Rozmawiamy z Piotrem Stencel oraz Romanem Balutą, twórcami Sheepla. Z wywiadu dowiecie się więcej na temat doświadczeń wyciągniętych z konkursów, w których brali udział, różnic pomiędzy polskim klientem a tym zza wschodniej granicy oraz o cechach rynku pocztowego. Zapraszamy!
Fot. e-nnovation.pl
Wygraliście tegoroczną edycję Start with e-nnovation. Co dało Wam zwycięstwo?
[RB – Roman Baluta] Na pewno ogromną satysfakcję i motywację do dalszej pracy. To niesamowicie ważne dla nas, że zostaliśmy wybrani przez uczestników konferencji, jako najlepszy startup e-commerce w regionie.
Trzeba przyznać, że prezentacja przed tak wymagającym gronem była nie lada wyzwaniem. Kiedy w niedzielę (wtedy odbywała się zamknięta sesja z mentorami) pokazaliśmy naszą pierwotną prezentację to, chociaż sam pomysł się spodobał, prezentacja delikatnie rzecz ujmując, nie zebrała pochlebnych opinii. Krytyka dobrze na nas podziałała i gdy po godzinie wróciliśmy z kompletnie nową prezentacją jury było pod dużym wrażeniem samej platformy oraz sposobu, w jaki ją zaprezentowaliśmy.
Dla nas, jako przedsiębiorców, najważniejsze są jednak wymierne korzyści z wygranej. Nie myślę wyłącznie o czeku na 10 000 euro. Bezpośrednio po wygranej otrzymaliśmy szereg ofert współpracy. Zarówno od klientów, jak i potencjalnych inwestorów. Nie można również zapominać o nowych branżowych kontaktach nawiązanych przy tej okazji.
Całkiem niedawno wzięliście również udział w konkursie T-Mobile Startup Challenge. Jak oceniasz cały konkurs i prezentacje innych uczestników?
[PS – Piotr Stencel] To była pierwsza impreza tego typu organizowana przez T-Mobile i mam nadzieję, że na stałe wpisze się do kalendarza wydarzeń związanych ze startupami w Polsce. Warto podkreślić, że impreza miała dla T-Mobile duże znaczenie. Wśród jury byli nie tylko członkowie zarządu operatora, ale także przedstawiciele i szef specjalnej jednostki w Grupie DT odpowiedzialnej za innowacje, tzw. T-Labs.
Z drugiej strony szkoda trochę, że zabrakło osób spoza T-Mobile. Myślę, że organizując taką imprezę w przyszłym roku warto rozważyć poszerzenie grona uczestników o znane postacie z branży, ekspertów… Jeśli chodzi o zgłoszone pomysły, to prezentacje podzielone były na 2 fazy i niestety nie mieliśmy okazji zobaczyć 5 startupów spoza naszej grupy. Każdy z konkurencyjnych pomysłów, które widziałem był na jakiś sposób fajny i wnosił coś nowego. Jednak w nie każdym przypadku uwierzyłem w potencjał biznesowy 😉
Czym jest Sheepla?
[PS] Sheepla jest platformą integrującą usługi logistyczne dla różnego rodzaju nadawców przesyłek. Platforma obsługuje zarówno sklepy internetowe, firmy dystrybucyjne działające off-line, ale również pomaga zarządzać korespondencją w małych firmach i dużych korporacjach.
W przypadku klientów e-commerce (sklepy internetowe oraz sprzedający na aukcjach), dzięki jednej integracji platformy sprzedażowej z Sheepla umożliwiamy korzystanie z usług wielu przewoźników ograniczając pracochłonność oraz czas niezbędny na integrację systemów.
Kończymy właśnie prace nad Sheepla Office – narzędziem wspomagającym nadawanie i zarządzanie korespondencją wewnątrz oraz na zewnątrz organizacji klienta. Oferujemy jednolity interfejs do zarządzania przesyłkami niezależnie od wykorzystywanych przewoźników. Dzięki temu ograniczamy czas niezbędny na przygotowanie przesyłek, ale również czas przeznaczany na szkolenia w przypadku zmiany/dodania przewoźnika.
