Mały autonomiczny robot, nazwany „Rover”, posiada zestaw czujników i widoczną na górze tablicę lidarów. Porusza się z prędkością średniego tempa chodu człowieka. Zawiera oprogramowanie, które pomaga mu omijać ludzi, zwierzęta oraz inne obiekty, które mogą stanąć na drodze.
Rover sprawdzi się na kampusie
Pierwsze testy Rovera odbywają się na głównym kampusie korporacyjnym Yandex w Moskwie, w różnych warunkach pogodowych, zarówno w dzień, jak i w nocy.
Robot-doręczyciel będzie miał co robić, ponieważ baza testowa jest ogromnym terenem. Centrala w Moskwie liczy ponad 7 000 pracowników. W skład kampusu wchodzą budynki biurowe, restauracje i garaże.
Yandex sam dostarcza żywności i artykuły spożywcze z pomocą własnych platform Yandex.Eats i Yandex.Lavka. Transport drobnych towarów jest kolejnym obszarem potencjalnej ekspansji. Firma prowadzi także własną platformę handlu elektronicznego (Beru).
Yandex posiada wiele swoich firm, które mogłyby skorzystać z autonomicznego transportu ostatniej mili. Firmy takie jak Starship Robotics (produkujące podobne roboty dostawcze) muszą sprzedawać klientom swoje roboty, aby się utrzymać. Natomiast Yandex może służyć swoimi maszynami własnym firmom wewnętrznym, co mogłoby przynosić korzyści i oszczędności.
Alphabet już dostarcza przesyłki dronami
Roboty dostarczające żywność mogą stać się wkrótce popularne. Jednak do pierwszych alternatywnych sposobów dostarczania paczek zastosowano drony. Alphabet zaczyna dostarczać przesyłki klientom w Stanach Zjednoczonych za pomocą dronów Wing. Wing współpracuje z FedEx Express i Walgreens nad programem pilotażowym, a ich pierwszymi klientami są Michael i Kelly Collver, którzy dostaną zestaw na przeziębienie.
Niedawno także UPS uzyskał zgodę FAA na dostarczanie zamówień za pomocą drona.Tego typu usługi staną się prawdopodobnie coraz bardziej popularne, ale nieprędko powszechne, ponieważ zarówno operatorzy, jak i urzędy regulujące prawo, chcą wyciągnąć wnioski z pierwszych lotów, by móc dopasować przepisy do realiów.