Evidose to polski startup, który umożliwia prowadzenie zdecentralizowanych badań efektywności suplementów diety i innych produktów wellness. Dzięki temu producenci mogą sprawdzić w naukowy sposób realny wpływ swoich produktów na samopoczucie konsumentów.
Dotychczas producenci suplementów mogli opierać się tylko na tzw. oświadczeniach zdrowotnych zatwierdzonych przez EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności) lub po prostu informować o domniemanych efektach działania danej substancji, które nie były sprawdzone w formie obiektywnego badania.
Evidose prowadzi cały proces, od projektowania badania, przez rekrutację uczestników i nadzorowanie testów, po analizę wyników. Dzięki temu producenci otrzymują niezależne i naukowe potwierdzenie efektywności suplementów, zweryfikowane opinie konsumentów i tzw. insighty konsumenckie, a także gotowe do użycia interpretacje wyników zgodne z wynikami naukowymi i obowiązującymi regulacjami.
Do analizy wyników badania wykorzystywane są m.in. zaawansowane algorytmy statystyczne, opracowane przez zespół naukowy Evidose. Celem tego procesu jest nie tylko ustalenie, czy suplementy są skuteczne, ale także określenie, czy ich stosowanie daje efekt uzupełnienia składników odżywczych w porównaniu z placebo. Analizowane są też różnice między uczestnikami, takie jak dane demograficzne, styl życia, czy regularność zażywanego produktu.
– Działanie suplementów to dziś często niewiadoma. Powszechnie zakładamy efekty, które są sugerowane w ogólnodostępnych badaniach naukowych lub zatwierdzone przez unijnego regulatora. Tymczasem ich efektywność zależy od wielu czynników, w tym pochodzenia substancji i jej formy chemicznej, ale też od postaci danego suplementu. Sam magnez ma co najmniej 12 form o różnej biodostępności i przyswajalności i może być serwowany w postaci płynu, tabletki lub jednej z kilkunastu rodzajów kapsułek. My pozwalamy sprawdzić, jakie faktycznie efekty wywołuje konkretny suplement – mówi Anna Litwińska, współzałożycielka i CEO Evidose.
Udział w badaniu to nie tylko pomoc we wprowadzeniu przejrzystości na rynek suplementów, ale też szansa na zrozumienie, jak różne suplementy wpływają na organizm konkretnej osoby. Uczestnik badania otrzymuje testowany produkt i dostęp do platformy, w której na bieżąco loguje swoją aktywność, a co określony czas wypełnia ankiety dotyczące stanu zdrowia i samopoczucia.
Evidose integruje się z tzw. wearables, jak Apple Watch, Fitbit, Whoop, czy Oura Ring. Korzysta także z wyników badań krwi oraz z testów kognitywnych, przeprowadzanych w warunkach domowych. Dzięki temu zbiera obiektywne dane, a nie tylko opinie na temat samopoczucia. Po ukończeniu badania uczestnik otrzymuje raport z personalnymi wynikami skuteczności suplementacji i jej efektów oraz innymi istotnymi informacjami odnotowanymi w trakcie testów.
Założycielami Evidose są Anna Litwińska, CEO i Kacper Zambrzycki, COO. Anna, z wykształceniem w dziedzinie data science wnosi ekspertyzę jako specjalistka od danych, łącząc naukowe podejście z praktycznym zastosowaniem w biznesie. Wcześniej pracowała m.in. w OpenSignal, BOLD, Zety, oraz Royal Bank of Scotland. Kacper ma doświadczenie w zarządzaniu operacjami, m.in. jako Head of Operations w AhoyConnect. Wcześniej pracował m.in. w funduszu Inovo VC, a z jego ramienia pełnił obowiązki Growth Managera w Tidio. Nadzór merytoryczny zapewniają eksperci, w tym Balázs Szigeti z Imperial College London i UCSF jako doradca naukowy i Maria Samolińska-Hojda, partner w kancelarii prawnej BLSK Legal, jako doradca prawny i farmaceutyczny.
– Rynek suplementów jest dziÅ› zepsuty, a brak wiedzy na temat ich rzeczywistego dziaÅ‚ania to problem dla wszystkich. Konsumenci czÄ™sto wÅ‚Ä…czajÄ… do swojej diety preparaty o domniemanym dziaÅ‚aniu. Dopiero w praktyce przekonujÄ… siÄ™, że sÄ… nieefektywne,  co w konsekwencji prowadzi do utraty zaufania do caÅ‚ej kategorii produktów. CierpiÄ… na tym producenci, którzy chcieliby badać efektywność suplementów w podobny sposób, w jaki producenci leków prowadzÄ… badania kliniczne. Dotychczas nie mieli takiej możliwoÅ›ci. Chcemy to zmienić i wykorzystać technologiÄ™, by zaoferować badania efektywnoÅ›ci, które same bÄ™dÄ… efektywne – mówi Kacper Zambrzycki, współzaÅ‚ożyciel i COO Evidose.Â
Evidose jest dziś po pierwszych pilotażowych badaniach z klientami i właśnie wprowadza swoją platformę na rynek. Na swój rozwój startup pozyskał ok. 2 mln zł od funduszy – polskiego Inovo VC oraz międzynarodowego 500 Emerging Europe. Pozyskane środki pomogą w dalszym rozwoju produktu, automatyzacji platformy i poszerzeniu oferty o badania żywności funkcjonalnej, kosmetyków oraz urządzeń i aplikacji wellness.
– Zainwestowaliśmy w Evidose, ponieważ jesteśmy przekonani o zdolnościach zespołu do stworzenia wyjątkowego produktu. Ekspertyza Ani i Kacpra w połączeniu z głębokim zrozumieniem potrzeb rynku sprawia, że Evidose ma potencjał aby zrewolucjonizować sposób, w jaki konsumenci i producenci korzystają z suplementów i produktów wellness – mówi Tomasz Swieboda, Managing Partner w Inovo VC.
– Evidose to nasza dziesiąta inwestycja w dynamicznie rozwijającym się sektorze HealthTech, po dwóch sukcesach w samym tylko obszarze badań klinicznych. Inwestycje na wczesnym etapie polegają przede wszystkim na nawiązaniu głębokiej relacji z założycielami, a to uczucie towarzyszy nam od pierwszego spotkania z Anną i Kacprem. Jesteśmy podekscytowani rozpoczęciem tej podróży wspólnie, angażując się w partnerstwo, które przewidujemy na co najmniej dekadę – mówi Enis Hulli, Generalny Partner, 500 Emerging Europe.
Zobacz także
Novartis Polska stawia na sztuczną inteligencję w onkologii. Rozpoczyna współpracę z CliniNote
Cardiomatics uzyskał pierwszy na świecie certyfikat zgodności z MDR dla interpretacji EKG