Gliwicka firma testuje autonomicznego busa

Dodane:

Eryk Hałas Eryk Hałas

Gliwicka firma testuje autonomicznego busa

Udostępnij:

Firma Blees z Gliwic opracowała projekt autonomicznego busa, który aktualnie jest testowany w Katowicach. Podmiot chce stać się jedną z marek odgrywających kluczową rolę w globalnym rozwoju technologii. Powodzenie w spełnieniu ambitnych planów ma przynieść sztuczna inteligencja, zastępująca kierowcę w autobusie.

Era autonomicznych pojazdów

Sztuczna inteligencja niewątpliwie rewolucjonizuje życie społeczne i zawodowe. Wcześniej pojawiały się obawy, że AI zastąpi pisarzy, redaktorów i copywriterów, a teraz okazuje się, że nawet kierowców. Na amerykańskich ulicach już można spotkać taksówki, które poruszają się w sposób samodzielny z punktu A do B. Kolejną niespodzianką mają być autonomiczne busy, do których upowszechnienia przyczynią się Polacy.

– Z wielkim zaszczytem i radością informujemy o trwających testach pierwszego polskiego autonomicznego minibusa Blees BB-1 na Trzech Stawach w Katowicach – czytamy na Twitterze firmy Blees.

Nowoczesny pojazd pomieści 15 osób, w tym 7 na siedzących miejscach. W zeszłym roku Blees zapowiadał, że do produkcji busa wykorzysta komponenty Volkswagena, a także, że bus będzie miał baterię o pojemności 58 kWh. Firma również podkreślała, że pojazd będzie można naładować ładowarką typu plug-in nawet do 80% w nieco ponad pół godziny.

Jak powstał elektryczny bus?

Firma Blees pod przewodnictwem Martyny Wiśniowskiej, absolwentki Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, rozpoczęła działalność w roku 2019. Startup postawił sobie za cel opracowanie nowej technologii, która miała sprostać nowym wymaganiom komunikacyjnym, w związku z pojawiającymi się trendami oraz wyzwaniami, obejmującymi transport zbiorowy.

Blees nawiązał współpracę z Politechniką Śląską oraz ekspertami z Politechniki Krakowskiej. Współpraca z naukowcami i ekspertami w dziedzinie technologii pozwoliła opracować samodzielnie poruszającego się busa. Wyposażono go w specjalne czujniki, które pozwalają poruszać się wyznaczoną trasą bez ingerencji kierowcy. 

Pojazd testowano w Dolinie Trzech Stawów, będącej częścią Katowickiego Parku Leśnego, a już niedługo elektryczny bus wyruszy w nietypową trasę. Czterokołowiec będzie jeździł na terenie kampusu Politechniki Śląskiej, zatrzymując się w międzyczasie na trzech przystankach. Bus będzie w stanie rozwinąć prędkość do 25 km/h. Początkowo będzie w nim siedział operator, odpowiedzialny za weryfikację przebiegu testów.

Zobacz także

Francuzi testują latające taksówki. Unoszą się nad wodą

Nowe zmiany w Mapach: trasy w Immersive View i inne funkcje AI