Zdrowo i efektywnie. Co robić, żeby pracować na pełnych obrotach i widzieć efekty?

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

Firmament – sport, zdrowie i motywacja

Udostępnij:

Za nami kolejny Firmament, a w nim tematy dotyczące zdrowia, motywacji i efektywności. Jak się odżywiać, czy sport pomaga osiągać biznesowe rezultaty oraz jaki jest sposób Mateusza Kusznierewicza na udany dzień? O tym wszystkim rozmawiali goście Firmamentu, a my zebraliśmy najciekawsze fragmenty.
– Badania pokazują, że wzrost dobrostanu pracowników skutkuje 30-procentowym wzrostem efektywności, w podobnym zakresie wzrostem sprzedaży, a także 3-krotnym wzrostem kreatywności. Dbanie o dobrostan wiąże się bowiem przede wszystkim z obniżeniem poziomu stresu wśród pracowników. A to ma zbawienne skutki nie tylko dla zdrowia, ale też dla relacji interpersonalnych w zespole i w rezultacie dla wyników organizacji – powiedział dr hab. prof. SGH Rafał Mrówka.

Czy w tej sytuacji dbanie o dobrostan pracowników można uznać jedynie za fanaberię, a może to kaprys dużych organizacji, które nie mają na co wydawać pieniędzy? Według gościa Firmamentu przedstawione wyżej wnioski przeczą tego typu przekonaniom. Co więcej, firmy powinny wspierać pracowników w osiąganiu dobrostanu.

Czym jest dobrostan?

Zdaniem Rafała Mrówki nie jest nim wyłącznie dbanie o zdrowie. Do dobrostanu należy podejść nieco szerzej, a według prof. SGH taką definicję podaje instytut Gallupa, który rozpatruje dobrostan w pięciu wymiarach.

5 wymiarów dobrostanu

  1. Wymiar fizyczny – ogólne zdrowie fizyczne i mentalne. Energia i witalność.
  2. Wymiar zawodowy – zadowolenie z kariery zawodowej. Satysfakcja i poczucie misji.
  3. Wymiar finansowy – posiadanie zasobów finansowych potrzebnych do przeżycia i realizacji własnych potrzeb.

  • Wymiar społeczny – poczucie przynależność i wpływu na społeczność (lokalnie).
  • Wymiar relacyjny – umiejętność tworzenia silnych, wartościowych relacji z innymi.
  • Jak zadbać o siebie? Wskazówki od gości Firmamentu

    Obok Rafała Mrówki w Firmamencie wzięli udział również dr n. med. Robert Jarema z Longevity Center, Jagoda Podkowska, dietetyczka z Blueberry Health & Diet i Jacek Podoba, odpowiedzialny za rozwój Amazon Web Services w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Każde z nich podzieliło się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi tego, jak dbać o zdrowie, aby mieć w pracy więcej energii.

    • Świadomość – po pierwsze trzeba mieć świadomość tego, jak ruch, dieta i zdrowie wpływają na efektywność. Zamiast rzucać się w wir ćwiczeń czy zmieniać dietę co miesiąc, lepiej skonsultować się ze specjalistą w danej dziedzinie, który pomoże ułożyć plan działania. Inaczej – mimo dobrych intencji – można sobie zaszkodzić.
    • Mierzenie – uzupełnieniem punktu pierwszego jest monitoring i pomiary własnej aktywności. Tu goście Firmamentu polecają przede wszystkim korzystać z krokomierzy, żeby określić wykonywaną w ciągu dnia liczbę kroków. Polecają też mierzyć długość i głębokość snu, wagę i puls.
    • Konsekwencja – jak w każdej dziedzinie, w której chce się osiągać wyniki, także w zdrowiu potrzebny jest czas, strategia i działanie. Efekty nie przychodzą od razu, więc trzeba być wytrwałym i zdeterminowanym.

    Zdrowie i efektywność według Mateusza Kusznierewicza

    – Dla mnie wszystko zaczyna się od snu. Sen jest punktem wyjścia dającym możliwości i wpływającym na efektywność. Ja potrzebuję 8,5 godziny, żeby się zregenerować. Co więcej, żeby sen był wartościowy to moje tętno spoczynkowe musi spaść poniżej 49 uderzeń na minutę, a faza głębokiego snu trwać około 1,5 godziny – powiedział gość specjalny Firmamentu Mateusz Kusznierewicz.

    Drugim punktem na liście priorytetów polskiego olimpijczyka i przedsiębiorcy jest dieta. Mateusz Kusznierewicz żywi się w systemie postu przerywanego, który polega na stosowaniu krótkich okien żywieniowych w ciągu doby i długich przerw bez posiłków. I tak pierwszy posiłek zjada z rodziną o godzinie 7.00, a ostatni o 15.30-16.00.

    Kolejny element, o który dba gość Firmamentu, to ruch. Jak sam przyznał, ostatnio zaniedbał poranną gimnastykę, ale ponownie do niej wraca, bo dzięki 15-minutowym porannym ćwiczeniom nie odczuwa bólu kręgosłupa w ciągu dnia pracy.

    Sportowe zasady w biznesie

    Mateusz Kusznierewicz podzielił się ze słuchaczami Firmamentu dwiema zasadami, którymi kierował się w trakcie treningów, gdy był aktywnym sportowcem, a które teraz sprawdzają się w jego życiu zawodowym, gdy pracuje jako przedsiębiorca.

    • Rada 1. Przeżywaj zdarzenia z następnego dnia zanim one się wydarzą.
    • Rada 2. Przewiduj – myśl o przyszłości i staraj się przewidywać kolejne zdarzenia.

    Posłuchaj Firmamentu

    Audycję możesz odsłuchać za pośrednictwem YouTube oraz platform: Anchor.fmSpotifyRadio PublicGoogle Podcasts.

    icon-112px-padlock Created with Sketch.

    Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem