Głównymi celami programu Kreatywna Europa są promocja europejskiej różnorodności kulturowej i dziedzictwa, budowanie kompetencji profesjonalistów, rozwój publiczności europejskich dzieł m.in. poprzez zwiększanie dostępu do kultury i utworów audiowizualnych.
Jednym z priorytetów programu Kreatywna Europa jest dostosowywanie sektorów kultury, kreatywnych i audiowizualnego do transformacji cyfrowej poprzez wykorzystanie technologii i wdrażanie innowacji.
Dofinansowanie dedykowane projektom innowacyjnym w ramach programu Kreatywna Europa Innovative Tools and Business Models – komponent MEDIA
W ramach schematu wspierane są inicjatywy dotyczące nowoczesnych narzędzi i modeli biznesowych, które służą zwiększeniu widoczności i publiczności europejskich utworów audiowizualnych w erze cyfrowej. Projekty przyczyniają się do zwiększania konkurencyjności europejskiego sektora audiowizualnego. Obszar wspiera projekty wykorzystujące narzędzia służące cyfrowej dostępności utworów oraz rozwiązaniom ułatwiającym poruszanie się profesjonalistów w sektorze audiowizualnym. Przykładowe projekty to m.in. narzędzia biznesowe poprawiające efektywność i przejrzystość rynku audiowizualnego, w tym inicjatywy usprawniające system zarządzania prawami, rozwiązania dotyczące gromadzenia i analizy danych oraz inicjatywy wykorzystujące nowe technologie usprawniające produkcję, finansowanie i dystrybucję utworów audiowizualnych.
Ważnym elementem projektów jest wykorzystywanie nowych technologii (AI, big data, blockchain itp.), a wspierane inicjatywy opierają się na wnikliwych analizach rynku oraz planach dotyczących powszechnego udostępniania swoich działań. Projekty realizowane są również w światach wirtualnych.
W zeszłym roku odbył się pierwszy festiwal organizowany w świecie wirtualnym „MyMetaStories festival” w Minecrafcie. Jego celem była promocja europejskich utworów audiowizualnych. To wyjątkowe doświadczenie umożliwiło graczom festiwalowym obejrzenie filmów krótkometrażowych w wirtualnym kinie, odkrycie charakterystycznych minigier, których koncepcja i ustawienia są inspirowane filmami, oraz poznanie zawodów w branży filmowej poprzez interaktywne działania. Pomysłodawcą festiwalu jest francuska firma Unifrance. Firma zrzesza ponad 1000 profesjonalistów z francuskiego sektora filmowego i telewizyjnego, którzy współpracują w celu promowania francuskich filmów i treści telewizyjnych wśród widzów, profesjonalistów z branży i zagranicznych mediów.
Nabór na projekty jest już otwarty, organizacje oraz podmioty mogą aplikować w terminie 16 stycznia 2025 r.
Więcej informacji znajduje się pod linkiem.
Creative Innovation Lab – komponent międzysektorowy
Schemat służy wsparciu nowatorskich rozwiązań w obszarze technologii i zielonej transformacji.
Jego celem jest wsparcie projektowania, rozwoju i testowania innowacyjnych narzędzi, modeli i rozwiązań mających zastosowanie w sektorach kultury, kreatywnych oraz audiowizualnym. Realizowane projekty powinny przyczyniać się do współpracy pomiędzy sektorami, jak również rozpowszechniania, widoczności i zwiększania liczby odbiorców europejskich treści, szczególnie w kontekście cyfrowej transformacji. Schemat, wspiera inicjatywy na styku różnych sektorów m.in. poprzez wsparcie nowych, eksperymentalnych podejść, wdrażania nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań w tworzeniu, udostępnianiu, dystrybucji i promocji treści kultury. Inicjatywy powinny odpowiadać na potrzeby rynków, opierać się na ich analizach i zakładać działania długoterminowe.
Wśród projektów dofinansowanych w ostatnich latach znajduje się projekt realizowany przez polski podmiot – Agencję Muzyczną Crave. Platforma Crave Digital to będzie kompleksowe narzędzie self-publishingowe, które umożliwi niezależnym twórcom tworzenie, dystrybucję, promocję oraz monetyzację ich dzieł muzycznych i audiowizualnych. Twórcy projektu dążą do stworzenia środowiska, w którym każdy artysta, niezależnie od swojego poziomu doświadczenia i zasobów finansowych, ma równą szansę na sukces. Więcej informacji widnieje na stronie: crave-digital.eu.
Nabór na projekty otwiera się 22 października. Organizacje oraz podmioty mogą aplikować w terminie 24 kwietnia 2025 r.
Więcej informacji znajduje się pod linkiem.
Info Day programu Kreatywna Europa – 5 listopada 2024
5 listopada 2024 r. w Warszawie oraz online odbędzie się Info Day programu Kreatywna Europa, podczas którego zaprezentowane zostaną główne założenia programu.
Wierzymy, że wydarzenie to stanowi dla uczestników doskonałą okazję do zapoznania się z możliwościami oferowanymi przez program Kreatywna Europa. Uczestnicy będą mieli okazję nie tylko dowiedzieć się, jak skutecznie aplikować o dofinansowanie, ale będą mieli również szansę na zawarcie nowych znajomości i poznanie partnerów do realizacji przyszłych inicjatyw.
Zachęcamy serdecznie do śledzenia strony oraz kanałów społecznościowych Creative Europe Desk Polska, a także subskrypcji newslettera, gdzie publikowane są aktualności, informacje dotyczące działań biura oraz aktualnie otwartych naborów!
Więcej informacji na naszej stronie internetowej: kreatywna-europa.eu.
Artykuł sponsorowany