Temat minionego webinaru brzmiał: „Jak współpracować ze startupami? Innowacje wsparciem zespołów HR”. A jego uczestnikami byli:
- Artur Miernik, Partner, Lider zespołu Workforce Advisory, EY Polska
- Zuzanna Piasecka, Dyrektorka HR, Bank Gospodarstwa Krajowego
- Magdalena Trąba, Senior Investment Managerka, Pracuj Ventures
- Tomasz Miłosz, CEO GIGLIKE
Trendy w branży HR
Webinar rozpoczęto od wskazania trendów, które będą w najbliższej przyszłości kształtować branżę HR. Według Zuzanny Piaseckiej wciąż mamy do czynienia z rynkiem pracownika, czyli sytuacją, w której to pracownicy, a nie pracodawcy dyktują warunki pracy. Co za tym idzie, należy spojrzeć na rynek pracy przez pryzmat:
- Elastyczności – na znaczeniu zyskują rozmaite kompetencje, a także zjawisko reskillingu, czyli ciągłego dostosowywania umiejętności pracownika do potrzeb organizacji. Zamiast poszukiwać na rynku nowych kandydatów, firmy coraz chętniej organizują swoim pracownikom szkolenia, których celem jest dodanie nowych kompetencji lub „przebranżowienie” pracownika.
- Otwartości – drugim aspektem jest szerokopojęta otwartość, która z jednej strony ma przyciągnąć na pokład nowych pracowników (niekoniecznie z kraju, co sprzyja popularyzacji zdalnego modelu pracy i wpisuję się w kulturową różnorodność jako przewagę konkurencyjną), a z drugiej zagwarantować takie warunki pracy, aby obecni pracownicy nie byli zainteresowani zmianą zatrudnienia.
- Wsparcia – trzeci element nowoczesnego podejścia do HR polega na wsparciu pracowników w rozwiązywaniu zdrowotnych i mentalnych problemów. Stąd coraz częściej w ofertach o pracę widzimy dostęp do platform, które oferują pracownikom danej organizacji dostęp do pomocy np. psychologa czy coacha.
Rola startupów w HR
W związku z powyższymi trendami na rynku HR zmieniają się potrzeby dużych organizacji, a wraz z nimi rozwiązania oferowane przez startupy. W trakcie webinaru Magdalena Trąba przytoczyła mapę polskiego HR-techu, którą opracował fundusz Pracuj Ventures. Na mapie znalazło się 137 podmiotów w 7 kategoriach. To te kategorie odpowiadają najważniejszym potrzebom dużych firm i korporacji.
Poniżej zamieszczamy wspomnianą mapę:
Współpraca startupu z korporacją
Przy okazji wątku dotyczącego potrzeb, jakie w kontekście HR wykazują duże organizacje, Tomasz Miłosz podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat współpracy startupów z korporacjami. Osobom zainteresowanym taką relacją poradził 3 rzeczy:
- Zadbaj o produkt – zdaniem gościa webinaru produkt powinien nie tyle odpowiadać na POTRZEBĘ, co na PROBLEM klienta. Głównie dlatego, że potrzeb jest wiele i zwykle można poczekać z ich zaspokojeniem. Z problemami jest inaczej. Problemy są palące. Co za tym idzie, rozwiązując problem, szybciej można pozyskać klienta.
- Działaj szybko – przewagą konkurencyjną startupów jest szybkość podejmowania decyzji i działania. Tomasz Miłosz radzi, aby wykorzystać to jako swoją przewagę konkurencyjną, np. szybko dostosowując się do oczekiwań danego klienta.
- Pracuj nad wiarygodnością – ostatnia rada Tomasza Miłosza brzmiała: pracuj nad wiarygodnością. Jego zdaniem founder startupu osobiście powinien zaangażować się w ten proces i robić wszystko, co sprawia, że wiarygodność startupu w oczach klienta wyłącznie rośnie.
Chcesz wiedzieć więcej? Obejrzyj wideo relację
Zachęcamy do obejrzenia relacji wideo z minionego Fireside chat.