Za nami III edycja Huawei Startup Challenge. Rozmawiamy ze zwycięzcami konkursu

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

III edycja Huawei Startup Challenge

Udostępnij:

Clebre, Oasis Diagnostics i PioLigOn to zwycięzcy III edycji konkursu Huawei Startup Challenge. W rozmowie z nami ich founderzy opowiadają o swoich projektach, udziale w konkursie i planach na przyszłość.

Do udziału w tegorocznej odsłonie Huawei Startup Challenge zgłosiło się 168 startupów. Połowę z nich stanowiły startupy z Dolnego Śląska i Mazowsza. Co ciekawe, ponad 40% pomysłów zaprezentowanych przez founderów dotyczyło aplikacje mobilnych dla użytkowników, zaś 5% pomysłów technologii ubieralnych.

Spośród wszystkich zgłoszeń kapituła konkursu wybrała w marcu 10 projektów, które zakwalifikowały się do finału i stanęły przed szansą wygrania nagród finansowych:

  • 100 000 zł za pierwsze miejsce,
  • 60 000 zł za drugie miejsce,
  • 40 000 zł za trzecie miejsce.

Wśród tych startupów znalazły się:

  • Acellmed
  • Cancer Center
  • Clebre
  • Hemolens Diagnostics
  • MAMENO
  • MIM Solutions
  • OASIS Diagnostics
  • PioLigOn
  • RSQ Technologies
  • Uhura Bionics

Poznajmy zwycięzców Huawei Startup Challenge III

Pierwsze miejsce: Clebre

zespół Clebre

Z chrapaniem i bezdechem sennym zmaga się ponad 10 milionów Polaków. Mimo to do tej pory trudno było monitorować proces podjętego leczenia, ponieważ nie powstał odpowiedni ku temu system, a przyczyn tych dwóch dolegliwości można doszukiwać się w wielu źródłach. Zatkany nos, wady zgryzu czy nadwaga to niektóre z nich.

– Z tej potrzeby zrodziło się Clebre, czyli system diagnostyczno-monitorujący z bezprzewodowym sensorem, dzięki któremu każdy pacjent będzie mógł w domu na bieżąco kontrolować jak śpi i oddycha. Ponadto lekarz prowadzący również będzie miał możliwość wglądu w postępy w leczeniu swoich pacjentów i co za tym idzie będzie mógł modyfikować pierwotny plan leczenia – mówi dr hab. Wojciech Kukwa, współtwórca Clebre, którego startup zdobył I miejsce w konkursie Huawei Startup Challenge.

Dołączenie do Huawei Startup Challenge

Przystępując do Huawei Startup Challenge, zespół odpowiedzialny za Clebre miał już gotowy system diagnostyczny, a do tego opracował usługę leczenia zaburzeń oddychania – Metodę Clebre – już wykorzystywaną w klinice Mille Medica.

Zatem skąd pomysł, aby wziąć udział w konkursie?

– To kolejny etap na naszej drodze ku realizacji misji, jaką jest udostępnienie każdemu potrzebującemu skutecznego leczenia zaburzeń oddychania w czasie snu. Huawei Startup Challange uznaliśmy za świetną okazję do zaprezentowania i zweryfikowania naszej wizji przed szerszą publicznością i gronem specjalistów od biznesu i nowych technologii – dodaje dr hab. Wojciech Kukwa.

Co dalej z Clebre?

Współzałożyciel startupu zdradza, że teraz jego zespół chce włączyć system diagnostyczny do procesu leczenia prowadzonego w ramach Metody Clebre. W trakcie pilotażu zostanie dopracowany proces leczenia, jak i proces współpracy pomiędzy lekarzami a pacjentami.

– Nagroda finansowa na pewno pomoże nam w dopracowaniu komunikacji, co na obecnym etapie jest dla nas bardzo ważne. Kolejne kroki, jak produkcja krótkiej serii czujników, z pewnością wymagać będzie zdecydowanie większych nakładów finansowych. Jestem przekonany, że najważniejszym efektem naszej wygranej będzie łatwiejsze nawiązanie współpracy z partnerem biznesowym. Jesteśmy bowiem w okresie poszukiwania inwestorów, a wygrana na pewno zwiększa naszą wiarygodność w ich oczach – uważa dr hab. Wojciech Kukwa.

Drugie miejsce: Oasis Diagnostics

Zespół odpowiedzialny za Oasis Diagnostics pracuje nad metodą diagnostyczną, która pozwoli na wczesne wykrywanie urazów okołoporodowych u kobiet po naturalnych porodach. Mimo wielu postępów w medycynie, 80% takich urazów nadal pozostaje nierozpoznanych, co z kolei powoduje poważne powikłania, a także pogarsza jakość życia kobiet.

– Nasza technologia to system składający się ze spektrometru impedancyjnego (ONIRY Spectrometer), specjalnie zaprojektowanej sondy endoanalnej (ONIRY Probe) oraz opartego na metodach uczenia maszynowego modułu analitycznego pozwalającego na natychmiastową interpretację wyniku badania. Dzięki temu diagnostykę może przeprowadzić nawet najmniej doświadczony członek zespołu położniczego, uzyskując w jednominutowym badaniu odpowiedź, jakie leczenie będzie optymalne dla pacjentki – mówi dr Katarzyna Borycka, CEO Oasis Diagnostics.

