Akceleracja startupów czy eskalacja problemu: kto był pierwszy z nazwą „Startup Booster”?

Dodane:

Przemysław Zieliński Przemysław Zieliński

Akceleracja startupów czy eskalacja problemu: kto był pierwszy z nazwą „Startup Booster”?

Udostępnij:

W krótkim czasie do zespołów akceleratorów z programu Startup Booster Poland trafiły dwa pisma. Pierwsze od Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój StartUp”, a drugie od PARP. I oba dokumenty przyprawiają akceleratory o ból głowy.

Fundacja mówi: stop

Pierwsze było pismo od pełnomocnika Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój StartUp”. Pierwsze i nieoczekiwane: nikt nie mógł spodziewać się takiego obrotu spraw. Adresaci pisma – zespoły prowadzące programy akceleracyjne w ramach programu PARP Startup Booster Poland – zostali wezwani do tego, aby przestać używać oznaczenia „Startup Booster”. W opinii pełnomocnika Fundacji, akceleratory w ten sposób dopuszczają się „czynów nieuczciwej konkurencji”. To z kolei dlatego, że znak towarowy słowno-graficzny „Startup Booster” (czyli dokładnie ten zwrot, którym PARP nazwała swój program) miał zostać przez Fundację zgłoszony w Urzędzie Patentowym.

PARP mówi: sprawdzam

Taka korespondencja musiała wywołać dezorientację w akceleratorach. Zwłaszcza że akceleratory są zobligowane przez PARP do stosowania oznaczenia „Startup Booster”. Reakcja zespołów była więc szybka: po wymianie informacji między poszczególnymi akceleratorami i uspokojeniu emocji, napisano do PARP z prośbą o wyjaśnienie sytuacji i wskazanie metody postępowania.

Czytaj także: Chcemy wygrywać i dużo wymagamy od siebie. To atut naszego ekosystemu – Marcin Seniuk, dyrektor Departamentu Rozwoju Startupów PARP

W imieniu PARP odpowiedział Jacek Bukowicki, ekspert z Departamentu Rozwoju Startupów i pełniący funkcję project officera programów akceleracyjnych. W swoim piśmie (jego treść publikujemy poniżej) zawarł informację, że PARP „analizuje sprawę pod kątem właściwej reakcji prawnej” oraz „prowadzi ustalenia z Instytucją Zarządzającą FENG” w celu współpracy z Urzędem Patentowym. Bukowicki zobowiązuje się do przekazania dalszych ustaleń, a także prosi akceleratory o udostępnienie informacji o planowanych przez nie działaniach.

Treść maila od Jacka Bukowickiego (pisownia oryginalna):

Szanowni Państwo,

uzyskaliśmy informacje o pismach odbieranych przez poszczególne akceleratory programu Startup Booster Poland, w których pełnomocnik Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój StartUp” formułuje wezwanie do zaprzestania popełniania czynów nieuczciwej konkurencji polegających na używaniu oznaczenia „Startup Booster” w działalności prowadzonej przez akceleratory. Wezwanie poparte jest informacją o zgłoszeniu przez ww. fundację znaku towarowego słowno-graficznego „Startup Booster” do Urzędu Patentowego RP.

Uprzejmie informuję, że analizujemy sprawę pod kątem właściwej reakcji prawnej. Równolegle prowadzimy ustalenia z Instytucją Zarządzająca FENG, która deklaruje podjęcie odrębnych działań w sprawie we współpracy z Urzędem Patentowym. Powiadomimy Państwa niezwłocznie o ewentualnych dalszych krokach. Jednocześnie będę zobowiązany za wszelkie informacje o planowanych przez Państwa działaniach bądź stanowiskach oraz przekazanie mailem zwrotnym kopii (skanu) otrzymanego wezwania celem skompletowania akt sprawy.

Pozostajemy otwarci na kontakt i dalsze ustalenia.

Pozdrawiam,

Jacek Bukowicki

Marketing, medytacje i rękodzieło

Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój StartUp” została założona w grudniu 2012 roku. Funkcję prezesa od 2015 roku pełni Michał Jeziorski, absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego i doktorant studiów doktoranckich Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego.

Czytaj także: Jak promować akcelerator i skutecznie rekrutować startupy?

Na stronie Fundacji jest zakładka „Startup Booster” – dowiedzieć się z niej można, że w ramach programu realizowanego przez Fundację organizowane są „szkolenia, konsultacje i warsztaty online oraz face to face z zakresu rozwoju biznesu, marketingu i psychologii”. Menagerką projektu – jak można dowiedzieć się z serwisu LinkedIn – jest Helena Dawydko.

Ekspertami programu są Iwona Bates, prowadzi szkolenia i konsultacje z mediów społecznościowych) i Kacper Głąbowski. Wykłady dot. sprzedaży i marketingu prowadzi także Włodzimierz Pochtar.

Operacyjna działalność „Startup Booster” to przede wszystkim szkolenia marketingowe – ale odnoszące się raczej do tego podstawowego poziomu umiejętności komunikacyjnych (szkolenia z Canvy, przybliżanie elementarnych zagadnień strategicznych czy pojęć typu ambient marketing czy persony w marketingu). Ostatnimi czasy w programie „Startup Booster” pojawiły się takie zajęcia jak medytacje i trening autogenny Schultza (mający pomóc w kontroli własnego układu nerwowego i będący autosugestią stanu zbliżonego do hipnozy) czy malowanie kubków.

Zarówno do Fundacji, jak i do PARP wysłaliśmy listę pytań dotyczącą zaistniałej sytuacji. Po otrzymaniu odpowiedzi, artykuł zaktualizujemy.

Czytaj także: