Dwóch seryjnych przedsiębiorców łączy siły i tworzy inteligentny system i urządzenia IoT do zarządzania akwariami, dzięki którym miłośnicy słonowodnych zwierząt mogą kontrolować ich środowisko funkcjonowania w akwarium z poziomu aplikacji. Reef Factory pozyskał właśnie 12 mln złotych w rundzie seed. Głównymi inwestorami Aper Ventures i KAP HOLDING.
Akwarystyka cieszy się coraz większym zainteresowaniem środowiska technologicznego oraz inwestorów. Reef Factory ogłasza zamknięcie rundy seed kwotą 12 mln zł. Finansowanie pochodzi od funduszu Aper Ventures, koinwestora Kap Holding i Aniołów Biznesu. Środki zostaną przeznaczone na poszerzenie oferty spółki o nowe urządzenia, stworzenie nowej linii suplementów chemicznych, rozwój software’u do akwariów oraz prace nad nową linią produktów dedykowanych akwarystyce słodkowodnej. Firma planuje tym samym umocnić pozycję lidera urządzeń smart na świecie oraz znacząco zwiększyć sprzedaż.
– Od momentu powstania Reef Factory skupiało się na budowie skalowalnego biznesu. Prace te pozwoliły spółce w dwa lata wejść na 33 rynki – jej przychody na koniec 2021 roku wyniosły 8,5 mln zł. Po pierwszym półroczu 2022 wiadomo, że szacowany tegoroczny wzrost wyniesie 250-300%. Jest to możliwe dzięki doświadczonemu zespołowi, odpowiedniemu zarządzaniu globalną dystrybucją i tworzeniu urządzeń, odpowiadających na potrzeby klientów. Dokładnie tych cech szukamy wśród spółek hardware’owych, które chcemy mieć w naszym portfolio. Takie podejście doskonale wpisuje się w cele i standardy naszego funduszu – powiedział Bartosz Składzień, Partner w Aper Ventures.
Smart Home dla rybek
Reef Factory, jako jedyna firma w branży, stworzyła kompletny system zarządzania akwarium morskim – Smart Reef 360, który poprzez połączenie obszarów urządzeń Smart, analizy wody, software oraz suplementy zapewnia pełną automatykę utrzymania odpowiednich parametrów wody. Umożliwia także sprawdzanie stanu akwarium w czasie rzeczywistym. W razie nieprawidłowości Smart Reef wysyła do użytkowników powiadomienia i umożliwia zdalne kontrolowanie systemu. Spółka, choć istnieje na rynku dopiero od 3 lat, jest liderem, jeśli chodzi o różnorodność oferowanych inteligentnych urządzeń. Do konsumentów trafiło już 17 kategorii produktów smart, dzięki którym możliwe jest pełne nadzorowanie warunków panujących w akwarium z poziomu aplikacji, dozowanie płynów i suplementów oraz kontrolowanie stanu wody. Reef Factory w tej chwili wchodzi na największy rynek świata – USA.
Za sukcesem firmy stoi tandem doświadczonych przedsiębiorców z miksem nietypowych kompetencji tradycyjnego biznesu i branży gamedev – Jarek Wojczakowski (CEO), współzałożyciel Vivid Games S.A., znający się na najnowszych technologiach, oraz Marek Protasewicz (CSO), posiadający wiedzę z branży akwarystyki morskiej, wcześniej właściciel jednej z czołowych polskich hurtowni akwarystycznych, który zarządza obecnie dystrybucją produktów na całym świecie. Do zespołu dołączył również Bartłomiej Arcichowski (CTO), wcześniej CTO w Fibaro, przypieczętowując ambicje firmy na rynku smart devices.
– Po pierwszym spotkaniu w Reef Factory, utwierdziliśmy się w przekonaniu, że to jest zespół, w który chcemy zainwestować. Założyciele uzupełniają się kompetencjami, są zdeterminowani, stworzyli gamę produktów, które są nie tylko smart, ale też wyróżniają się wysoką estetyką i funkcjonalnością – mówi Magdalena Pazgan-Wacławek, współwłaścicielka funduszu rodzinnego KAP HOLDING.
4 mln pasjonatów akwarystyki na całym świecie
Liczba pasjonatów akwarystyki morskiej na świecie to ponad 4 mln osób, każda na sprzęt przeznacza średnio 19 tys. zł. Poza kosztami związanymi z założeniem zbiornika, każdego roku akwaryści ponoszą koszty związane z nowymi urządzeniami oraz zakupem specjalistycznych preparatów koniecznych w prowadzeniu akwarium. Szacowana wartość rynku akwarystyki morskiej wynosi 30,26 mld zł, z czego 21,27 mld zł stanowią wydatki na hardware a 8,99 mld zł to rynek preparatów chemicznych do akwariów. Wartość rynku w samej Europie to niemal 11 mld zł. Dynamika wzrostu rynku akwarystyki rafowej w ciągu następnych lat będzie wynosić około 10,7%.
– Nasza firma powstała z połączenia pasji do akwarystyki i innowacyjnych technologii. Obecnie, niemal każda sfera życia jest poddawana automatyzacji. Zauważyliśmy, że jest w tym trendzie luka, która obejmuje akwarystykę. Doświadczenie zawodowe pozwoliło nam relatywnie szybko stworzyć rozwiązania, które odpowiadają na potrzeby osób takich jak my – skomentował Jarek Wojczakowski, jeden z założycieli Reef Factory.