Jaka jest historia powstania projektu?
[RB] Nad Sheepla pracujemy już ponad dwa lata. Początkowa koncepcja zakładała stworzenie brokera usług kurierskich, który adresowałby potrzeby runku e-commerce. Szybko jednak zorientowaliśmy się, że taki model biznesowy ma ograniczenia, na które nie chcemy się godzić. Postanowiliśmy skupić się jedynie na automatyzacji oraz konsolidacji procesów logistycznych poprzez stworzenie usługi SaaS pozwalającej na integracje z dowolnym przewoźnikiem w ciągu kilkunastu minut.
Sheepla od początku tworzona jest z myślą o globalnej ekspansji. Rok temu pozyskaliśmy partnerów w Rosji, którzy zdecydowali się rozwijać projekt na tamtejszym rynku. W przyszłym roku zamierzamy pojawić się w kilku krajach w Europie.
Jaki macie model biznesowy?
[PS] Model biznesowy Sheepla różni się w zależności od rodzaju usług/segmentu klienta. W przypadku sklepów e-commerce i firm dystrybucyjnych model przychodów zbliżony jest do tego, który każdy z nas zna z rynku telekomunikacyjnego – stały miesięczny abonament zawierający określoną liczbę przesyłek obsłużonych za pośrednictwem platformy („darmowe minuty”) oraz niewielka opłata za każdą obsłużoną przesyłkę ponad darmowy limit w miesiącu. Przykładowo najmniejszy abonament to 25 PLN miesięcznie – w tym 50 darmowych przesyłek.
W przypadku klientów korporacyjnych, korzystających z usługi Sheepla Office, opłata zależna jest przede wszystkim od liczby użytkowników – obecnie pracujemy nad ostatecznym kształtem oferty cenowej.
Działacie również na rynku rosyjskim. Czym różni się użytkownik Sheepla zza wschodniej granicy od tego z Polski? Jakie są jego oczekiwania?
[PS] Rynek rosyjski cechuje się przede wszystkim dużo większą liczbą przewoźników działających na rynku – ze względu na rozległość geograficzną Rosji – co wiąże się z większą liczbą przewoźników/opcji dostaw oferowanych klientowi. Przykładowo w samej Moskwie działają 4 sieci paczkomatów – wszystkie współpracują z Sheepla, która jako jedyna ma możliwość wyświetlenia jednej mapy z paczkomatami wszystkich przewoźników. To pozwala klientowi sklepu na dokonanie wyboru punktu odbioru w sposób interaktywny.
Drugą cechą jest konieczność wprowadzenia dynamicznej wyceny przesyłek – problem ten praktycznie nie występuje w Polsce i większości krajów europejskich, ale w Rosji duże odległości mają ogromny wpływ na czas i koszt dostawy (np. dostawa w obrębie Moskwy vs. dostawa na Kamczatke ;-)). Niedawno wdrożyliśmy funkcjonalność dynamicznej wyceny przesyłek na potrzeby naszych klientów w Rosji.
Kiedy planujecie wdrożenie w Sheeplę wycenę przesyłki dla klienta z Polski?
[PS] Problem wyceny przesyłki w Polsce (rozumianym, jako wycena paczki o określonych rozmiarach i wadze na określonej trasie) nie jest bardzo powszechny. Ze względu na konstrukcję umów między sklepami a przewoźnikami oraz geografię Polski z reguły przyjmowane są stałe stawki lub ich kilka wariantów (np. do 1 kg, do 10 kg, itp.). Jednak Sheepla jest już przygotowana do realizacji dynamicznej wyceny przesyłek (wdrożyliśmy tę funkcjonalność w Rosji), więc jeśli polski klient będzie miał taką potrzebę możemy ją zaadresować.
Czego wymaga klient z Polski od narzędzia takiego jak Sheepla?
