Przewodnik po przewodnikach, czyli jak rozpoznać dobry landscape?

Dodane:

Przemysław Zieliński Przemysław Zieliński

Przewodnik po przewodnikach, czyli jak rozpoznać dobry landscape?

Udostępnij:

Poszerzają branżowe horyzonty. Ułatwiają networking. Prowadzą do technologicznego rozwiązania. Landscape’y, nazywane czasem także mapami, katalogami, raportami, bazami czy nawet radarami, nie tylko tworzą krajobraz wybranego wycinka startupowego świata. One także ten krajobraz znacząco wzbogacają.

Już sam Umberto Eco – pisarz, filozof, mediewista, bibliofil i erudyta – podkreślał znaczenie porządkowania zbiorów wszelakich. W jego opinii katalogowanie ma za zadanie przedstawienie – w uporządkowany sposób – stanu rzeczy, jego kategoryzację oraz ułatwienie pracy nad danym zbiorem. Można więc przypuszczać, że gdyby Eco żył i został czy to founderem, czy aniołem biznesu, to prędzej czy później stworzyłby własny landscape dla startupowego ekosystemu. Na szczęście, są wśród nas inni pasjonaci katalogowania, porządkowania, segregowania. I to im możemy zawdzięczać szereg interesujących landscape’ów. W oczekiwaniu na Poland Martech Landscape 2024, przyjrzyjmy się tym najciekawszym.

Od A do I(nwestora)

Jeśli przyjąć, że dla startupu skarbem jest zapewniający finansowanie inwestor, to bezcenną mapą prowadzącą do takiego znaleziska jest „The Ultimate Map of Polish Funding Ecosystem”. Obecnie dostępna jest już jej czwarta edycja. Jej twórcy, zespół Inovo, za cel postawił sobie wskazanie funduszy VC i CVC aktywnie poszukujących sposobu do inwestycji w Polsce. Swój landscape wzbogaca także eksperckimi komentarzami, prezentując i omawiając rynkowe trendy charakteryzujące działania funduszy.

Corocznie aktualizowana mapa jest obowiązkową pozycją każdego foundera, pomagającą nie tyle w odnalezieniu się na trudnym, wymagającym rynku – co umożliwiającą odnalezienie przyjaznego, skorego do współpracy inwestora.

Przewodnik po korpoświecie

O czym marzą eksploratorzy nowych lądów? O pomyślnych wiatrach, sprzyjających prądach morskich i przyjaźnie nastawionych tubylcach. A founderzy, czego dotyczą ich sny? O pozyskaniu dużego klienta, który zechce wdrożyć u siebie startupowe rozwiązanie. Dzięki „Huge Innovators’ Map” to marzenie może się spełnić. Zespół Huge Thing, współpracując z PFR Ventures, dał nam już dwie odsłony swojego landscape’u, w którym zaprezentował korporacje i duże organizacje otwarte na współpracę ze startupami.

Praca wykonana przez Huge Thing i PFR Ventures przynosi founderom realne korzyści: mogą oszczędzić wiele czasu, który w normalnych warunkach straciliby pukając do drzwi pozostających zamkniętych na startupy. W zamian, founderzy jak na tacy dostają wykaz tych dużych firm, które wręcz wypatrują propozycji technologicznej kooperacji.

Trafiaj do AI

Rolą kartografii jest nie tylko coś pokazać, ale i pomóc w zrozumieniu otaczającego nas świata. To dlatego dobry landscape zawiera pogłębione, eksperckie analizy, a jego twórcy nie boją się w prezentowaniu prognoz na bliższą lub dalszą przyszłość. Jeszcze inną wartość dostarcza opracowany przez Jana Szumadę, przedstawiciela Warsaw Equity Group, raport prezentujący polskie startupy rozwijające technologię sztucznej inteligencji.

Uwagę zwraca żelazna konsekwencja, z jaką autor selekcjonował „startupy robiące AI”. Poświęcił sporo czasu na to, aby w swoim opracowaniu zawrzeć tylko te spółki, które rzeczywiście mają coś wspólnego ze sztuczną inteligencją. A biorąc pod uwagę fakt niemałą popularność terminu „AI” i to, że wiele startupów chciało się pod ten trend podpiąć, to landscape Szumady klaryfikuje sytuację i jasno wskazuje, z którą firmą rzeczywiście warto podjąć współpracę.

Odkrywać nieznane lądy

Wartościowy landscape nie zawsze musi mieć wartość czysto pragmatyczną. Czasem na plan pierwszy wysuwa się wartość odkrywcza. Tak właśnie było w przypadku inicjatywy podjętej przez zespół Unsung Heroes Acceleration Programme. Przygotował on „Global Humanitarian-Tech Startups Landscape 2023”, czyli przegląd technologicznych spółek oferujących rozwiązania na globalne wyzwania i podejmujących współpracę z organizacjami humanitarnymi. Publikacja ta pokazywała bardzo rzadko eksponowany zakątek startupowego świata. Dzięki niej można było dowiedzieć się o konkretnych przykładach innowacji czy nawet wdrożeń, dzięki którym tym najbardziej potrzebującym ludziom żyło się po prostu lepiej.

To właśnie w tym kontekście publikacja od Unsung Heroes Acceleration Programme otwierała czytelnikom oczy, umiejętnie eksplorując kontekst współpracy startupów z sektorem pozarządowym.

Podróżuj z Kreatorami

Oczywiście, na tym przegląd wartościowych landscape’ów się nie kończy. Po więcej inspiracji zapraszamy na stronę Kreatorów, gdzie można znaleźć nagrodzone przez nas osoby i zespoły, szczególnie zasłużone w startupowej kartografii.

W oczekiwaniu

A jaki będzie nasz Poland Martech Landscape 2024? Jego premierę planujemy na wczesną wiosnę tego roku i chcemy, by zawierał on jak najszerszy zbiór tych startupów, które wnoszą realną wartość do świata marketingu. Patrząc na liczbę dotychczasowych zgłoszeń, jesteśmy na dobrej drodze do zrealizowania naszego celu. Ale wciąż czekamy na zgłoszenie od Twojego startupu.

Dołącz do naszego landscape’u, jeśli Twoje rozwiązanie:

  • wspiera działania marketingowe;
  • obniża koszty marketingowej działalności;
  • pomaga szybciej dotrzeć do klientów;
  • ułatwia przetwarzanie i analizę danych;
  • zwiększa automatyzację w działach marketingu.

Termin zgłoszeń upływa 29 lutego. Więcej informacji wraz z formularzem zgłoszeniowym znajdziesz tutaj.

Czytaj także: