Dłużej niż zakładano
Maszyna oderwała się od pasa startowego wczoraj po wschodzie słońca. The Verge pisze, że wzbiła się na wysokość nieco ponad 2 tysięcy stóp i na tej wysokości pozostała przez około 96 minut, czyli aż trzy razy dłużej niż zakładano. – To była niezwykle wzruszająca chwila dla wszystkich członków zespołu, którzy poświęcili tej sprawie dwa lata swojego życia – powiedział Mark Zuckerberg, CEO Facebooka.
Podczas testu ekipa odpowiedzialna za projekt zweryfikowała wydajność bezzałogowego samolotu. Zależało jej bowiem, żeby dowiedzieć się, jak zachowają się w powietrzu elementy aerodynamiczne Aquila, bateria słoneczna drona oraz jak z zadaniem poradzą sobie inżynierowie. Test zakończył się sukcesem, a Zuckerberg stwierdził nawet, że jest to kamień milowy dla tego przedsięwzięcia.
Facebook musi pobić rekord Å›wiataÂ
Przedstawiciele Facebooka planują kolejny lot maszyny, podczas którego będą wywoływać awarie sprzętu, doprowadzać go do granic możliwości, a następnie wprowadzać poprawki w jego konstrukcji i działaniu. Następnym razem Aquila ma także latać szybciej, dłużej i wyżej. Docelowo ma znaleźć się na wysokości 60-90 tysięcy stóp, skąd będzie dostarczać internet w regionach, gdzie infrastruktura teleinformatyczna jest słabo rozwinięta.
Wszystko to ma podnieś wydajność drona. Już teraz, żeby działać potrzebuje zaledwie 5 tysięcy watów mocy, czyli mniej więcej tyle ile trzy suszarki do włosów albo mikrofalówka. Mimo to przed ekipą Facebooka jest jeszcze sporo pracy. Spółka wyjaśnia, żeby osiągnąć cel musi pobić dotychczasowy rekord świata w długofalowym locie samolotu bezzałogowego napędzanego energią słoneczną. Rekord ten obecnie wynosi dwa tygodnie.
4 mld osób bez dostępu do internetu
– Wymaga to znaczącego postępu w nauce i technice. Do tego, żeby wdrożyć samoloty w regionach, w których są potrzebne, musimy nawiązać ścisłą współpracę z operatorami, rządami i innymi partnerami – piszą w oficjalnym komunikacie przedstawiciele firmy ze Stanów Zjednoczonych. A jest o co walczyć, bo Zuckerberg zamierza dostarczyć internet aż 4 mld osób, które nie mają do niego dostępu.
fot. materiaÅ‚y prasoweÂ