[PS] Klient oczekuje przede wszystkim wygody w korzystaniu z narzędzia i ograniczenia zbędnych czynności. Założeniem Sheepla jest umożliwienie pełnej automatyzacji procesów i ich unifikacji niezależnie od formy dostawy wybranej przez klienta. Operator sklepu korzystającego z Sheepla może wydrukować dokumenty przesyłki po 1 – 2 kliknięciach myszką. Na drukarce drukowany jest list przewozowy zgodny z wyborem klienta, a Sheepla w tle komunikuje się z systemami IT przewoźników.
Jak duży jest rynek przesyłek w Polsce? Ile ludzi rocznie korzysta z usług kurierów i nadaje paczki?
[PS] Segment przesyłek internetowych w Polsce jest najdynamiczniej rozwijającym się sektorem usług logistycznych. Nie istnieją szczegółowe raporty na temat dokładnej liczby przesyłek, ale my szacujemy go na około 70 mln sztuk w 2012 roku. Warto podkreślić, że przesyłki internetowe to nie tylko usługi kurierskie, ale także paczki InPostu i Poczty Polskiej. Ten ostatni gracz ma największy udział w tym segmencie.
Poza tym istnieje jeszcze segment przesyłek, które nie są bezpośrednio związane z zakupami internetowymi – dokumenty, przesyłki realizowane przez firmy dystrybucyjne, itp. – ten segment jest porównywalny do segmentu przesyłek internetowych, jeśli nie większy. Jeśli chodzi o nadawców, to są nimi przede wszystkim firmy (np. sklepy internetowe) – ich udział w liczbie nadanych paczek wynosi ponad dziewięćdziesiąt procent całego rynku. Klienci indywidualni są przede wszystkim odbiorcami usługi – jako klienci sklepów internetowych (dostawa zakupów), firm telekomunikacyjnych i banków (podpisanie umowy, dostawa aparatu telefonicznego), itp.
Ile obecnie firm/użytkowników korzysta z Waszych usług?
[PS] Obecnie na platformie działa już ponad 100 firm – zarówno z Polski, jak i Rosji. Cały czas pracujemy nad pozyskaniem nowych klientów.
W jaki sposób pozyskujecie klientów?
[PS] W tej chwili większość klientów dostarczają nam sami operatorzy logistyczni, dla których zapewniamy integrację i realizację sprzedaży zarówno w Polsce, jak i w Rosji. Dla przykładu w ostatnich 2 tygodniach w Rosji dostaliśmy od jednego z operatorów listę blisko 100 sklepów chętnych do integracji. Równolegle otrzymujemy wiele zgłoszeń od samych sklepów za pośrednictwem formularzy kontaktowych/strony internetowej. Obecnie nie prowadzimy intensywnych działań sprzedażowych we własnym zakresie – planujemy je oczywiście na późniejszym etapie.
Jak widać na stronie głównej, uczestniczycie w programie Microsoft Azure. Jakie korzyści i zagrożenia daje oparcie swojego systemu o chmurę?
[PS] Uczestnictwo w programie Microsoft Azure to przede wszystkim świetne wsparcie ze strony Microsoft i jej pracowników. Jako jeden z kilku kluczowych klientów Azure w Polsce mamy świetną opiekę, szkolenia, doskonały serwis i wsparcie marketingowe. Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszej współpracy. Realizacja Sheepla w oparciu o rozwiązania chmurowe wiąże się z naszymi ambicjami dotyczącego rozwoju – czyli skalowalnością rozwiązania – Sheepla może w tym modelu obsługiwać kilkaset sklepów w Polsce i Rosji, ale również nie będzie problemem obsługa klientów w całej Europie ;-). Drugim czynnikiem, który decydował o wyborze chmury jest oczywiście niezawodność.
Z jakimi platformami sklepowymi jest obecnie zintegrowane Wasze narzędzie? Dlaczego wybraliście akurat te, a nie inne platformy?
