Zawodowy sport od kilku lat stoi przed nowymi wyzwaniami. Młode pokolenia coraz rzadziej przychodzą na stadiony i hale sportowe. Jednocześnie zmienia się charakter interakcji pomiędzy kibicami i klubami. W przeszłości wszystko kręciło się wokół dnia meczowego. Kibice kupowali bilety, najczęściej przy tej okazji zaopatrywali się w firmowe gadżety lub korzystali ze stadionowej gastronomii. Dziś, równie ważną rolę odgrywa okres międzymeczowy.
– Tradycyjnie przyjęło mówić się o dniach meczowych i niemeczowych. Sportigio zmienia tę filozofię i wspiera kluby w skutecznym angażowaniu kibiców przez cały sezon. Naszą misją jest pomoc w trudnym okresie, kiedy sport konkuruje o czas wolny kibica z social mediami, grami komputerowymi i platformami streamingowym takimi jak Netflix. Bez ciekawych form angażowania i obecności w smartfonie, sport w obecnej odsłonie nie ma szans przetrwać najbliższych lat – mówi Marcin Zwierzychowski, założyciel i COO Sportigio.
Kierunek, w jakim zmierza digitalizacja w świecie sportu doskonale widać na przykładzie największych lig i klubów. NBA, NHL, Premier League, FC Barcelona, czy Juventus inwestują ogromne pieniądze w tworzenie contentu oraz angażowanie kibiców każdego dnia, niezależnie od kalendarza sportowego sezonu.
– „Cyfryzuj albo zgiń” – to hasło rzucone przeze mnie w kierunku sektora bankowego ładnych parę lat temu, jest obecnie bardzo aktualne w stosunku do wydarzeń sportowych. Oferta Sportigio idealnie wpisuje się w potrzeby klubów różnych dyscyplin sportowych, na wszystkich szczeblach rozgrywek – mówi Zbigniew Jagiełło, który w ostatniej rundzie finansowania zaangażował się w rozwój Sportigio.
– Tworząc Sportigio chcieliśmy zmienić oblicze sportu oferując sprawdzoną, prostą w zarządzaniu i atrakcyjną od strony kosztowej platformę, na którą będą mogły pozwolić sobie nawet małe kluby i federacje. Dziś dysponujemy produktem sprawdzonym przez pierwszoligowe kluby w kilku dyscyplinach sportowych i wiemy jak skutecznie wdrażać je u kolejnych klientów – tłumaczy Mariusz Zwierzychowski.
Według danych GUS w Polsce działa 14 tysięcy klubów sportowych, a wg danych zebranych przez Sportigio w 40. ligach rozgrywek dla dorosłych występuje ponad 5 tysięcy drużyn.
– Wytypowaliśmy około 300 polskich klubów, które działają na szczeblu profesjonalnym i są w naszym kręgu zainteresowań. Chcemy wspólnie z nimi rozwijać projekt zwiększając przychody klubów oraz wzmacniając relacje z fanami i sponsorami. Nasz docelowy rynek jest jednak znacznie większy. Każdy odbiorca rozrywki potencjalnie zainteresowany sportem i każda firma zainteresowana promocją przez sport jest na naszym radarze – dodaje Mariusz Zwierzychowski, CEO i założyciel Sportigio.
Kluby i federacje współpracujące ze Sportigio osiągają korzyści na kilku poziomach. Strategicznym, dzięki wdrożeniu sprawnego kanału komunikacji z kibicami zwiększającego ich zaangażowanie. Przychodowym, poprzez łatwą integrację sklepu oraz systemu biletowego i płatności ze stroną internetową. A także kosztowym. Wdrożenie usług oferowanych przez Sportigio nie wymaga zaangażowania zasobów IT po stronie klubu. Korzyści dostrzegają również sponsorzy, dzięki pozytywnej ekspozycji marki do zaangażowanych grup kibiców.
– Marketing sportowy to wciąż bardzo niedoceniany segment działań promocyjno-sprzedażowych, zdominowany w naszym kraju przez państwowe firmy. Usługi oferowane klubom przez platformę Sportigio dostarczają klubom pierwszą tego typu platformę, dzięki której z jednej strony można skutecznie prowadzić działania kierowane do kibiców i budować aktywną społeczność wokół klubów, a z drugiej umożliwiając skuteczną monetyzację działań dzięki współpracy ze sponsorami i firmami promującymi się przez sport – mówi Wojciech Pysiewicz, założyciel WP2 Investments, a jednocześnie współautor książki poświęconej marketingowi sportowemu.
Dzięki możliwościom personalizacji i zaawansowanej segmentacji kluby i firmy mogą dzięki platformie Sportigio kreatywniej prowadzić swoje działania marketingowe i lojalnościowe precyzyjniej docierając do swoich grup docelowych. Koszty dla klubów są wtedy wielokrotnie niższe, a korzyści finansowe ze sprzedaży biletów, czy klubowych gadżetów znacznie wyższe. To wszystko, w połączeniu z młodzieńczym zapałem i znajomością specyfiki klubów sprawia, że Sportigio jest na dobrej drodze do odniesienia sukcesu nie tylko na polskim rynku – dodaje Wojciech Pysiewicz.
– Zdecydowaliśmy się zwiększyć stopień współpracy ze Sportigio, gdyż widzimy potencjał w platformie produktowej w obszarze sportu, eSportu i rozwiązaniach biznesowych dla firm. Nowe produkty Sportigio, takie jak tokeny, bilety, eShop doskonale uzupełniają portfolio produktowe Verestro, a kluby sportowe i eSportowe zwiększają możliwości cross-sellingu produktów Verestro w Polsce i globalnie – tłumaczy Krzysztof Drzyzga, CEO i założyciel Verestro.