– Udało nam się zrealizować najtrudniejszy etap – opracowanie autorskiego systemu do nawigacji wewnątrzbudynkowej, który nie wymaga od kupującego żadnych dodatkowych inwestycji. Wózek sam określa swoją pozycję w przestrzeni i nie potrzebuje do tego np. taśm w podłodze. Drugim wyzwaniem było opracowanie sprzętu tak, by umożliwił tzw. retrofitting. To daje ogromną elastyczność cenową, bo możemy dostarczyć nowy wózek autonomiczny z najwyższej półki lub podnieść do standardu autonomicznego kilkuletni, używany pojazd ze średniej półki – mówi w rozmowie z serwisem cyfrowa.rp.pl, Piotr Anuszczyk, dyrektor ds. PR w Inovatica AGV.
Pomysł poparty wcześniejszym doświadczeniem
Startup Inovatica AGV powstał trzy lata temu, a na jego czele stoi Bogumił Zięba oraz Wojciech Młynarczyk. Panowie mieli już wcześniejsze doświadczenie w budowaniu rozwiązań do nawigacji wewnątrz budynku. Przypomnijmy, że przedsiębiorcy w 2015 roku rozwijali produkt TransitArt. Rozwiązanie pozwala użytkownikom na sprawdzanie rozkładów jazdy przewoźników komunikacji publicznej, wyznaczanie podróży różnymi środkami komunikacji oraz śledzenie ruchu pojazdów w czasie rzeczywistym.
To co dodatkowo wyróżnia obecny projekt Inovatica AGV to wykorzystanie do całego systemu technologii 5G, dzięki czemu połączenie pomiędzy maszynami jest jeszcze szybsze i dokładniejsze. Spółka bierze udział w akceleracji S5 w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, gdzie nawiązała współpracę z Ericssonem w obszarze technologii 5G.
– Teraz startupy będą miały dziewięć miesięcy na wdrożenie rozwiązania u partnerów przemysłowych. Po akceleracji otrzymają wsparcie przy zawieraniu komercyjnych umów i skalowaniu biznesów. Świat czeka na przykłady praktycznego zastosowania sieci 5G, które pozwolą usprawnić działanie przemysłu – wskazuje Marcin Sugak, ekspert Ericssona.
Autonomiczne roboty przyszłością przemysłu?
Roboty nie pobierają pensji, nie muszą mieć wolnego czy nie pójdą na chorobowe. Nic więc dziwnego, że przemysł przygląda się innowacją, jakie powstają w firmach technologicznych i chcą adoptować nowe rozwiązania do swoich fabryk i magazynów. Rozwiązanie od Inovatica AGV jest o tyle ciekawe, że aby mieć autonomiczny wózek widłowy nie trzeba kupować nowego pojazdu, ani budować specjalnej infrastruktury.
Niedawno sieć obiegło nagranie od Boston Dynamics. Widać na nim, jak grupa robotów tańczy do utworu zespołu The Contours – „Do You Love Me”. Ich układ choreograficzny był tak doskonały, że po pierwszym obejrzeniu materiału można było odnieść wrażenie, że był to film animowany. A jednak nie był. Taniec robotów pokazał światu jakie mamy już możliwości technologiczne w tym obszarze. Przenoszenie tego typu rozwiązań do przemysłu to tylko kwestia czasu.