[PS] W tej chwili obsługujemy kilka platform takich jak Magento, PrestaShop, Sote, Bitrix, ShopScript, etc. Posiadamy też własne API do niestandardowych integracji lub pasywne wtyczki do niektórych platform, np. Allegro (pasywna integracja oznacza, że Sheepla pozwala na pobranie informacji o transakcjach np. z Allegro i obsługę wysyłki z poziomu panelu Sheepla – w odróżnieniu od pełnej integracji np. z Magento, gdzie generowanie wysyłek odbywa się z panelu sklepu dzięki widgetom Sheepla). Cały czas pracujemy nad kolejnymi modułami oraz zaczęliśmy proces integracji paru dużych rozwiązań hostingowych (SaaS). Kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze kolejnej platformy jest jej popularność wśród klientów.
W czym jesteście lepsi od konkurencji?
[PS] Na rynku istnieje kilka rozwiązań o zbliżonych funkcjonalnościach do Sheepla, jednak żadne z nich nie jest naszym dokładnym odpowiednikiem. Część z nich działa w modelu lokalnym (oprogramowanie instalowane na lokalnych komputerach, a nie działające w chmurze), inne rozwiązania mają dużo bardziej ograniczone możliwości integracji (paru wybranych przewoźników). Naszą ambicją jest stworzenie elastycznego narzędzia działającego w chmurze, które jednocześnie jest tanie i wygodne w obsłudze.
Kto tworzy Sheepla?
[RB] Początkowo Sheeplę rozwijały dwie osoby: Piotr Stencel i Roman Baluta. Piotr jest pomysłodawcą i głównym inwestorem. Ja od początku jestem odpowiedzialny za realizację projektu. Wspólnie rozwijamy koncepcję, która ewoluuje. Piotr zdobywał doświadczenie w doradztwie strategicznym, pracując przez ponad 8 lat dla jednej z czołowych firm z tej branży na świecie. Jako ekspert w sektorze telekomunikacji i logistyki miał okazję realizować projekty dla największych firm z tych sektorów w kilkunastu krajach w Europie i Azji.
Ja zacząłem realizować pierwsze projekty e-commerce jeszcze w czasie studiów na Politechnice Warszawskiej. Tuż po ich zakończeniu poznałem Piotra, który szukał osoby do pomocy przy realizacji swojego pomysłu. Tak zaczęliśmy wspólnie pracować nad Sheepla. Obecnie cały zespół to to trzynaście osób w tym czterech wspólników. Grzegorz Kwolek i Tomasz Dukała są odpowiedzialni za część rosyjską, podczas gdy my z Piotrkiem zajmujemy się Polską i przygotowaniem do kolejnych rynków w Europie.
Ile czasu zajęło Wam stworzenie systemu Sheepla i ile kosztowało?
[RB] Nad projektem pracujemy od ponad dwóch lat, jednak zespół początkowo nie był tak duży jak obecnie. Przez pierwszy rok dużą część prac realizowaliśmy na zewnątrz (zewnętrzny deweloper) i dopiero, gdy byliśmy pewni, co do realizacji kolejnych etapów projektu zaczęliśmy budować większy team.
Świadomość, że usługa przeszła pomyślnie pierwszą weryfikację na rynku (mamy ponad stu klientów, a przez nasz system przechodzą tysiące przesyłek dziennie) pozwala nam inwestować w projekt kolejne pieniądze. Ile kosztowała Sheepla? Wiele godzin wytężonej pracy świetnego zespołu.
Jakie macie plany na przyszłość?
[PS] Tak jak już wcześniej wspominał Roman, Sheepla od samego początku pomyślana, jako platforma globalna. Naszym priorytetem na kolejny rok będzie po pierwsze szybki wzrost w Polsce i Rosji, który zapewni nam fundamenty do ekspansji w wybranych krajach Europy. W przyszłym roku chcemy zacząć działalność w paru europejskich krajach (głównie w segmencie e-commerce) oraz wykorzystać potencjał, jaki daje nam usługa Sheepla Office.
Dzięki za rozmowę.