Znamy zwycięzców Digital Ars – pierwszego konkursu dla artystów wykorzystujących sztuczną inteligencję

Dodane: 04.03.2021

Informacja prasowa

Udostępnij:

Z grona 51 kandydatów wyłoniono 14 cyfrowych artystów, którzy sztukę łączą z technologią i udowadniają, że nie ma ona granic. Kreatywne trenowanie sztucznej inteligencji opanowali do perfekcji, a algorytmy to ich narzędzia pracy. Poznaj laureatów pierwszego w Polsce konkursu na sztukę stworzoną przez człowieka we współpracy z AI.
Rada konkursowa Digital Ars składająca się z blisko 30 ekspertów w dziedzinie nowych technologii i sztuki, po raz pierwszy wybrała zwycięzców konkursu dla artystów wykorzystujących sztuczną inteligencję. Laureaci Digital Ars wiedzą, że sztukę współczesną trudno jest sprowadzić do jakichkolwiek ram. Ucząc maszyny, tworzą nową formę piękna. Nagrody konkursowe zostały przyznane w trzech kategoriach: otwarta, nowa, transformacje i metamorfozy. Dodatkowo organizatorzy inicjatywy przyznali specjalną nagrodę fundacji Digital Poland oraz umożliwili głosowanie publiczności, w którym udział wzięło blisko 600 osób.

Odczarować sztuczną inteligencję

– Konkurs powstał po to, aby promować innowacje w Polsce i pokazywać, że nowe technologie mogą się przydać każdemu z nas – również artystom. Dają narzędzia, które wspierają artystów i wpływają przez to na kulturę i sztukę. Celem fundacji Digital Poland jest oswajanie ze sztuczną inteligencją. Wielu z nas kojarzy ją poprzez media, w których pokazywana jest jako robot terminator zabierający nam pracę. Chcemy pokazać, że istnieją algorytmy, które są przydatne i pomagają artystom tworzyć sztukę – tłumaczy Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający fundacji Digital Poland oraz członek rady konkursowej Digital Ars.

Laureaci konkursu pokazują, że technologia nie wyklucza kreatywności, a wręcz pobudza wyobraźnię do twórczego eksperymentowania. Są ambasadorami pozytywnych zmian, które napędza sztuczna inteligencja.

– Dla młodego pokolenia doświadczanie tego, co nowe i najnowsze w sztuce jest oczywistością, po którą powinni chcieć sięgnąć. Młody artysta powinien być otwarty na najnowsze technologie, po to, by nie pozostać w tyle a przynajmniej mieć możliwość wyboru pomiędzy tym, co jest aktualnie dostępne. Jednym z celów Digital Ars jest także upowszechnienie tej nowej i dla wielu jeszcze nieznanej technologii. Obcowanie z nią zarówno dla twórcy, jak i również dla późniejszych odbiorców dzieł, które powstaną, pozwoli na pewnego rodzaju oswojenie tego magicznie jeszcze dla wielu brzmiącego skrótu, jakim jest AI – przekonuje Katarzyna Stanny, pełnomocnik wydziału Sztuk Mediów ASP w Warszawie oraz członkini rady konkursowej Digital Ars.

Artyści przyszłości

Nadesłane prace są dowodem na to, że twórcze duety człowieka i technologii potrafią tworzyć sztukę na najwyższym poziomie. Efektem wyszkolenia przez laureatów Digital Ars sieci neuronowych są wiersze, filmy i zdjęcia, które z powodzeniem mogłyby zdobić każdą wystawę.

– „Naszym marzeniem jest, by każdy z nas mógł zostać poetą” – to hasło przyświecało nam od początku. Z tą myślą przygotowaliśmy kod, który każdego z nas może zamienić w poetę. Jest on przygotowany w taki sposób, by każda osoba odwiedzająca wirtualną Galerię na platformie Google Colab sama stworzyła swój własny wiersz. Jak? Wystarczy powiedzieć jedno zdanie do mikrofonu komputera. On zarejestruje słowa, które następnie potraktujemy jako pierwszy wers lub wersy nowego dzieła lirycznego (w zależności od długości) – tłumaczą członkowie zespołu Banks(y)terzy. Ich wiersz o miłości stworzony wspólnie z AI podpił serca komisji konkursowej i zdobył 2 miejsce w kategorii nowa.

Oto pełna lista zwycięzców konkursu!

Kategoria nowa

Zwycięzcy tej kategorii zobowiązani byli do stworzenia nowego utworu z wykorzystaniem oprogramowania opartego o sztuczną inteligencję.

  • Miejsce 1 – Ivona Tautkute, Unseen Warsaw – jest autorką modelu sztucznej inteligencji, który poprzez wyuczenie na zdjęciach budynków Warszawy jest w stanie tworzyć nowe formy, z zachowaniem stylu architektonicznego oraz głównych motywów występujących na ulicach stolicy.
  • Miejsce 2 – Banks(y)terzy – Poezja – zespół zaprojektował kod, który umożliwia tworzenie własnych wierszy. Wystarczy powiedzieć jedno zdanie do mikrofonu komputera. On zarejestruje słowa, które następnie model GPT2 potraktuje jako pierwszy wers lub wersy nowego dzieła i dopisze resztę naszego unikalnego utworu.
  • Miejsce 3 – Jola Kudela- Mrs D. / Pani Profesorowa – artystka dzięki wykorzystaniu algorytmu AI stworzyła krótką etiudę wizualną o miłości i przemijaniu. Scenariusz został oparty na słynnym monologu z książki Virginii Woolf „Pani Dalloway”.

Kategoria otwarta

Zwycięzcy tej kategorii stworzyli dowolny utwór (w tym modyfikację istniejącego utworu) z wykorzystaniem oprogramowania opartego o sztuczną inteligencję.

  • Miejsce 1 – Ivona Tautkute – These humans did not feel – projekt składa się z 10 wygenerowanych przez głęboką sieć neuronową zdjęć prezentujących emocje i jest artystyczną eksploracją uczuć.
  • Miejsce 2 – Julia Będziechowska – Kompozycje – praca artystki, to kompozycje, które są rezultatem badań nad niestandardowym podejściem do generatywnych modeli z dziedziny muzyki, w którym sieć neuronowa ma za zadanie skomponować melodię do zadanego akompaniamentu.
  • Miejsce 3 – Jola Kudela – FLow – użycie algorytmów pozwoliło artystce na realizację filmu do muzyki Katie Gately. Powstał on w oparciu o zdjęcia czarnych islandzkich plaży.

Kategoria transformacja

Kategoria polega na wyborze utworu znanego artysty i zmiany dowolnego innego utworu na bazie jego stylu, lub wybór utworu i dokonanie w nim znaczącej zmiany z wykorzystaniem oprogramowania opartego o sztuczną inteligencję.

  • Miejsce 1 – Aleksander Fafuła – Dwie prace – Beksińskiego – praca, to próba technicznego podejścia do przeniesienia stylu Zdzisława Beksińskiego i Obrazu “AA83”.
  • Miejsce 2 – Michał Krzyczkowski – Wjazd pociągu na stację w La Ciotat – laureat Digital Ars przy użyciu algorytmu DeepDream, który analizuje video przez sieć neuronów, przeniósł film „Wjazd pociągu na stację w La Ciotat” braci Lumiere do zupełnie nowej nadrzeczywistości.
  • Miejsce 3 –Artur Górski – Obraz – obrazy, które powstały przy użyciu uczenia maszynowego są efektem eksperymentów na zdjęciach przy użyciu stylu Picassa oraz van Gogh’a.

Nagroda publiczności

Wszystkie prace konkursowe zostały udostępnione online wraz z formularzem dostępnym stronie Festiwalu Cyfryzacji, który umożliwił publiczności głosowanie na najlepszą pracę.

  • Miejsce 1 – Natalia Lewczuk – Wiersz ten jest stworzony na podstawie wyników wyszukiwarki Google – wiersz autorki składa się na zwroty i frazy powstałe w wyniku wpisania odpowiednich haseł do wyszukiwarki.
  • Miejsce 2 – Zespół tajny projekt – Animacja ślad– animacja, to rezultat rozważań nad elementarnymi obiektami malarstwa – pojedynczymi śladami pociągnięć pędzla na płótnie. Zespół zaprojektował proces wykorzystujący sztuczne sieci neuronowe do wytworzenia animowanych śladów pędzla.
  • Miejsce 3 – Aleksander Fafuła – Beksiński AA83 – prace autora, to próba odwzorowania stylu Zdzisława Beksińskiego przez sztuczną inteligencję.

Nagroda Fundacji:

Nagroda została przyznana poprzez głosowanie organizatorów Digital Ars – fundację Digital Poland.

  • Narzędzie – Anna Wójcik – epistolograf.pl– narzędzie czyta listy i gromadzi je w swojej pamięci, natomiast sprytny algorytm wykrywa 8 zupełnie nie przypadkowych, wybranych przez Annę wyrazów i definiuje jego „nastrój”. Pod wpływem słów tworzy, a jego dziełem jest wirtualna trójwymiarowa przestrzeń. Finalnie sztuczna inteligencja projektuje cyberprzestrzeń, odpowiadając tym samym na wszystkie nadesłane listy.
  • Narzędzie – Aleksander Fafuła – Muzyka dostrajana do emocji i wyrazu twarzy – muzyczne rozwiązanie AI, które tworzy hity tylko dla nas. Narzędzie przy pomocy m.in. algorytmów rozpoznających emocje dostraja muzykę tak, aby trafiła w nasze gusta.

 

icon-112px-padlock Created with Sketch.

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem