Ułatwić founderom współpracę z korporacjami
Większość dużych organizacji ma bardzo jasne sprecyzowane obszary oraz modele kooperacji z innowacjami, a także poziom dojrzałości startupu i opracowywanego przez nich rozwiązania. Właśnie te potrzeby i oczekiwania korporacji, na swojej Huge Innovators’ Map zebrał zespół Huge Thing, przy wsparciu PFR Ventures.
– To już trzecia edycja naszej mapy korporacji otwartych na współpracę ze startupami. Głównym jej celem jest ułatwienie founderom przygotowanie się do kooperacji z dużymi organizacjami, poprzez jasne sprecyzowanie ich oczekiwań i możliwości. Zaprezentowaliśmy zebrane informacje dotyczące preferowanego, przez korporacje, stopnia dojrzałości startupu, jak np. prototyp, MVP czy gotowy produkt, a także możliwą formę współpracy, do których zaliczają się m.in. inwestycje CVC, M&A, wdrożenia czy współpraca biznesowa – komentuje Monika Synoradzka, CEO Huge Thing.
Coraz więcej form współpracy
Jedną z najpopularniejszych globalnie form współpracy korporacji z innowacyjnymi spółkami, są inwestycje kapitałowe realizowane bezpośrednio przez te podmiotu lub przy wykorzystaniu wehikułów CVC. Ich celem jest nie tylko przekazanie środków na dalszy rozwój startupu, ale często także wdrożenie i wykorzystanie ich technologii w swojej działalności. Przykładem tego rodzaju działania jest marka H&M. Inwestując w 2018 roku 20 milionów dolarów w startup Klarna, szwedzka korporacja nie tylko liczyła na zysk finansowy, ale również planowała wdrożyć w swoich sklepach technologię Klarny umożliwiającą klientom zakupy z opcją płatności odroczonych, znanej jako Buy Now, Pay Later. Inwestycje kapitałowe to tylko jedna z form współpracy pomiędzy startupami i korporacjami. Szczególnie w 2023 roku, gdy rynek inwestycji CVC zdecydowanie zwolnił, co pokazuje raport Silicon Valley Bank ,,State of Corporate Venture Capital”, na popularności zyskały wszelkie inne możliwe formy kooperacji startupów z korporacjami.
– Jako Huge Thing od wielu lat współpracujemy z korporacjami w obszarze zarządzania innowacjami zarówno w obszarze strategii innowacji, jak i usprawniania procesów związanych z ich pozyskaniem. Dzięki temu obserwujemy z bliska wyzwania po obu stronach – zarówno wśród dużych organizacji, jak i startupów. Jednocześnie widzimy też, jak ta otwartość korporacji na współpracę ze startupami się zmienia, co jest bardzo dobrym sygnałem na rynku – komentuje Monika Synoradzka, CEO Huge Thing.
Pierwsza edycja mapy ukazywała 18 korporacji. Aktualnie jest ich 29. Co jeszcze ważniejsze, organizacje coraz częściej dopuszczają wiele form współpracy i nie zamykają się na kooperację tylko z firmami mającymi gotowy produkt. – dodaje Monika Synoradzka.
Trzecią edycję Huge Innovators’ Map opracowaną przez zespoły Huge Thing i PFR Ventures można bezpłatnie pobrać tutaj.