Fundusz Alfabeat zainwestował 530 tys. dolarów w RoboCamp, spółkę tworzącą podręczniki szkolne online z zakresu robotyki i programowania. Fundusz wziął również udział w przejęciu Daily przez Wolt, przez to stał się udziałowcem fińskiej spółki działającej na rynku dostaw jedzenia.
2018 rok był wyjątkowo udany inwestycyjnie dla Alfabeat. Wspólnie z WeWork zainwestował w brytyjski startup Andiamo, produkujący ortezy dla dzieci. Wsparł Intiaro, które tworzy aplikację do urządzania wnętrz przy wykorzystaniu rozszerzonej rzeczywistości. Spółka nawiązała już współpracę m.in. z Ethan Allen – jednym z największych dystrybutorów mebli w USA – i prowadzi ekspansję na amerykańskim rynku. Kolejne inwestycje zostaną ogłoszone na początku 2019 roku.
Ostatnia inwestycja: kodowanie już w podstawówce
W Polsce można zauważyć rosnące zainteresowanie nauką kodowania. Celem projektu RoboCamp jest wzbudzenie zainteresowania programowaniem w najmłodszych grupach – wśród dzieci i młodzieży.
RoboCamp powstał w 2006 roku. Spółka zajmuje się tworzeniem szkolnych podręczników online. Umożliwiają one nauczycielom bez wcześniejszego specjalistycznego przygotowania, prowadzenie zajęć z robotyki i programowania. Oparte o najnowocześniejsze techniki edukacyjne podręczniki są skierowane głównie do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Z usług RoboCamp korzystają również muzea czy biblioteki, ale także firmy prowadzące działalność związaną z nauczaniem. Z kursów RoboCamp korzysta 50 000 uczniów rocznie.
Projekt otrzymał wiele nagród – ostatnia z nich została przyznana w trakcie Startup Europe Awards, gdzie RoboCamp został uznany najbardziej kreatywnym start-upem na starym kontynencie.
Za środki pozyskane od Alfabeat, spółka planuje m.in. rozwinąć platformę e-learningową na urządzenia mobilne, stworzyć prosty – graficzny język na platformę e-learningową oraz wdrożyć nowe funkcjonalności, by zindywidualizować nauczanie. Ponadto, twórcy chcą powiększyć portfolio kursów i przeprowadzić ekspansję na rynki zagraniczne – zwłaszcza niemiecko, francusko i hiszpańskojęzyczne. Nie bez powodu założyciele spółki postanowili rozpocząć współpracę właśnie z Alfabeat.
– Nawiązaliśmy współpracę z Alfabeat, ponieważ fundusz koncentruje się na ekspansji na zagraniczne rynki. Prowadziliśmy rozmowy z kilkunastoma funduszami z Polski i zagranicy. Chcieliśmy znaleźć taki, który podziela nasze ambicje, a jednocześnie dobrze rozumie nasz produkt i model biznesowy. Zależało nam nie tylko na finansowaniu, ale również wsparciu merytorycznym – mówi Wojciech Syrocki, pomysłodawca projektu RoboCamp.
– Projekt ma ogromny potencjał. Naszym celem jest pomoc w jego rozwinięciu na kolejnych rynkach, by spółka stała się silnym graczem na poziomie globalnym – mówi Marek Rybacki, Partner Zarządzający Alfabeat.
Połączenie Daily i Wolt
W październiku 2018 roku fundusz uczestniczył w przejęciu Daily przez fiński Wolt. Daily – działające na rynku dostaw jedzenia – było jedną ze spółek, w które fundusz zainwestował w 2017 roku. Aplikacja wyświetla użytkownikom listę pobliskich restauracji. Po wybraniu dania klient dokonuje zamówienia i może obserwować etapy jego realizacji.
Dzięki udziałowi w transakcji, Alfabeat stał się udziałowcem Wolt – jednej z najprężniej rozwijających się spółek z branży food delivery w Europie. W spółkę zainwestowały również takie fundusze jak EQT Ventures, Inventure, Lifeline Ventures, a także sam twórca Skype’a Niklas Zennström.
Internetowy rynek dostaw jedzenia będzie w ciągu najbliższych lat rósł o kilkanaście procent rocznie – wynika z globalnych prognoz. Na świecie działa kilka firm, które oferują podobne usługi. W Stanach Zjednoczonych są to np. GrubHub czy DoorDash. W Europie najwięksi gracze to np. Deliveroo, UBEReats i właśnie Wolt.
Platforma jest już obecna w 30 miastach w 11 krajach starego kontynentu. Firma współpracuje z 2500 restauracjami, 3000 tysiącami kurierów i zatrudnia kilkaset osób. W Polsce jest obecna od sierpnia.