IKEA uważa, że równość leży u podstaw praw człowieka. To także jest związane z rodzicielstwem. Każdy z rodziców powinien mieć równą szansę spędzania czasu ze swoim dzieckiem. Tyczy się to także panów. Badania wskazują, że tylko 6% mężczyzn decyduje się na opiekę nad dziećmi w domu.
Ojcowie mogą spędzić więcej czasu z dziećmi
Urlop dla ojców zostanie wprowadzony w IKEA od 1 stycznia 2020 roku i obejmie dzieci
urodzone po tej dacie.
Każdy tata będzie mógł skorzystać z dodatkowych 4 tygodni pełnopłatnego urlopu, który można wykorzystać w całości, lub podzielić dwa razy po 2 tygodnie.
Ze świadczenia można skorzystać w dowolnie wybranym momencie, lecz nie później niż do 18 miesiąca po narodzinach dziecka.
Kobiety muszą godzić karierę z wychowywaniem dzieci
Jedną z przyczyn niższych zarobków kobiet są ich częste absencje związane z macierzyństwem. Częstsze branie urlopu powoduje także mniejsze możliwości rozwoju zawodowego młodych matek.
W Polsce pierwsze 14 tygodni urlopu macierzyńskiego przeznaczone jest wyłącznie dla
matki. Ojcowie mają do swojej dyspozycji 2 tygodnie z tytułu urlopu ojcowskiego. Łącznie rodzice mają do wykorzystania 52 tygodnie na opiekę nad dzieckiem, z czego 20 tygodni to urlop macierzyński, a pozostałe 32 tygodnie to urlop rodzicielski.
Zaledwie 6 tygodni urlopu rodzicielskiego jest pełnopłatnych (100%), a pozostałe są płatne tylko w 60%.
Najczęściej to ojciec jest głównym żywicielem rodziny lub zarabia więcej, więc zazwyczaj nie korzysta z tej możliwości. Jednak coraz więcej mężczyzn, już od momentu narodzin dziecka, chce brać czynny udział w jego wychowywaniu.
Od stycznia do września tego roku 150,3 tys. ojców, czyli o 2,4 tys. więcej niż w roku 2018, wykorzystało przysługujący im urlop ojcowski.
Branson już wcześniej wprowadził urlop ojcowski
W 2015 r. Richard Branson wprowadził urlop ojcowski w grupie Virgin. Urlop mógł potrwać aż 12 miesięcy.
Jednak prawo do urlopu wychowawczego otrzymała jedynie kadra menadżerska. I to również nie cała, bo jedynie 140 pracowników z Londynu i Genewy. Mimo to zarządzający departamentem Virgin Management, Josh Bayliss, określił decyzję Bransona jako przełom. Entuzjastyczne przyjęcie tego pomysłu przez Baylissa było zapewne spowodowane tym, że dotyczyło bezpośrednio jego podwładnych.