BLIK ma 12 mln aktywnych użytkowników

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Udostępnij:

Trzeci kwartał 2022 r. był dla BLIKA przełomowy. Użytkownicy systemu po raz pierwszy w jego historii zrealizowali w ciągu trzech miesięcy ponad 300 mln transakcji – to wzrost o 67 proc. rok do roku. W tym czasie najdynamiczniej rosła liczba płatności w tradycyjnych terminalach płatniczych. W tym okresie w systemie odnotowano aż 67,7 mln tego typu transakcji, z czego niemal jedną trzecią stanowiły płatności zbliżeniowe. Na koniec września br. z BLIKA aktywnie korzystało 12 mln użytkowników, którzy każdego dnia wykonywali nim średnio 3,5 mln operacji.

Mocna pozycja w e-commerce

BLIK pozostaje najpopularniejszy w e-commerce. Od lipca do września Polacy zapłacili nim w sieci 178 mln razy – to o 41 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji w tym kanale osiągnęła 22,1 mld zł wobec 14,9 mld rok wcześniej (wzrost o 48 proc.). Średnia wartość pojedynczego zakupu online w trzecim kwartale 2022 r. wyniosła 124 zł.

To, że BLIK jest chętnie wybieranym przez klientów sposobem płatności w internecie, potwierdzają cykliczne dane udostępniane przez Narodowy Bank Polski. Zgodnie ze statystykami, od kwietnia do czerwca 2022 r., użytkownicy korzystali z niego w polskim e-commerce trzy razy częściej niż z kart. W drugim kwartale br. Polacy wykonali 167,4 mln transakcji internetowych przy zastosowaniu BLIKA, podczas gdy kartami płatniczymi było to 53,7 mln.

Wzrost transakcji w POS

W trzecim kwartale br. już co 5. transakcja BLIKIEM realizowana była na terminalu płatniczym. W analizowanym okresie, obejmującym dwa wakacyjne miesiące, użytkownicy wykonali przeszło 67 mln transakcji, czyli aż o 175 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Istotny wpływ na uzyskany w tym kanale wynik miało stale zwiększające się zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi BLIK. Między lipcem a wrześniem br. zapłacono w ten sposób 21,5 mln razy. Od momentu udostępnienia usługi skorzystano z niej w 100 krajach na 6 kontynentach.

Dwa razy więcej przelewów na telefon BLIK

Trzeci kwartał przyniósł także duży wzrost liczby przelewów P2P, które odpowiadają już 20 proc. wszystkich transakcji BLIKIEM. Od lipca do września było ich aż 65 mln, czyli o 104 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wartość przekazanych w ten sposób pieniędzy wyniosła 8,2 mld zł (wzrost o 121 proc. r/r). Średnia wartość przelewu na telefon BLIK w tym okresie to 135 zł.

W omawianym kwartale obserwowano także stabilny wzrost wpłat i wypłat gotówki w ATM. Na koniec września br. ich liczba wzrosła o 27 proc. rok do roku – do poziomu 13,6 mln. Z kolei ich wartość osiągnęła 9,2 mld zł (wzrost o 37 proc. r/r). Udział operacji realizowanych w bankomatach stanowi obecnie 4,2 proc. wszystkich transakcji BLIK.

Blisko 5 mln transakcji w jeden dzień

W trzecim kwartale br. Polacy wykonywali średnio 3,5 mln transakcji BLIKIEM każdego dnia. Rekordowa dzienna liczba operacji BLIKIEM w tym okresie wyniosła natomiast 4,9 mln. Średnia kwota płatności w tym czasie to 132 zł. Wartość wszystkich transakcji zrealizowanych BLIKIEM w osiągnęła 42,9 mld zł, czyli o 61 proc. więcej niż w tożsamym okresie 2021 roku.

Stale rośnie też liczba osób, które aktywnie korzystają z BLIKA. W ciągu trzech miesięcy – od lipca do września – zwiększyła się ona o ponad 700 tys. do 12 mln użytkowników.

Przeczytaj również ? Startup twórcy Blika zebrał 11,5 mln zł. Gatenox przeciwdziała praniu pieniędzy