Na zdjęciu: oznaczenie kierowcy zrzeszonego w aplikacji Grab | fot. materiały prasowe
Według komunikatu prasowego, zespół iKaaz zostanie włączony do firmy matki i będzie pracować nad rozwojem produktu w siedzibie Grab w Bengalurze (aglomeracja w południowych Indiach, ośrodek IT). Największy azjatycki konkurent Ubera, wspierany przez SoftBank i Didi Chuxing, coraz lepiej radzi sobie na rynku i robi wszystko, by prześcignąć międzynarodowego przeciwnika.
Plan na 2018 rok: kupować
Transakcja jest wynikiem strategii zespołu Grab, który w ubiegłym roku pozyskał dwa miliardy dolarów inwestycji. Zgodnie z planem środki te miał wydać na rozwój spółki, ekspansję oraz akwizycje ciekawych produktów ułatwiających pozyskiwanie klientów. Taką usługą może być iKaaz, którego celem jest szybka obsługa płatności mobilnych. Do dziś wykonała ponad 28 milionów takich transakcji.
Indyjski startup jest potrzebny zespołowi Grab w ekspansji, gdyż ma doświadczenie płynące z obsługi setek tysięcy klientów z tego rynku. Strategie wielu dużych spółek IT polegają właśnie na tym, żeby nie tracić czasu na samodzielne poznawanie rynku, sposobu pozyskiwania klientów. Zamiast tego, lepszym i szybszym rozwiązaniem jest zakup spółki z doświadczeniem.
Pierwszy krok do ekspansji
Potwierdzeniem tej tezy niech będzie zakup z kwietnia 2017 roku, gdy Grab kupił indonezyjski system obsługi płatności Kudo za 100 milionów dolarów. Po wchłonięciu tej małej spółki, Grab otworzył się na rynek indonezyjski, a dzisiaj działa w kilkunastu miastach tego kraju. Wszystko wskazuje na to, że będzie tam działać długo, gdyż chce zatrudnić ponad kilkadziesiąt osób do obsługi zamówień klientów.
Warto zaznaczyć, że Grab (aplikacja do zamawiania odpłatnych podwózek od innych użytkowników) nie działa jeszcze w Indiach, ale od kilku miesięcy obserwuje rynek. Spółka właśnie wykonała pierwszy krok ku ekspansji i zapowiedziała, że zespół stojący za sukcesem iKaaz będzie pracował nad dostosowaniem GrabPay (systemu płatności Grab) do przyzwyczajeń indyjskich klientów.
Nieostatni
iKaaz obsługuje od lat restauracje oraz sklepy udostępniając szybko sposób przyjmowania płatności kartą płatniczą, kredytową czy za pomocą NFC (systemu błyskawicznego przyjmowania płatności za pośrednictwem smartfona). Niestety nie wiemy na czym dokładnie będzie polegać zadanie tego zespołu, ale przypuszczamy, że głównym celem będzie dostosowanie GrabPay do indyjskich warunków.
Przypuszczamy też, że to przejęcie iKaaz to pierwsza i nie ostatnia transakcja w tym roku. Rynek zamawiania podwózek z roku na roku rośnie i budzi ogromne zainteresowanie inwestorów. Ci chętnie zrzucają się na wspólną rywalizację z międzynarodowym gigantem. Wszystko wskazuje na to, że w 2018 roku będzie mu jeszcze trudniej pozyskiwać nowych klientów.