Fintech coraz mocniej będzie wykorzystywać sztuczną inteligencję do zwiększania efektywności i bezpieczeństwa obsługi klientów – Edyta Musielak (Cashy)

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Fintech coraz mocniej będzie wykorzystywać sztuczną inteligencję do zwiększania efektywności i bezpieczeństwa obsługi klientów – Edyta Musielak (Cashy)

Udostępnij:

Artykuł jest częścią publikacji pt. „FinTech w Polsce. Trendbook by PKO Bank Polski & MamStartup”, w której znajdziesz informacje na temat przyszłości branży FinTech. Materiał możesz bezpłatnie pobrać, klikając ten link. Miłej lektury!

Edyta Musielak to współzałożycielka Cashy, platformy wspomagającej firmy w optymalnym wykorzystaniu płynności. W Cashy jest odpowiedzialna za sprzedaż. Edyta ma ponad 15 lat doświadczenia w zakupach i doradztwie. Była szefową rozwoju biznesu w platformie Aleo.com, należącej do ING Usługi dla Biznesu, na której oprócz narzędzi zakupowych, dostępne było finansowanie dostawców. Wcześniej realizowała projekty optymalizujące proces procure to pay w firmach z branż, m.in. meblarskiej, spożywczej czy automotive.

Co będzie napędzać branżę fintech w najbliższej przyszłości?

Motorem rozwoju branży fintechowej będzie przyspieszająca digitalizacja przedsiębiorstw, także w obszarze finansów. Z założenia firmy chcą upraszczać swoje procesy i automatyzować to, co nie musi być zrobione przez pracowników. Nie wystarczą już kombajny klasy ERP, gdyż małe, niszowe rozwiązania, będą bardziej adekwatnie rozwiązywać problemy przedsiębiorstw. Świetnym przykładem jest platforma Cashy, która automatyzuje proces przyspieszonych rozliczeń faktur dostawców. Wycinamy rozmowy przez telefon i maile, oraz rozliczanie faktur korygujących. Cały proces odbywa się online, w pełnej integracji z ERP, wymagając minimalnego nadzoru klienta.

Co jeszcze stanie się popularne na rynku fintechowym?

Będziemy obserwować rosnące wykorzystanie mechanizmów sztucznej inteligencji do zwiększania efektywności i bezpieczeństwa obsługi klientów. Cashy pracuje obecnie z SAS nad wdrożeniem modułu AI, który pozwoli dynamicznie dostosować koszt przyspieszonej płatności do konkretnego dostawcy.

Co blokuje rozwój polskich fintechów?

Z naszej perspektywy największą bolączką polskiego rynku startupowego jest ograniczona otwartość średnich i dużych polskich firm na współpracę z fintechami. Wiadomo – nikt nie chce być pierwszy. Jednak na zachodzie apetyt na ryzyko jest znacznie większy, gdyż firmy wiedzą, że implementując unikalne rozwiązania, zwiększają swoją konkurencyjność na rynku. Jesteśmy jednak przekonani, że to kwestia czasu, gdy także polskie przedsiębiorstwa, będę chętniej sięgać po innowacyjne rozwiązania, aby optymalizować swoje procesy i kreować wartość dodaną dla swoich klientów.

Pozytywnie wyróżniają się na tym tle duże międzynarodowe firmy technologiczne, jak SAS czy Mastercard, które wiedzą, że obecny rynek wymaga od nich nieustannego implementowania nowych rozwiązań i uciekania do przodu. W październiku 2020 roku SAS zorganizował StartupCup i szukał partnerów do współpracy w branży fintech. Jesteśmy dumni, że wygraliśmy ten konkurs i teraz nie tylko możemy korzystać z technologii SAS, ale także wspólnie podejmować rozmowy z klientami.

Czy banki są otwarte na współpracę z fintechami?

Banki są coraz bardziej otwarte na współpracę z fintechami, gdyż realnym zagrożeniem są dla nich korporacje GAFAM (Google Amazon, Facebook, Apple, Microsoft) rozpychające się na rynku produktów finansowych. Chcąc poznać rynek fintechów, instytucje finansowe razem ze ScaleUp’ami (programy rozwijające startupy) organizują akceleratory. W 2020 r. Cashy uczestniczyło w akceleratorze realizowanym przez AccelPoint i Santander Bank Polska i miało unikalną okazję testować swoje rozwiązanie z klientami bankowymi. Jednocześnie wobec wielkiej konkurencji między bankami i spadających marż, banki coraz chętniej nawiązują komercyjną współpracę z fintechami. Dzięki temu ich oferta jest bardziej dostosowana do realnych potrzeb klientów, także z obszaru beyond banking.