Zwiększyliśmy zatrudnienie i dotarliśmy do nowych klientów. Podsumowanie roku Autenti

Udostępnij:
Rok 2020 nie oszczędził większości branż i zmusił przedsiębiorców do przeanalizowania procesów biznesowych, a wręcz do zmiany kierunku rozwoju ich firm. Kryzys wywołany przez epidemię koronawirusa dla wielu biznesów był zabójczy, ale są też firmy, z którymi obszedł się zaskakująco łaskawie. Autenti podsumowuje 2020 rok.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne, podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.

Do tej drugiej grupy należy z całą pewnością Autenti. Działamy na rynku od siedmiu lat i stworzyliśmy platformę do autoryzowania dokumentów i zawierania umów przez Internet. To unikatowe rozwiązanie, będące połączeniem podpisu elektronicznego, innowacyjnej technologii i środowiska prawnego opartego na przepisach europejskich i krajowych, stało się wyjątkowo pożądane w czasie pandemii.

Z racji tego, że z usługi można korzystać nie tylko w relacjach z partnerami biznesowymi (B2B), ale także z konsumentami (B2C) i pracownikami (B2E), czas lockdownu sprawił, że Autenti docenili przedsiębiorcy z wielu branż. Podpis elektroniczny cieszy się popularnością zarówno w przypadku dużych przedsiębiorstw czy korporacji, jak i wśród przedstawicieli małych i średnich biznesów.

Wchodząc w 2020 rok, chcieliśmy umocnić naszą pozycję jako platformy do e-podpisu “pierwszego wyboru” w Polsce, nie tylko skalując działalność w sektorze fintech i insurtech, ale oferując Autenti również w innych branżach.

W Q2 2020 planowaliśmy wystartować projekt internacjonalizacji, który oznaczał rozpoczęcie naszej działalności operacyjnej w krajach poza Polską, głównie europejskich. Planowaliśmy też uruchomienie aplikacji mobilnej Autenti na systemy iOS i Android. Zakładaliśmy również, że urośniemy jako firma – w połowie stycznia ogłosiliśmy kolejną rundę inwestycyjną z dotychczasowymi funduszami VC oraz z nowymi CVC, tj. BNP Paribas, PKO BP i Alior Bank. By zrealizować wszystkie nasze cele, potrzebowaliśmy zasadniczo więcej pracowników i współpracowników na pokładzie.

Autenti a COVID-19

Koronawirus zweryfikował jednak znacząco nasze plany, wywracając do góry nogami road mapę aktywności – szczególnie w zakresie technologicznego rozwoju platformy. Musieliśmy odpowiedzieć szybko na potrzeby rodzimych klientów, oferując im nowe funkcjonalności i rozwiązania, które – często w ekspresowym tempie – przenosiły ich biznesy do online (nawet w 100%) i uruchamiały nowe modele biznesowe.

Otworzyliśmy się też na nowe branże: fotowoltaikę, nieruchomości czy edukację – wcześniej pracowaliśmy wyłącznie z wybranymi firmami w tych sektorach gospodarki. Odbyliśmy tysiące rozmów i spotkań online dotyczących e-podpisu.

Na początku lockdownu zainteresowanie naszą platformą i tym, co oferuje, zasadniczo wzrosło. Oczywiście nadal ewangelizujemy rynek, ale po drugiej stronie spotykamy teraz rozmówców, którzy naprawdę chcą szybkich zmian, którzy rozumieją depapieryzację. Wprowadziliśmy do oferty nowe funkcjonalności i rozwiązania, które pozwalają nam skutecznie budować przewagę konkurencyjną i wyróżniki na rynku.

Oferujemy możliwość stosowania na platformie wszystkich rodzajów e-podpisów - w tym kwalifikowanych podpisów elektronicznych, szablony dokumentów, a także możliwość parafowania dokumentów i nadawania im etykiet. Uruchomiliśmy też usługę BROKER ID, umożliwiającą zdalną weryfikację tożsamości z wykorzystaniem różnych metod, np. wideoweryfikacji.

Zatrudnienie

W czasie, gdy wiele firm redukowało zatrudnienie, my w Autenti prowadziliśmy intensywną rekrutację online. Choć na początku byłem nastawiony sceptycznie do zatrudniania i szkolenia nowych pracowników zdalnie, z perspektywy czasu oceniam pozytywnie to doświadczenie.

Zatrudniliśmy – właściwie przez Internet – wielu nowych pracowników i współpracowników. Niełatwe to było zadanie… Powątpiewałem, czy rekrutacja na odległość się uda, ale wyszło bardzo dobrze. Powiększyliśmy grono pasjonatów depapieryzacji, mamy na pokładzie świetnych fachowców z wielu dziedzin.

Nowi klienci

Autenti udało się dotrzeć do zupełnie nowych klientów. Liczba zarejestrowanych kont w porównaniu do okresu sprzed pandemii wzrosła ponad 3-krotnie. W czasie pandemii spółka nawiązała też kluczowe partnerstwa, jak np. z PWPW. W wyniku tej współpracy dzięki aplikacji eDO App możliwe jest zdalne potwierdzanie tożsamości przy wykorzystaniu jedynie e-dowodu osobistego. Rozwiązanie to będzie wykorzystywane na platformie do autoryzowania dokumentów podpisywanych online przez użytkowników Autenti.

Wyróżnienia

Zostaliśmy wybrani przez cashless.pl Fintechem Roku 2020, a w Konkursie Kongresu Gospodarki Elektronicznej organizowanym przez Związek Banków Polskich przypadł nam tytuł „Partner Roku”. Wiele satysfakcji dała nam również niekomercyjna współpraca z Google, w ramach której wspieraliśmy zdalne nauczanie. Zwiększyliśmy też limit dla przedsiębiorców na koncie FREE, by pomóc im usprawnić prowadzenie biznesu w trudnych czasach pandemii.

Co dalej? Czyli plany na 2021 rok

Jak zatem rysuje się przed Autenti 2021 rok? Czy uda się nam zrealizować to, co planowaliśmy na czas zawłaszczony przez COVID-19? Zrobimy to wszystko, czego nie zdążyliśmy wykonać w 2020 roku. Co do tego jestem przekonany. Nie zdradzając za bardzo planów, bo konkurencja i naśladowcy nie śpią, powiem tylko, że bardzo ważna jest dla nas internacjonalizacja.

Nie ukrywamy, że mamy ambicje, by stać się platformą pierwszego wyboru w Europie. Nadal będziemy też rozbudowywać nasz marketplace’owy rynek usług dodanych do e-podpisu w relacjach z naszymi partnerami, a także na bazie autorskiej idei BROKER.ID. Z pewnością ukończymy też prace nad aplikacją mobilną, które już trwają.

Trzymajcie za nas kciuki :)

Autor: Tomasz Plata, współzałożyciel Autenti