Z dostawczaka na rower cargo: powstaje Mikrohub Wrocław

Dodane:

Przemysław Zieliński Przemysław Zieliński

Z dostawczaka na rower cargo: powstaje Mikrohub Wrocław

Udostępnij:

Wrocławscy urzędnicy, naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego oraz reprezentanci firm kurierskich oraz trzeciego sektora dyskutują o kształcie i funkcjonalności nowego miejsca na mapie Dolnego Śląska.

Odciążyć historyczne centrum Wrocławia

Na chwilę obecną znana jest lokalizacja tego małego centrum przeładunkowego: to parking podziemny Narodowego Forum Muzyki. I to w tym miejscu ma symbolicznie zacząć się podróż stolicy Dolnego Śląska w kierunku zeroemisyjnych dostaw. Na parkingu zaczynać się będzie też podróż nie tylko symboliczna, ale jak najbardziej rzeczywista. To tam zajeżdżać będą samochody dostawcze z załadowanymi towarami. Ładunek w Mikrohubie będzie rozdzielany między rowery cargo. Następnie, paczki zostaną dostarczone do adresatów zamieszkujących na terenie historycznego centrum Wrocławia.

Czytaj także: Urvis.Bike pozyskało 2 mln złotych. Na ulicach pojawi się więcej rowerów

– Partnerstwo to jest kolejnym już krokiem w stronę przyjaznego wrocławianom Starego Miasta. Zależy nam na pogodzeniu potrzeb mieszkańców i przedsiębiorców. Wiemy, że temat obsługi dostaw i logistyki w centrum miasta jest sprawą złożoną, dlatego potrzebujemy nowych rozwiązań – powiedział wiceprezydent Wrocławia Jakub Mazur na konferencji zorganizowanej z okazji podpisania porozumienia.

Wszystko zaczyna się od Masterplanu

Po raz pierwszy idea takiego rozwiązania została zapisana w 2021 roku w dokumencie nazwanym „Masterplan dla przestrzeni miejskich w centrum”. Kolejnym krokiem były warsztaty zorganizowane z udziałem lokalnych przedsiębiorców i kurierów. Na dziś, chęć z korzystania takiego punktu przeładunkowego wyraziło siedem firm kurierskich. W kolejce czekają badania, które mają dać odpowiedź, jak optymalnie zorganizować dostawy towarów oraz samo zaplecze logistyczne. Przeprowadzenie badań ma pomóc w podjęciu konkretnych decyzji – jak chociażby tych dotyczących systemu miejsc postojowych dla dostawców.

– Jak wynika z badań ankietowych przeprowadzonych wśród przedsiębiorstw zlokalizowanych w centrum miasta oraz z analizy dostaw towarowych na potrzeby Masterplanu, największe wyzwania dla firm kurierskich to wyznaczone okna czasowe dla dostaw i brak dedykowanych miejsc do rozładunku. Te ograniczenia często prowadzą do realizacji dostaw poza ustalonymi godzinami oraz do blokowania chodników i jezdni przez pojazdy dostawcze. Rozwiązanie tych problemów wymaga otwartego dialogu między różnymi interesariuszami. To właśnie nad tego typu kwestiami zamierzamy się skupić, pracując w ramach Partnerstwa – powiedziała prof. Maja Kiba-Janiak, dyrektorka Centrum Logistyki Miejskiej przy Uniwersytecie Ekonomicznym.

Na konferencji zorganizowanej na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu poinformowano, że Mikrohub wystartuje jeszcze w tym roku. Nie podano kosztów realizacji tej inwestycji.

Problem „ostatniej mili”

O wyzwaniach wynikających z dostaw pisaliśmy wielokrotnie. Na naszych łamach znajdziecie m.in. rozmowę z Pawłem Rają, współtwórcą firmy Urvis Bike. W wywiadzie dla czytelników MamStartup, Raja powołuje się na badania organizacji Possible, by stwierdzić, że elektryczne rowery cargo w centrach miast dostarczają nawet o 60% szybciej niż furgonetki, osiągając przy tym wyższe prędkości średnie. Logistyka bazująca na rowerach towarowych to też zresztą odpowiedź na rosnący problemem zatłoczenia dróg, zanieczyszczenia powietrza, smogu i potrzeby osiągania celów klimatycznych.

Czytaj także: