AGATA ZIOŁO: Kobiety nie uznają swoich biznesów za innowacyjne, chociaż ich firmy często takimi są

Dodane:

Kasia Krogulec Kasia Krogulec

AGATA ZIOŁO: Kobiety nie uznają swoich biznesów za innowacyjne, chociaż ich firmy często takimi są

Udostępnij:

W MamStartup Podcast rozmawiamy z Agatą Zioło, Dyrektorką Innowacji w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet. Jak fundacja SPK rozumie innowację? Czy Polki są innowatorkami? Posłuchajcie koniecznie tego odcinka!

Agata Zioło jest Dyrektorką Innowacji w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet. Z wykształcenia psycholożka. 12 lat pracowała w branży kreatywnej, w której realizowała projekty reklamowe i PR dla największych światowych marek. Była przedsiębiorczynią oraz inwestorką. Korzysta z tego doświadczenia, prowadząc działania w Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet. Tworzy i współtworzy oraz realizuje programy edukacyjne i rozwojowe dla kobiet. Pracuje metodą design thinking. Specjalizuje się w programach pomagających skalować i rozwijać firmę na rynkach zagranicznych oraz programach rozwijających przedsiębiorczość społeczną. Jest autorką i prowadzącą wielu szkoleń i warsztatów. Wykładowczyni na Uniwersytecie SWPS. Uznana za jedną ze stu najlepszych facylitatorek na świecie warsztatu #IamRemarkable.

Jak rozumie pani innowacyjny biznes?

Agata Zioło: Moja wypowiedź będzie podyktowane tym, gdzie pracuję tzn. jestem dyrektorem Sieci Przedsiębiorczych Kobiet. My pomagamy kobietom zakładać biznesy i wprowadzać te biznesy na wyższy stopień rozwoju, czyli inkubujemy kobiecy biznes. Jeśli chodzi o to, czym jest innowacja dla nas, to posługujemy się definicją Unii Europejskiej: Innowacja to nowy lub ulepszony produkt lub proces, który różni się znacząco od poprzednich produktów lub procesów danej jednostki i który został udostępniony potencjalnym użytkownika lub wprowadzony do użytku. My odchodzimy od definicji takiej, która kojarzy innowacyjny biznes tylko i wyłącznie z technologiami. 

Czy innowacje tworzone przez kobiety różnią się od tych tworzonych przez mężczyzn? Czy jest w ogóle sens to porównywać?

Tak, różni się. Warto jest popatrzeć na to i zastanowić się z czego wynikają te różnice. Przede wszystkim kobiet w biznesie jest mniej, bo ok. 30%. Pomimo to kobiety w Polsce chętnie zakładają firmy. Na pewno branże w których kobiety zakładają biznes są zupełnie inne. Myślę, że to wynika w dużej mierze z edukacji i przeświadczenia tego, czy sobie poradzą. Poza tym kobiety szukają takich branż, w których mają doświadczenie, lub takich, w których czuję się dobrze, albo chciałyby spełniać swoje wyobrażenie o idealnej pracy. Zakładają dużo rzadziej startupy technologiczne, ale czasem zdarzają się takie firmy jak np. ta która inkubowała w naszym akceleratorze, czyli medtech Sidly. Kobiety poświęcają się branżom takimi jak: edukacja, opieka nad dziećmi, produkty dla dzieci, kosmetyka, uroda czy moda. 

 

Posłuchaj również: 

ALEKSANDRA LAUDAŃSKA: Nie odchodź na emeryturę. To najlepsze co możesz zrobić dla swojego zdrowia

MATEUSZ BODIO: Im bardziej founder mówi, że jest świetny, tym mniej w to wierzę

RICCARDO FALDUTO: Każdy startup powinien oferować wartość dodaną