Rozwijany w Centrum Badawczo-Rozwojowym Aptiv system Interior Sensing Platform (Platforma Monitorowania Wnętrza) jest oparty na sztucznej inteligencji, a jego głównym zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa drogowego, między innymi poprzez wykrywanie spadku koncentracji kierowcy. System monitoruje wnętrze pojazdu i przy pomocy czujników – wspieranych przez oprogramowanie – nie tylko sprawdza czy kierowca patrzy na drogę, ale także rozumie czy kierowca jest fizycznie i emocjonalnie dostępny, czyli np. czy nie jest skupiony na trzymanym w rękach smartfonie.
System Aptiv obsługuje wiele funkcji, w tym personalizację i identyfikację na podstawie twarzy kierowcy oraz sterowanie gestami i wzrokiem. W razie wykrycia niebezpieczeństwa np. zasypiającego kierowcy, system może również wykonać działania, które pomogą zminimalizować ryzyko wypadku. Np. w sytuacji, gdy system zauważy, że kierowca często zamyka oczy, powiadomi go o spadku koncentracji i zasugeruje przystanek lub kawę.
Dodatkowo, kamery 3D zwiększą bezpieczeństwo systemu poduszek powietrznych, wysyłając informacje do wewnętrznego komputera na temat pozycji pasażerów i tego, czy między nimi a poduszkami powietrznymi są jakieś niepożądane obiekty. Technologia Aptiv umożliwia także wykrywanie, klasyfikowanie i ostrzeganie o obiektach pozostawionych w samochodzie, zarówno dzieciach, zwierzętach, jak i wartościowych przedmiotach. Pierwsza generacja systemu Aptiv jest obecnie wykorzystywana w całej gamie pojazdów BMW o różnym poziomie autonomiczności.
– Wszystko, co robimy, ma jeden cel – zwiększyć bezpieczeństwo kierowców, pasażerów i pieszych. Nasze systemy rozpoznawania gestów i wykrywania stanu kierowcy to owoc naszego wieloletniego doświadczenia i kompetencji z zakresu uczenia maszynowego. Ta technologia zmienia reguły gry. Dzięki naszej współpracy z producentami, uczelniami i organizacjami badawczymi wdrażamy system, który zaoferuje wyższe standardy bezpieczeństwa i lepsze doświadczenie pasażerów w trakcie jazdy – mówi Tomasz Miśniakiewicz, prezes Aptiv w Polsce.
– System Aptiv będzie w stanie określić, czy kierowca może przejąć kontrolę nad pojazdem, czy jest rozkojarzony i jak pojazd powinien się dostosować. Jeśli system wykryje, że kierowca jest zajęty, to zwiększy swoją czułość i zacznie wcześniej ostrzegać np. o zbliżaniu się do sąsiedniego pasa ruchu, obiektu przed pojazdem, czy wcześniej rozpocznie hamowanie ─ wyjaśnia Gabriel Buchała, Dyrektor Centrum Technicznego Aptiv w Krakowie.
Poprawa bezpieczeństwa na drogach to jeden z długoterminowych celów UE. Unijna „Wizja Zero” zakłada, że do 2050 roku uda się do niemal zera ograniczyć liczbę ofiar śmiertelnych i rannych. Instytucje UE pracują obecnie nad nowymi regulacjami, zgodnie z którymi od 2022 r. w europejskich pojazdach staną się obowiązkowe nowe technologie bezpieczeństwa, m.in. ostrzegające kierowcę w przypadku zmęczenia lub rozproszenia uwagi. Już dzisiaj Aptiv dostarcza technologie, które spełniają lub przekraczają wiele wymagań zawartych w planowanych unijnych przepisach dotyczących bezpieczeństwa na drogach.
Projekt Interior Sensing Platform jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Inteligentny Rozwój 2014-2020. Będzie on realizowany przez najbliższe dwa lata. Budżet projektu wynosi prawie 30 milionów złotych, z czego kwota dofinansowania to niemal 17 milionów.