14-latka wymyśliła, jak wyeliminować martwe pole w samochodzie

Dodane:

Marta Wujek Marta Wujek

14-latka wymyśliła, jak wyeliminować martwe pole w samochodzie

Udostępnij:

Alaina Gassler, 14-latka z West Grove w Pensylwanii wpadła na pomysł jak wyeliminować martwe pole w samochodzie

Technologia, którą wykorzystała jest niedroga i co najważniejsze łatwo dostępna. Mianowicie nastolatka wymyśliła, żeby na zewnątrz samochodu umieścić kamerę w miejscu kłopotliwego słupka, który zasłania widoczność. Natomiast wewnątrz samochodu umieścić mały projektor, który transmituje obraz na żywo.

Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca na bieżąco widzi obiekty, które znajdują się w martwym polu. Nastolatka wpadła na ten pomysł, bo zauważyła, że jej mama ma duży problem z martwym polem podczas prowadzenia samochodu. Projekt zgłosiła na konkurs naukowo-techniczny Broadcom Masters, który wygrała. Nagrodę, którą otrzymała to 25 tysięcy dolarów. Wynalazek nie jest gotowy, jednak jest on tak łatwy do wykonania, że bardzo możliwe, że któryś z koncernów postanowi wykorzystać go.

Bezpieczeństwo na drogach

Coraz częściej pojawiają się równego rodzaju rozwiązania, które mają poprawić bezpieczeństwo na drogach. Przykładowo w ostatnim czasie Porsche zainwestowało w startup z Izraela, który stworzył kamerę TriEye. Rozwiązanie to wykorzystuje technologię bliskiej podczerwieni, która poprawia widoczność kierowcy w nocy oraz gdy na drodze panują trudne warunki, jak na przykład gęsta mgła.

Jeszcze innym przykładem rozwiązania, które poprawia widoczność na drodze – w tym przypadku kierowców motocykli – to innowacyjny kask. Firma Livemap stworzyła nowoczesny kask dla motocyklistów, który został wyposażony w rozwiązania technologii rozszerzonej rzeczywistości i zapewnia 360-stopniowy widok, dzięki czemu może znacząco zwiększyć poziom bezpieczeństwa jego użytkowników.

– Prezentujemy kask motocyklowy z prawdziwym wyświetlaczem przeziernym HUD, który przede wszystkim przyczynia się do zapewnienia bezpieczeństwa motocykliście. Szybka kasku ma specjalne właściwości optyczne. Następuje rzutowanie obrazu cyfrowego wyświetlacza na wewnętrzną powierzchnię, a szybka przetwarza fale świetlne w taki sposób, że obraz z nawigacją lub danymi z motocykla widoczny jest w odległości 20 metrów przed motocyklistą, czyli w obszarze, który powinien on monitorować podczas jazdy – mówił na początku tego roku Larry Tank z Livemap.

Pod koniec 2018 roku informowaliśmy też, że Lexus stał się pierwszym producentem, który wraz z rządem australijskiego stanu Queensland rozpoczął prace nad wykorzystaniem technologii łączności pomiędzy infrastrukturą drogową, a pojazdami w celu zmniejszenia liczby wypadków. Badania nad inteligentnymi systemami transportowymi obejmą między innymi system ostrzegania o zagrożeniach na drodze i awariach samochodu oraz wczesne ostrzeżenia pozwalające na uniknięcie kolizji z innymi uczestnikami ruchu drogowego – np. pieszymi i rowerzystami.

Polacy natomiast we wrześniu tego roku zaprezentowali aplikację Sygnalista, za pośrednictwem której kierowcy mogą informować służby o wszelkich formach naruszania prawa. Sygnalista jest odpowiedzią na bezkarność piratów drogowych i obawy użytkowników drogowych, związane ze zgłaszaniem takich incydentów. Ludzie często boją się, że zostaną napiętnowani po takim zgłoszeniu. Twórcy aplikacji wypowiadają wojnę osobom łamiącym przepisy drogowe, a swoją aplikację promują pod hasłem: „Czyń dobro – donoś”.

Jak widać kwestia bezpieczeństwa na drodze to temat rzeka, a innowatorzy mają bardzo dużo pomysłów na to, jak wspomagać ten obszar. Miejmy nadzieję, że takich projektów będzie powstawać coraz więcej, a co najważniejsze, że będą one wchodziły do powszechnego użytku.