Dodatkowo system opracowany przez startup ma być wzbogacony o aplikację – ONIRY App – która będzie agregować dane w celach terapeutycznych i naukowych. To z kolei umożliwi dalszy rozwój narzędzia opartego na algorytmach sztucznej inteligencji – zarówno w aspekcie dokładności, jak i rozszerzania go o nowe funkcje.

Udział w konkursie

W III edycji konkursu Huawei Startup Challenge zespół reprezentowany przez dr Katarzynę Borycką zdobył drugie miejsce i nagrodę finansową w wysokości 60 tysięcy złotych.

– To wspaniała inicjatywa, pozwalająca na promocję polskich startupów i ich innowacyjnych rozwiązań. Do zgłoszenia skłoniła nas chęć zaprezentowania naszego projektu szerszemu gronu odbiorców oraz możliwość networkingu z innymi firmami z branży MedTech i szeroko pojętej ochrony zdrowia. Chcieliśmy też skonfrontować nasze koncepcje i plany z ekspertami kapituły konkursu, licząc na ich specjalistyczną ocenę. Nie zawiedliśmy się, bo ich opinie okazały się nieocenioną pomocą w podejmowaniu decyzji na przyszłość – dodaje CEO Oasis Diagnostics.

Plany na rozwój

W najbliższych miesiącach Oasis Diagnostics przystąpi do certyfikacji CE i rozpocznie procedurę w FDA. – Są to aktywności regulacyjne niezbędne do wprowadzenia naszego urządzenia medycznego na terenie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych. Przygotowujemy się również do produkcji seryjnej i szerokiego wejścia na rynki. Już teraz planujemy kolejne badania kliniczne, tym razem „po-rejestracyjne”, które pozwolą wykazać zysk z wdrożenia naszego rozwiązania jako procedury skriningowej dla systemów publicznej opieki zdrowotnej – mówi Katarzyna Borycka.

Ponadto zespół odpowiedzialny za startup zamierza prowadzić działania edukacyjne – zarówno w środowisku medycznym, jak i wśród samych kobiet. Zależy mu bowiem na tym, aby panie w ciąży – niezależnie od miejsca zamieszkania i statusu społecznego – miały świadomość istnienia urazów okołoporodowych, możliwości ich wykrywania, leczenia i zapobiegania.

Trzecie miejsce: PioLigOn

PioLigOn zajmuje się projektowaniem prototypów leków. Zespół opracował platformę VPDesigner42, która jest połączeniem nowej metody obliczeniowej i kompatybilnej chemii. Platforma ta pozwala projektować silnie wiążące się cząsteczki dla dowolnych białek i znacząco skrócić czas od pomysłu na lek do badań przedklinicznych.

– W momencie przystąpienia do Huawei Startup Challenge posiadaliśmy już w pełni działającą platformę. Możemy projektować, syntetyzować i sprawdzać eksperymentalnie, czy nasze cząsteczki działają – mówi dr Piotr Liguziński, CEO PioLigOn.

„Czy potrafimy się sprzedać?”

Zespół odpowiedzialny za PioLigOn wziął udział w Huawei Startup Challenge III głównie po to, żeby się sprawdzić – przede wszystkim pod kątem prezentacji produktu. Bo jak wyjaśnia współzałożyciel startupu, jako team naukowy najczęściej rozmawia o PioLigOn z innymi naukowcami, a w trakcie konkursu miał okazję przedstawić swój pomysł osobom zajmującym się zagadnieniami biznesowymi, co było cenną lekcją.

– Udział w Huawei Startup Challenge był dla nas sporym wyzwaniem, ale przez to sporo się nauczyliśmy. Kapituła konkursu była bardzo szeroka i staraliśmy się jak najbardziej przystępnie pokazać korzyści naszego rozwiązania zarówno dla firm, jak i dla środowiska naturalnego. Zdobycie miejsca na podium przy tak silnej konkurencji uznajemy za ogromny sukces – dodaje CEO PioLigOn.

Kolejne wyzwania

Przed zespołem dr Piotra Liguzińskiego kolejne wyzwania. Zdobyta nagroda pozwoli mu uczestniczyć w dwóch wyjazdach na targi biotechnologiczne, co będzie okazją do nawiązania nowych kontaktów biznesowych.

– W kwestiach naukowych nagroda pozwoli nam na kilka wewnętrznych projektów z bardziej ambitnymi celami molekularnymi i dodanie do listy kolejnych celów, dla których nasza metoda zadziałała – dodaje CEO PioLigOn.

Nagroda publiczności

Obok nagród głównych w III edycji Huawei Startup Challenge przyznano nagrodę publiczności. Otrzymał ją Uhura Bionics, który stworzył protezę sztucznej, elektronicznej krtani dla osób pozbawionych strun głosowych.

– Jesteśmy pod wrażeniem innowacyjności projektów, które znalazły się w konkursie. Reprezentują one szeroką gamę rozwiązań – zaczynając od oprogramowania do nieinwazyjnej diagnostyki, poprzez systemy wspierające zarządzanie bólem i stanem zdrowia psychicznego pacjentów, aż po technologie do projektowania nowych leków dzięki sztucznej inteligencji. Wybór zwycięzców z tego grona nie był łatwy. Jesteśmy dumni, że dzięki organizacji konkursu mogliśmy wspomóc ich rozwój i tym samym przyczynić się do budowy polskiej „doliny innowacji” – mówi Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.

 

Materiał reklamowy powstał na zlecenie Startup Academy