Artykuł jest częścią publikacji pt. „FinTech w Polsce. Trendbook by PKO Bank Polski & MamStartup”, w której znajdziesz informacje na temat przyszłości branży FinTech. Materiał możesz bezpłatnie pobrać, klikając ten link. Miłej lektury!
Wojciech Rudzki to członek zarządu Bancovo odpowiedzialny za rozwój platformy. Jest pasjonatem nowoczesnym rozwiązań dla produktów kredytowych, które dzięki właściwemu połączeniu innowacji, UX i procesów sprzedaży dają unikalne doświadczenie dla klienta. Posiada 18 lat doświadczenia w obszarze zarządzania rozwojem produktów finansowych w wielu instytucjach w regionie CEE m.in. w Alior Bank, Meritum Bank, HSBC, GE Money Bank oraz Citibank. Jest absolwentem Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Zarządzanie i Marketing oraz ukończył studia Executive MBA w Rotterdam School of Management.
Co według Pana w najbliższych latach będzie najsilniejszym trendem w branży fintechowej?
Dalsza digitalizacja usług, która objawi się maksymalnie uproszczonymi usługami z perspektywy klienta:
- nastąpi zatarcie granicy pomiędzy płatnością a finansowaniem zakupu e-commerce. Już teraz zakres czynności przy płatności typu BLIK, Apple/Google Pay jest zbliżony do tego co oferuje np. usługa buy-now-pay-later;
- „codzienne bankowanie” w ramach jednej aplikacji, która danego klienta przekona do siebie. Większość na co dzień wykorzystywanych przez nas funkcji aplikacji bankowych jest dostępna w aplikacjach fintechów takich jak Revolut, ZEN czy Twisto m.in. rachunki płatnicze z możliwością realizowania przelewów czy wymiany walut, karty płatnicza działające w najważniejszych portfelach elektronicznych;
- „pod spodem” tych aplikacji będzie działa się „magia” pozwalająca zapewnić tą prostotę użytkowania/płacenia/finansowania wykorzystująca m.in. możliwości jakie daje PSD2, zaawansowane algorytmy przetwarzania danych w oparciu o AI/machine learning;
- największych wyzwaniem dla fintechów będzie zapewnienie prostoty użytkowania dla klienta przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa jego danych i środków – kluczowa będzie tu właściwa identyfikacja tożsamości klienta.
Jakie inicjatywy, projekty i trendy znikną z mapy fintechu w najbliższych latach?
Zanikać będą kantory walutowe. Tą lukę wypełnią aplikacje typu Revolut czy ZEN oferujące szerszy zakres usług i zintegrowane kantory walutowe banków, które zaczynają oferować dużo bardziej korzystne kursy wymiany.
Czego najbardziej brakuje na polskim rynku startupowym w ujęciu branży fintech? Na czym powinniśmy skupić się w najbliższych latach?
Realnej piaskownicy regulacyjnej pozwalającej działać fintechom pod auspicjami regulatora.
Fintechy są zagrożeniem dla banków? A może jest odwrotnie? Fintechy nigdy nie wygryzą banków, które mają większe fundusze i Bankowy Fundusz Gwarancyjny?
Banki w Polsce, jak na standardy europejskie i globalne, w większości są fintechami.
Fintechy będą zabierały bankom część klientów lub część usług będzie świadczone klientom przez fintechy, które dzięki swojej zwinności wyspecjalizują się w zajmowaniu nisz rynkowych, które potrafią szybciej zająć niż banki. Batomiast banki w dłuższej perspektywie będą wdrażać te rozwiązania samodzielnie lub we współpracy z fintechami.
Co Pana zdaniem jest największym osiągnięcie branży fintechowej w Polsce?
BLIK.