Tegoroczna mapa trendów przygotowana przez infuture.institute wyróżnia się na tle poprzednich edycji. Zidentyfikowano 7 megatrendów i aż 81 trendów szczegółowych. Nowością jest uruchomienie wskaźnika TMI (Trend Momentum Index), który pokazuje istotność danego trendu poprzez analizę siły jego oddziaływania i częstotliwości występowania w dyskursie publicznym.
Czy trendy z wysokim hype są nieistotne?
Wskaźnik TMI składa się z dwóch subwskaźników: hype i impact. Hype określa siłę zainteresowania danym trendem w dyskursie publicznym, natomiast impact mierzy jego faktyczny wpływ na rzeczywistość.
– Jeśli coś ma wysoki hype to nie oznacza to, że nie powinno się w to inwestować. Pojawiają się różne technologie. Kiedy jesteśmy bankiem i oferujemy swoją ofertę do młodych ludzi i chcemy być postrzegani jako zaawansowani technologicznie, to podejmujemy ryzyko, żeby zainwestować w trend czy rozwijać produkty wpisujące się w trend, który ma wysoki hype – mówi Natalia Hatalska.
Analfabetyzm funkcjonalny jako zagrożenie dla e-commerce?
Ciekawsze są trendy o wysokim impact, nawet jeśli ich hype jest niski, jak np. analfabetyzm funkcjonalny.
– Analfabetyzm funkcjonalny to jest trend, który związany jest z rozwojem, z naszą cyfryzacją, rozwojem sztucznej inteligencji i polega na tym, że ludzie tracą umiejętność czytania ze zrozumieniem, jasnego formułowania myśli. Platformy e-commerce, które wymagają od ludzi czytania, rozumienia, wypełnienia formularzy itd., nagle będą miały problem, bo ludzie nie będą sobie mogli z tym poradzić – kontynuuje Natalia Hatalska.
Jak się podnosić po kryzysach
Rezyliencja to trend będący odpowiedzią na wyzwania współczesności, w tym na polikryzys – sytuację, w której mamy do czynienia z mnogością kryzysów nakładających się na siebie. Rezyliencja to umiejętność wstawania po upadku, elastyczność i odpowiedni mindset pozwalający traktować porażki jako lekcję.
Firmy, startupy i korporacje, chcąc zadbać o rezyliencję, powinny zrozumieć aktualną sytuację i wypracować skuteczne sposoby radzenia sobie z wyzwaniami. Ważne jest postrzeganie porażek jako okazji do rozwoju i czerpania wniosków na przyszłość.
Sztuczna inteligencja jako megatrend
Sztuczna inteligencja, określana w mapie trendów jako „Świat AI”, uznawana jest za megatrend, czyli zmianę niesterowalną, która głęboko transformuje społeczeństwo i gospodarkę. Można zaobserwować duże zainteresowanie tematem AI wśród startupów, które widzą w niej potencjał biznesowy, a także wyścig zbrojeń technologicznych na poziomie państw.
Społecznie, rewolucja AI jest przełomowa, ponieważ po raz pierwszy w historii ludzkości technologia automatyzuje nie tylko zadania fizyczne, ale również procesy poznawcze. To stawia fundamentalne pytania o to, kim jesteśmy jako ludzie i jak AI zmieni nasze funkcjonowanie.