3 błędy, które popełniają początkujący przedsiębiorcy. Podsumowanie Firmamentu

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

3 błędy, które popełniają początkujący przedsiębiorcy. Podsumowanie Firmamentu

Udostępnij:

Za nami kolejne wydanie Firmamentu. Tym razem prowadzący i jego goście rozmawiali o biznesowych porażkach i błędach początkujących przedsiębiorców. Poniżej zebraliśmy najważniejsze informacje, jakie padły podczas audycji.

Gośćmi ostatniej audycji programu Firmament byli między innymi Marek Bardoński (AI REV) Tomasz Snażyk (Startup Poland) i Jędrzej Iwaszkiewicz (The Heart).

Błąd #1. Brak komunikacji lub niewłaściwa komunikacja

– Prowadząc firmę, należy spodziewać się trudnych tematów, a te trzeba umieć zaadresować – powiedział Jędrzej Iwaszkiewicz. Jego zdaniem komunikacja w firmie, np. między pracownikami lub wspólnikami, poniekąd przypomina komunikację między małżonkami. Jeśli pojawia się ważna, ale trudna kwestia do omówienia, to nie należy zamiatać jej pod dywan. Od razu należy się z nią uporać, bo problem nie zniknie, ale co najwyżej stanie się bardziej dotkliwy dla obu stron.

Błąd #2. Porywanie się na duże rzeczy bez doświadczenia

Kolejny błąd, jaki popełniają przedsiębiorcy, dotyczy niewielkiego doświadczenia i realizacji dużych projektów. Według Marka Bardońskiego duża część początkujących startupowców marzy o wielkich, międzynarodowych i innowacyjnych firmach – i w marzeniu czy ambicji nie ma nic złego, ale bez wcześniejszego doświadczenia można nie udźwignąć ciężaru realizacji takiego projektu. Wynika to z tego, że prowadzenie nawet małej firmy to skomplikowany proces. Dlatego radzi, aby naukę przedsiębiorczości zacząć od realizacji mniejszych przedsięwzięć.

Błąd #3. Brak planowania i przywiązanie do szczegółów

– Porażek przedsiębiorców można doszukiwać się paradoksalnie w dwóch przeciwstawnych zjawiskach – powiedział gość specjalny Firmamentu Rafał Mrówka , profesor SGH.

Brak planu. Jego zdaniem spora część przedsiębiorców podchodzi do budowania biznesu hurraoptymistycznie – „działajmy, jakoś to będzie”. Najczęściej jednak nie jest za dobrze, bo pomijając planowanie, tacy przedsiębiorcy pomijają również badania rynku, weryfikację hipotez biznesowych, np. dotyczących potrzeby i grupy odbiorców. Wspaniała wizja to za mało, żeby osiągnąć sukces. Potrzebny jest też plan.

Przywiązanie do szczegółów. – Z drugiej strony grzechem może być nadmierne planowanie, próba przewidzenia każdego czynnika, weryfikowanie każdej nieweryfikowalnej hipotezy, próba zdiagnozowania każdego zagrożenia, koncentracja na nieistotnych szczegółach i konstruowanie doskonałego produktu – dodał Rafał Mrówka.

Czy zatem istnieje recepta na sukces?

Oczywiście nie. Ryzyka i błędów nie da się uniknąć, można je tylko minimalizować. Stąd goście Firmamentu podzielili się wskazówkami, które mają pomóc młodym przedsiębiorcom w unikaniu najbardziej podstawowych pułapek.

Marek Bardoński: Mierzyć i reagować. Zamiast wstydzić się błędów, popełniać je możliwie jak najwcześniej, szybko wyciągać wnioski i wykonywać pivoty.

Tomasz Snażyk: Mówić prawdę i brać odpowiedzialność za to, co się robi.
Jędrzej Iwaszkiewicz: Pragmatyzm i walidacja. Wyjdź do rynku i zobacz jak zareaguje na twój pomysł.

Rafał Mrówka: Sukces w dzisiejszym świecie wymaga różnorodnych kompetencji. Co więcej, rzadko osiągany jest dzięki wiedzy pojedynczych wizjonerów. Potrzebny jest zespół, który posiada rozmaite umiejętności.

Skrót audycji

Audycję możesz odsłuchać za pośrednictwem YouTube oraz platform: Anchor.fmSpotifyRadio PublicGoogle Podcasts.

Wystartowała VI edycja programu InCredibles Sebastiana Kulczyka

Przypomnijmy, że w połowie maja rozpoczęła się kolejna edycja programu mentoringowego InCredibles Sebastiana Kulczyka. W jej ramach startupy otrzymują bezpłatne warsztaty, udział w międzynarodowych konferencjach i indywidualne konsultacje z ekspertami i inwestorami z zakresu m.in. zarządzania, sprzedaży i marketingu, strategii, komunikacji, finansowania i HR. Więcej informacji o inicjatywie znajdziesz tutaj.