochronnych. Jak zapewnić maksymalną oddychalność, która nie obniży wydajności oddychania, nie będzie blokadą, obniżającą komfort i efektywność treningu? A abstrahując już od aktualnej sytuacji, jeszcze przed pandemią sportowcy trenujący w dużych, mocno przecież zanieczyszczonych ośrodkach miejskich, stawali przed tym samym wyzwaniem, zakładając z własnej woli maski antysmogowe. Stąd w dwóch zeszłym sezonach jesienno-zimowych mieliśmy prawdziwy wysyp produktów z tej branży. Wiele z nich w badaniu UOKiK zostało ocenionych jako nieskuteczne. Nie były nią jednak typy masek oferowane przez polski startup BROYX. Czym więc powinny kierować się startupy, które chcą tworzyć skuteczne maski dla sportowców? Podpowiedzi w audycji programu „Nauka XXI wieku” z udziałem twórców masek z BROYX, dr inż. Bartłomiej Batkowski, Jarosław Gawroński i Maciej Batkowski:
Zakłady online
Na koniec słoweńska firma Bethereum, laureat wielu nagród międzynarodowych dla startupów, m.in. nagrody Best Blockchain Startup na Central European Startup Awards w 2019 roku. Sportowców co prawda nie wspiera, ale działa w równie dochodowym sektorze – zakładów sportowych. Na rynek weszła z platformą gamifikującą zakłady: https://bethereum.com/. To kolejny ciekawy sposób na wejście z biznesem do sektora sportowego.